Vandrande Nollpunkt på motorn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
floppen

Vandrande Nollpunkt på motorn

Inlägg av floppen »

Om ni får/har samma problem så kanske detta kan vara av intresse.
Köpte en Broter TC-229N 97a för några år sen, Den hade då hackade gång på X axeln men var billig så inte så mycket att fundera på.
Konstaterade att lager i X motorn inte var 100% så nya lager in skaffades och byttes, Efter det fungerade den några dagar men hackandet kom tillbaka. Så ny justering av encodern i förhållande till motorns nollpunkt löste detta men bara tillfälligt. Såg samtidigt att encoderns skiva hade en repa på ett ställe så bytte encoder men samma fel kom tillbaka igen.
Fan, vad är det som händer? Något flyttar sig.
Allt märktes upp och efter att felet nu visat sig idag igen så plockade jag isär motorn och hittade att magneterna släppt från axeln.
Bild

Är det bra när man kan vrida magneterna för hand?
Bild
En massa snabblim och nu sitter dom fast igen, Men undrar hur länge detta fungerar.

För att nolla motorn mot encodern behöver ni min 2 kanals osilloscope och lite strömming till encodern och något sätt att snurra motorn under mätning.
Bild
Denna motor vill index signalen på toppen av U linningen.
Så bara att vrida in.

Detta är hur jag snurrar under mätning.
Bild

Den encodern jag bytte till saknade info om lindningarnas position så den alu platta ni ser bakom encodern är hållare för 3st hall givare med tillhörande ormbo av kablar.
Bild

Hur som så om någon har en sån här motor liggande som ni vill bli av med så är jag intresserad.
Bild
ToPNoTCH

Re: Vandrande Nollpunkt på motorn

Inlägg av ToPNoTCH »

Om den här kan vara något har du otrolig tur.

Du får själv kolla den.
BL_super.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar