RS232 mini tester med mjukvara?
- DW
- Kontakt:
RS232 mini tester med mjukvara?
Bättre fråga er som kan innan jag hittar på egna hyss.
Jag har några olika RS232 minitester som visar vilka trådar som gör vad i en serieport. Nu har jag inte funderat så
mycket på hur man enklast o säkrast får fram info från pc / maskin.
Behöver jag skaffa något program utöver de som skyfflar data från pc-cnc.
Jag vill ju gärna kunna utreda en tråd i taget. Misstänker att det kommer att blinka lite här o var annars.
Jag har några olika RS232 minitester som visar vilka trådar som gör vad i en serieport. Nu har jag inte funderat så
mycket på hur man enklast o säkrast får fram info från pc / maskin.
Behöver jag skaffa något program utöver de som skyfflar data från pc-cnc.
Jag vill ju gärna kunna utreda en tråd i taget. Misstänker att det kommer att blinka lite här o var annars.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: RS232 mini tester med mjukvara?
De där ser ut att vara förkopplingsmotstån-lysdiod så de kommer att visa statusen live så att säga, om du vill undersöka data i lung och ro. Då ska du leta reda på en seriell tapp, de har 3 kontakter, typ:
Detta har jag för mig går att sätta upp virutuellt i datorn via program, vet ej säkert angående programmet. Mitt bästa råd hårdvaru tapp två datorer plus din CNC.
Kod: Markera allt
CNC-----+------Dator
:
:
avlyssnings dator
- DW
- Kontakt:
Ok, lgrfbs tack för svaret
Det får bli lösningen om inte mina grejor funkar.
Frågan är ju om man kan skicka enstaka tecken eller om man kan avläsa handskakningen i "lugnan ro" på något sätt
med de grejor jag har? Vi får se om någon annan har erfarenheter

Det får bli lösningen om inte mina grejor funkar.
Frågan är ju om man kan skicka enstaka tecken eller om man kan avläsa handskakningen i "lugnan ro" på något sätt
med de grejor jag har? Vi får se om någon annan har erfarenheter
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
I princip oavsett hur låg hastighet du kör så kommer data dioderna att blinka så snabbt
att du inte kan uppfatta sekvensen. Om du nu inte råkar heta Clark Kent
Swech
att du inte kan uppfatta sekvensen. Om du nu inte råkar heta Clark Kent
Swech
De plugg du visar är enbart till för att visa om någon ledning är av eller reagerar konstigt. För att kolla hur kommunikation fungerar är de totalt värdelösa!
Vill du veta vilka kommandon som åker fram och tillbaka behöva antingen en analysator för detta - eller en extra serieport med en "sniffer"-koppling. Jag har en sådan koppling liggande, det är i all enkelhet ett par fullkopplade DSUB9 (hane & hona) där jag har kopplat GND vidare till ytterligare en DSUB9. Sedan har jag en omkopplare mellan pinne 2 & 3, mitten av den omkopplare går till den extra DSUB9 på Rx-ingången. Då kan jag, med en extra seriell port, avlyssna vad som händer.
Vill du veta vilka kommandon som åker fram och tillbaka behöva antingen en analysator för detta - eller en extra serieport med en "sniffer"-koppling. Jag har en sådan koppling liggande, det är i all enkelhet ett par fullkopplade DSUB9 (hane & hona) där jag har kopplat GND vidare till ytterligare en DSUB9. Sedan har jag en omkopplare mellan pinne 2 & 3, mitten av den omkopplare går till den extra DSUB9 på Rx-ingången. Då kan jag, med en extra seriell port, avlyssna vad som händer.
För att kunna avlusa en serieförbindelse mellan styrsystemet och maskinen behöver du en dator med en serieport för varje signal du skall kontrollera.
I datorn behöver du sedan någon form av programvara som kan lyssna och analysera dataströmmen.
Gissar att HHD's mjukvara fixar det mesta.
http://www.hhdsoftware.com/
I datorn behöver du sedan någon form av programvara som kan lyssna och analysera dataströmmen.
Gissar att HHD's mjukvara fixar det mesta.
http://www.hhdsoftware.com/
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Sniffer!
Det finns programvara för att ta in seriesignaler, analysera och byta ut vissa sekvenser tom.
Det finns programvara för att ta in seriesignaler, analysera och byta ut vissa sekvenser tom.
- DW
- Kontakt:
Tack för alla svar, jag har läst om portsniffer/RS232 med 3 kontakter men kommer detta att hjälpa mej fullt ut.
Läs gärna mitt förtydligande nedan.
sodjan
Bra fråga, den var väl inte tydlig precis.
Jag har några cnc maskiner som jag inte kan se eller vet hur protokollet ser ut ännu men utgår ifrån att de står standard
som jag har enl. boken. Portarna är RS232.
I min pc har jag ett vanligt kommunikationsprogram för postprocessor. I detta fall kan jag ställa alla parametrar
som
Baudrate 4800
Databitar 7
Paritet Even
Stopbitar 2
Handskakning None, software, Hardware, special
RTS/CTS
DTR/DSR
XON/XOFF
Problemet är att jag vill veta hur snörena skalla vara och att hitta rätt parametrar.
Parametrarna kan man ju alltid testa sej fram till men måste kablaget vara rätt kopplat från början
Jag trodde i min enfald att dessa fina minitester var till nytta då!
Har testat 5 olika kablar. Raka 2-2, 3-3 , Twisted (2-3 3-2) en som passar min Siemens + några som jag tror har varit
till min Kortvågsradio.
Ex, En kabel tänder alla lysdioder och vid sändning från pc slocknar alla utom Rx o Tx. Jag ser att de blinkar men det är allt. Inga skräptecken kommer fram.
Där står jag.
Kan man inte reda ut en kabel i taget osv eller är kablaget grundförutsättningen, det finns för många alt. om man söker i Fanuc´s handböcker vad gäller
kablagets kopplingar.
Det finns en lite möjlighet i Fanuc parametrarna som jag är osäker på. OM allt är klart för kommunikation ut/in.
Jag ställer Fanuc frågan i annan tråd så det inte blir onödigt rörigt.
vad tror ni?
Läs gärna mitt förtydligande nedan.
sodjan
Bra fråga, den var väl inte tydlig precis.
Jag har några cnc maskiner som jag inte kan se eller vet hur protokollet ser ut ännu men utgår ifrån att de står standard
som jag har enl. boken. Portarna är RS232.
I min pc har jag ett vanligt kommunikationsprogram för postprocessor. I detta fall kan jag ställa alla parametrar
som
Baudrate 4800
Databitar 7
Paritet Even
Stopbitar 2
Handskakning None, software, Hardware, special
RTS/CTS
DTR/DSR
XON/XOFF
Problemet är att jag vill veta hur snörena skalla vara och att hitta rätt parametrar.
Parametrarna kan man ju alltid testa sej fram till men måste kablaget vara rätt kopplat från början

Jag trodde i min enfald att dessa fina minitester var till nytta då!
Har testat 5 olika kablar. Raka 2-2, 3-3 , Twisted (2-3 3-2) en som passar min Siemens + några som jag tror har varit
till min Kortvågsradio.
Ex, En kabel tänder alla lysdioder och vid sändning från pc slocknar alla utom Rx o Tx. Jag ser att de blinkar men det är allt. Inga skräptecken kommer fram.
Där står jag.
Kan man inte reda ut en kabel i taget osv eller är kablaget grundförutsättningen, det finns för många alt. om man söker i Fanuc´s handböcker vad gäller
kablagets kopplingar.
Det finns en lite möjlighet i Fanuc parametrarna som jag är osäker på. OM allt är klart för kommunikation ut/in.
Jag ställer Fanuc frågan i annan tråd så det inte blir onödigt rörigt.
vad tror ni?