tips: Electric Imp
tips: Electric Imp
Såg denna intressant produkt på youtube:
https://www.sparkfun.com/products/11395
Ville bara tipsa om den då jag tror att den kan vara smidig i olika projekt.
https://www.sparkfun.com/products/11395
Ville bara tipsa om den då jag tror att den kan vara smidig i olika projekt.
Re: tips: Electric Imp
Hade varit intressant om man kan flasha om cortex:en i den.
Just nu verkar den ladda ner koden från deras server.
Just nu verkar den ladda ner koden från deras server.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Helt spontant så känns detdär som något som jag aldrig kommer köpa.
Jag kan inte se någon som helst fördel med detdär...
Så länge man inte kan programmera om den så den inte hämtar koden från något j*vla "moln"
eller är detdär nästa stor grej för virusmakarna...
Kom också att tänka på facebookfenomenet... Vad har domdär nissarna för användaravtala?
Äger dom din kod när du använder deras tjänst?
Nej, jag kan som sagt inte se någon somhelst fördel med detdär som det är i nuläget.
Kanske skulle det vara fränt om man bytte ut koden i den och hade sin egen kod. wifi och SD formfaktor är ju kanske inte helt fel.
Men hela tänket, att min apparat jag har byggt ska ut på nätet och hämta sin firmware när den skall köras är juh helt absurd..
Ponera att jag som "the bad guy" i nätverket sitter och sniffar trafiken och spoofar "molnets" DNS,
så fort jag får nys om att en Imp vill hämta kod från "molnet" så hämtar jag den riktiga koden från molnet och skickar den till impen, men sparar den samtigit.
Så nu har jag koden och nu kan jag disassembla den och ändra saker och ting, kanske skriva över säkerhets saker i koden. ponera att impen används för kortläsare till passersystem?
Eller bara rent av sätta alla pinnar som utgång, då behöver jag inte enns hämta koden från molnet och göra något med den utan bara skicka firmware som sättar alla pinnar som höga utgångar.
Nästa gång impen startar så skickar jag en spoofad firmware till den.
I värsta fall? Magisk japansk rök?
Nej, hela dethär "moln"-tänket är helt förkastligt.
Jag som trodde att elektronik var den sista sanna friheten vi hade...
Jag kan inte se någon som helst fördel med detdär...
Så länge man inte kan programmera om den så den inte hämtar koden från något j*vla "moln"
eller är detdär nästa stor grej för virusmakarna...
Kom också att tänka på facebookfenomenet... Vad har domdär nissarna för användaravtala?
Äger dom din kod när du använder deras tjänst?
Nej, jag kan som sagt inte se någon somhelst fördel med detdär som det är i nuläget.
Kanske skulle det vara fränt om man bytte ut koden i den och hade sin egen kod. wifi och SD formfaktor är ju kanske inte helt fel.
Men hela tänket, att min apparat jag har byggt ska ut på nätet och hämta sin firmware när den skall köras är juh helt absurd..
Ponera att jag som "the bad guy" i nätverket sitter och sniffar trafiken och spoofar "molnets" DNS,
så fort jag får nys om att en Imp vill hämta kod från "molnet" så hämtar jag den riktiga koden från molnet och skickar den till impen, men sparar den samtigit.
Så nu har jag koden och nu kan jag disassembla den och ändra saker och ting, kanske skriva över säkerhets saker i koden. ponera att impen används för kortläsare till passersystem?
Eller bara rent av sätta alla pinnar som utgång, då behöver jag inte enns hämta koden från molnet och göra något med den utan bara skicka firmware som sättar alla pinnar som höga utgångar.
Nästa gång impen startar så skickar jag en spoofad firmware till den.
I värsta fall? Magisk japansk rök?
Nej, hela dethär "moln"-tänket är helt förkastligt.
Jag som trodde att elektronik var den sista sanna friheten vi hade...
- Klas-Kenny
Lät ju väldigt intressant, till att börja med.
En utav toppkommentarerna på Youtube beskrev det väldigt bra:
En utav toppkommentarerna på Youtube beskrev det väldigt bra:
So this electric IMP sounded interesting but then I heard "cloud connected", minus five points. Then I hear "identifier chip", minus five more points! Not only do I have to use their website to talk to the devices, but I can only use the cards in authorized boards? That's a terrible idea, who's behind this, Apple?
Ja formfaktorn är ju klart intressant. Mjukvaran stjälper det dock! Hackbart?
-
varför vill man ha den i formen av ett sd kort?
fattar inte poängen. Ett stympat utveckligskort utan vettiga programmeringsmöjligheter i konstig formfaktor.
fattar inte poängen. Ett stympat utveckligskort utan vettiga programmeringsmöjligheter i konstig formfaktor.
sd-kort formfaktorn tycker jag verkar vettigt, finns gott om korthållare och det är ju primärt en Wlan länk.
Visst en OEM modul hade också varit vettigt.
Visst en OEM modul hade också varit vettigt.
Saknar prisuppgift.
Dessutom om de går i konkurs eller ändrar reglerna så blir korten värdelösa..
Skulle oavsett endast köpa den om man kan ordna så att man kan kompilera och ladda direkt till kortet.
Trådens nyckelord: Liability
Dessutom om de går i konkurs eller ändrar reglerna så blir korten värdelösa..
Skulle oavsett endast köpa den om man kan ordna så att man kan kompilera och ladda direkt till kortet.
Trådens nyckelord: Liability