Trådlös USB handkontroll till Mach3?
Trådlös USB handkontroll till Mach3?
Är det någon som testat en längre tid?
Lyckas inte hitta så mycket info på nätet men det känns lite läskigt att köra den trådlöst?
http://www.jbcnc.se/product_info.php?products_id=148
Lyckas inte hitta så mycket info på nätet men det känns lite läskigt att köra den trådlöst?
http://www.jbcnc.se/product_info.php?products_id=148
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Trådlös USB handkontroll till Mach3?
Det är bara förnamnet! Glöm allt sånt där bling-bling om du ska till och köra styrda maskiner.lite läskigt
Misstänkte det, samma finns ju i kanelbunden version såg jag, bu eller bä?
Eller finns det någon annan som är fantastiskt bra?
Eller finns det någon annan som är fantastiskt bra?

Tecno, har du *faktsikt* använt trådlösa kontroller eller är det bara din åsikt? Jag håller med om att det känns riskigt att köra styrda maskiner utan en "riktig" trådad kontroll, men det kan ju vara tråkigt att såga en produkt som man inte har testat (om inte annat för säljaren som får benen undanslagna).
En trådlös styrning tilltalar även mig rent användarmässigt, men jag tvekar också till säkerheten i det hela... (men jag vet ju inte vad tillverkaren har lagt till för säkerhet, det kan ju tänkas att maskinen får en stopp/paus signal per automatik om radioförbindelsen bryts från kontrollen eller liknande?
)
En trådlös styrning tilltalar även mig rent användarmässigt, men jag tvekar också till säkerheten i det hela... (men jag vet ju inte vad tillverkaren har lagt till för säkerhet, det kan ju tänkas att maskinen får en stopp/paus signal per automatik om radioförbindelsen bryts från kontrollen eller liknande?

- tecno
- Kontakt:
Har testat tangentbord, inget trådlöst för min del vad gäller styrning av CNC maskineri. Visst tanken tilltalar men säkerhet är numero uno!
Stopp/paus per automatik - ingen lätt sak att implementera. Nödstopp är ju nåt som bör finnas på en MPG och vara 100% nåt som är svårt om 'radiokommunikationen' hackar.
Stopp/paus per automatik - ingen lätt sak att implementera. Nödstopp är ju nåt som bör finnas på en MPG och vara 100% nåt som är svårt om 'radiokommunikationen' hackar.
Är är precis lika negativ som tecno. Kör inte radio. Visst finns det säkerhetsklassade radio-styrningar till lite allt möjligt, men vad skall maskinen göra när den tappar kontakten? Och hur mycket kostar en för ändamålet säkerhetsklassad CNC-handkontroll? Inte 1500:- iaf. Och alla som har byggt styrningen till sin maskin själva, den strålar med stor sannolikhet en hel del omkring sig och kan lätt störa ut radioprylar.
Kör med kabel.
Kör med kabel.
Vet inte hur denna är, Men min kommentar är att trådlöst kan vara minst lika säkert "men kanske inte lika bra" som kabel men det bygger på att han som gjort mjukvaran tänker lite längre.
En av dom produkterna jag gör är en trådlös länk för kranar så lite koll har jag på detta.
Men det är som ni säger vad gör man om länken försvinner?, Troligt samma som när kabeln går av eller glappar.
Det som skiljer är troligt tiden från att felet uppstår tills maskinen bryter men detta handlar om millisekunder för att upptäcka.
Oftast skickar radion som är kopplad till maskinen ett hart beat "en fråga finns du där" och om inget svar kommer från fjärren så bryter den. Och hur ofta dessa kommer beror bla på önskad batteritid samt tid som är ok innan man bryter.
En annan sak är om du trycker på en knapp så skickas denna knapp tryckning till enheten och släcks igen om inte nästa paket innehåller samma knapp tryckning.
Så tappad länk är/skall inte vara farligt men det är ju jobbigt om man har en taskig länk.
Vad gäller störningar så är det checksumma,kryptering och detta varierar med lösningen.
Men detta problem finns med kabel också iof inte i samma grad.
Detta gäller inte om ni använder typ trådlöst tangentbord eller liknande utan skall vara en länk gjord för detta.
En av dom produkterna jag gör är en trådlös länk för kranar så lite koll har jag på detta.
Men det är som ni säger vad gör man om länken försvinner?, Troligt samma som när kabeln går av eller glappar.
Det som skiljer är troligt tiden från att felet uppstår tills maskinen bryter men detta handlar om millisekunder för att upptäcka.
Oftast skickar radion som är kopplad till maskinen ett hart beat "en fråga finns du där" och om inget svar kommer från fjärren så bryter den. Och hur ofta dessa kommer beror bla på önskad batteritid samt tid som är ok innan man bryter.
En annan sak är om du trycker på en knapp så skickas denna knapp tryckning till enheten och släcks igen om inte nästa paket innehåller samma knapp tryckning.
Så tappad länk är/skall inte vara farligt men det är ju jobbigt om man har en taskig länk.
Vad gäller störningar så är det checksumma,kryptering och detta varierar med lösningen.
Men detta problem finns med kabel också iof inte i samma grad.
Detta gäller inte om ni använder typ trådlöst tangentbord eller liknande utan skall vara en länk gjord för detta.
Jag är inne på PeterH's linje.
Nu råkar ju den där MPG'n ha nödstopp, men därmed inte sagt att man utesluter en "fysisk" (eller helst fler).
Jag tycker JB haft bra produkter i sitt sortiment tidigare, och det känns taskigt att såga denna "på ren känsla" utan att veta något om protokoll och feltoleranser etc.
TS efterfrågar någon som provat den, och ännu har ingen sådan dykt upp.
Nu råkar ju den där MPG'n ha nödstopp, men därmed inte sagt att man utesluter en "fysisk" (eller helst fler).
Jag tycker JB haft bra produkter i sitt sortiment tidigare, och det känns taskigt att såga denna "på ren känsla" utan att veta något om protokoll och feltoleranser etc.
TS efterfrågar någon som provat den, och ännu har ingen sådan dykt upp.
- tecno
- Kontakt:
Om det är rätt byggt så ska det inte hända ett dugg om kabeln går av eller glappar, får man en NC slinga att bryta pga kabelbrott/glapp så står maskinen stilla tills man återställer.Troligt samma som när kabeln går av eller glappar
Man kan tolka mitt svar på olika sätt, jag sågar inte JB och hans produkter. Svarar bara på detta med att USB/Radiolänk inte är OK iom saknaden av 100% kontroll över nödstopps slingan.
Helt rätt, men *måste* nödstoppen sitta på MPG:n för att vara säker? Man kan ju ha en eller flera kompletterande nödstoppar på maskinen...
- tecno
- Kontakt:
Oftast har man ju flertalet nödstopp beroende på hur maskinen är funtad fysiskt, den på MPG skall var kopplad i slingan. Att ha en radiokontrollerad sådan kan ge falskt förtroende och vara så illa att man är väldigt långt ifrån maskinen med sin MPG och nåt händer och man kan inte göra ett skit pga tappad kontakt. Varför finns inte denna MPG typen inom industrin? Jo för de klarar aldrig av maskin direktivet, så även vi inom 'korpen' bör titta noga på detta med nödstopp.
Om du har en nödstopp på din kontroll och allt är rätt uppsatt så skall maskinen stanna om du nu gått för långt bort med kontrollen, Samma sak om du råkar klippa en sladd i maskinen. Så fort slingan bryts så skall den stanna och detta sköter inte fjärren utan mottagaren som sitter i serie med nödstopps slingan.
Ja det hade ju varit trevligt om någon hade testat den även om nödstoppsdiskussionen är intressant, hade den fungerat i övrigt kunde man ju bara plockat bort nödstoppen på MPG:n.
Men om jag får gå lite OT i min tråd så undrar jag om det finns något annat bra trådbundet?
Samma modell som den trådlösa med sladd eller någon annan käck manick?
Vill ju gärna slippa köpa något flera gånger helst
Men om jag får gå lite OT i min tråd så undrar jag om det finns något annat bra trådbundet?
Samma modell som den trådlösa med sladd eller någon annan käck manick?
Vill ju gärna slippa köpa något flera gånger helst

- tecno
- Kontakt:
floppen Vad säger maskindirektivet om detta är OK med radiomottagande nödstopp?
petercab Det finns ju en hel del ute på 'bukten' att välja på.
petercab Det finns ju en hel del ute på 'bukten' att välja på.