Reparera min Canon Ixus 500
Reparera min Canon Ixus 500
Har en Canon Ixus 500 som har börjat ta helt uppfuckade bilder.
Jag vet, det är en gamma kamera, köp en ny!
Men.. Jag har en del tillbehör till kameran (UV-hus, batterier osv) och att köpa allt nytt blir så väldans dyrt.
Detta plus att denna kameras optik och upplösning duger gott till mig.
* Det började som en liten missfärgad rand längs ena långsidan.
* Displayen visar precis det som sedan fastnar på kortet = inget fel där.
* Kameran har inte blivit utsatt för onödigt våld och ser ut och låter som den ska.
Jag bifogar bild på begynnande bildfel och på dagens kondition.
Är det någon som vet var felet sitter?
/Hento
Jag vet, det är en gamma kamera, köp en ny!
Men.. Jag har en del tillbehör till kameran (UV-hus, batterier osv) och att köpa allt nytt blir så väldans dyrt.
Detta plus att denna kameras optik och upplösning duger gott till mig.
* Det började som en liten missfärgad rand längs ena långsidan.
* Displayen visar precis det som sedan fastnar på kortet = inget fel där.
* Kameran har inte blivit utsatt för onödigt våld och ser ut och låter som den ska.
Jag bifogar bild på begynnande bildfel och på dagens kondition.
Är det någon som vet var felet sitter?
/Hento
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparera min Canon Ixus 500
http://www.imaging-resource.com/badccds.html
Det kan ju vara ett långskott, men maila Canon och kolla om de är sugna på en reparation ...
Bred på med stora penseln om att du normalt litar på Canons produkter men nu är det tveksamt osv ...
Funkar inte det finns det indikationer på att det kan vara en eller flera (?) flexkablar med tillhörande ZIF-anslutningar som har dålig kontakt, det kan man ju motionera lite själv om man är lagom pillig av sig.
Det kan ju vara ett långskott, men maila Canon och kolla om de är sugna på en reparation ...
Bred på med stora penseln om att du normalt litar på Canons produkter men nu är det tveksamt osv ...
Funkar inte det finns det indikationer på att det kan vara en eller flera (?) flexkablar med tillhörande ZIF-anslutningar som har dålig kontakt, det kan man ju motionera lite själv om man är lagom pillig av sig.
Tack för snabba svar!
Det verkar ju onekligen som att det är problem med CCDn, exempelbilderna på sidan länken ledde till är ju på pricken lika.
Att Canon också tidigare dragit tillbaka samma modell av kamera för "samma fel" stärker ju ytterligare misstankarna.
Jag lydde rådet och skickade följande mail till Canon:
"Jag har fått samma problem med min gamla trotjänare som ni tidigare hade med samma kameramodell!
Det verkar vara problem med bild sensorn (CCDn), jag vet att ni tidigare dragit tillbaka produkter för detta fel och åtgärdat dessa så att inga sådana produkter skall finnas kvar på marknaden. Detta är ett av skälen till att jag alltid hållit mig till Canon-produkter, ni åtgärdar saker som av olyckliga omständigheter blivit fel. I dessa fall var det ju även så att det var sony som tillverkat de delar som strulade. Finns det något ni kan göra för mig? Jag skickar mer än gärna exempelbilder från kameran."
Då är det väl bara att vänta på svar då..
Tills dess att Canonsvaret anländer:
Är det någon av er som vet om det är möjligt för en hyfsat pillrig hemmapulare att byta ut CCDn?
Och går det överhuvudtaget att få tag på en sådan utan Canons välsignelse?
Eller är enda alternativet att luta sig tillbaka i soffan hålla tummarna och lita till Canons välvilja?
Det verkar ju onekligen som att det är problem med CCDn, exempelbilderna på sidan länken ledde till är ju på pricken lika.
Att Canon också tidigare dragit tillbaka samma modell av kamera för "samma fel" stärker ju ytterligare misstankarna.
Jag lydde rådet och skickade följande mail till Canon:
"Jag har fått samma problem med min gamla trotjänare som ni tidigare hade med samma kameramodell!
Det verkar vara problem med bild sensorn (CCDn), jag vet att ni tidigare dragit tillbaka produkter för detta fel och åtgärdat dessa så att inga sådana produkter skall finnas kvar på marknaden. Detta är ett av skälen till att jag alltid hållit mig till Canon-produkter, ni åtgärdar saker som av olyckliga omständigheter blivit fel. I dessa fall var det ju även så att det var sony som tillverkat de delar som strulade. Finns det något ni kan göra för mig? Jag skickar mer än gärna exempelbilder från kameran."
Då är det väl bara att vänta på svar då..
Tills dess att Canonsvaret anländer:
Är det någon av er som vet om det är möjligt för en hyfsat pillrig hemmapulare att byta ut CCDn?
Och går det överhuvudtaget att få tag på en sådan utan Canons välsignelse?
Eller är enda alternativet att luta sig tillbaka i soffan hålla tummarna och lita till Canons välvilja?
Ingen aning hur det är på en kompaktkamera men NyTeknink lät skruva isär en systemkamera för att se hur den var uppbyggd, en sak de konstaterade var att de inte kunde återmontera CCDn riktigt ( specialverktyg / kalibrering? ).
Men om man vänder på det, ifall Canon svär sig fria med tanke på ålder och kameraverkstad blir för dyrt vad har du att förlora på att försöka?
Edit / tillägg: Sök på blocket, tradera etc efter samma modell om du inte gjort det!

Men om man vänder på det, ifall Canon svär sig fria med tanke på ålder och kameraverkstad blir för dyrt vad har du att förlora på att försöka?

Edit / tillägg: Sök på blocket, tradera etc efter samma modell om du inte gjort det!
Innan man ger sig på att byta CCD kan det ju vara en idé att kolla över kablar och kontakter!
Det ska bli intressant att se Canons svar.
Det ska bli intressant att se Canons svar.
Se där de fanns ju CCD sensorer att få tag på hyfsat billigt. Så vänta på svar från canon annars ge dig på ett byte! 
Skulle dock inte ge mig in i kameran bara för att känna på ett par kontakter, de är nog för pilligt för att ge sig in utan ha reservdelar till hands..

Skulle dock inte ge mig in i kameran bara för att känna på ett par kontakter, de är nog för pilligt för att ge sig in utan ha reservdelar till hands..
Det verkar tyvärr som att det är för sent att hävda fabrikationsfel:
http://www.canon-europe.com/Support/Con ... =important
(jag har en Ixus 500 också med samma problem)
/Johan
http://www.canon-europe.com/Support/Con ... =important
(jag har en Ixus 500 också med samma problem)
/Johan
- FormerMazda
Kolla vad jag hittade!
viewitem.eim.ebay.se/Canon-Digital-camera-image-sensors-CCD-for-Canon-IXUS500--Ixus-500/..
viewitem.eim.ebay.se/Canon-Digital-camera-image-sensors-CCD-for-Canon-IXUS500--Ixus-500/..
Senast redigerad av blueint 17 september 2012, 16:03:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Anledning: urltrim
Eller, om man går via de vanliga eBay sidorna :
http://www.ebay.com/itm/280968452396.
Säg till om du inte har eBay konto så kanske jag kan hjälpa till.
Säljaren verkar ha 5 st, om det är fler intresserade så kan jag kolla
om han är beredd att "göra" lite på priset...
http://www.ebay.com/itm/280968452396.
Säg till om du inte har eBay konto så kanske jag kan hjälpa till.
Säljaren verkar ha 5 st, om det är fler intresserade så kan jag kolla
om han är beredd att "göra" lite på priset...
- FormerMazda
OT:
För min utbildnings skull, vad är skillnaden mellan min och Sodjans länk?
Alltså, förutom att min är på svenska och så? Kräver min inloggning?
För min utbildnings skull, vad är skillnaden mellan min och Sodjans länk?
Alltså, förutom att min är på svenska och så? Kräver min inloggning?
Inget! Förutom att ebay.se listar bara såna säljare som säljer internationellt.
Men själv föredrar jag också att söka på ebay.com / ebay.co.uk ebay.de osv.. för att inte missa något för de går alltid att kontakta säljaren!
Men själv föredrar jag också att söka på ebay.com / ebay.co.uk ebay.de osv.. för att inte missa något för de går alltid att kontakta säljaren!
> ...vad är skillnaden mellan min och Sodjans länk?
Min är kortare...
Och det ser mer ut som *jag* är van att se det.
Min är kortare...

Och det ser mer ut som *jag* är van att se det.
Senast redigerad av sodjan 17 september 2012, 15:52:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag har samma problem med min!
Bilderna "smälter"...
Vid ev. köp av sensorer är jag med på ett hörn!
Bilderna "smälter"...
Vid ev. köp av sensorer är jag med på ett hörn!
Något som vet vad det är för fenomen som gör att CCD:n beter sig så här?
Så här ser CCD sensorn tydligen ut:

Så här ser CCD sensorn tydligen ut: