Hej
Är på jakt efter en räknare som skall kopplas till en roterande enkoder. Räknaren har som insignal två signaler (A och B) från en roterande enkoder (kanske heter det så på svenska).
Enkodern är kopplad mekaniskt till en roterande detalj. Jag skall hålla reda på positionen.
Och räknaren skall ha ett CAN-bus interface eller RS485-interface.
Se bild.
Vad heter en sådan räknare på svenska, vad skall jag söka efter? Och vad är rätt benämning på engelska?
Söker räknare till roterande enkoder
Söker räknare till roterande enkoder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Söker räknare till roterande enkoder
USDigital har sin AD4B. Den har varken CAN eller RS485 men den har RS232 så du kanske kan köra med en RS232<->RS485 converter. De har även en del andra interface, bland annat med USB. En snabb sökning på Google gav även träff på bland annat Laurel.
Hur snabbt behöver du kunna räkna och hur många bitar behöver positionsregistrer vara?
Hur snabbt behöver du kunna räkna och hur många bitar behöver positionsregistrer vara?
Just nu vet jag inte hur snabba pulser det kommer bli. Och jag vet inte om jag behöver en 16 eller 32 bitarsräknare. Jag får se när jag har fått mer information.
Om det ska vara en färdig modul har jag inget råd men är det bygga själv som gäller vill jag tipsa om att Renesas M16C processorer har denna räknefunktion inbyggd i hårdvaran, det finns seriekanal, CAN osv. så man kan rimligt enkelt bygga själv...