CNC-objekt (är den bra för köp?)
CNC-objekt (är den bra för köp?)
Hejsan
Har länge haft ett "behov" att införskaffa en styrd fräs som komplement till min lilla verkstad.
Funderingarna var länge att köpa en byggsats men har nu hittat ett objekt som verkar intressant.
Det är en Terco som jag skall titta på imorgon men jag har några frågor:
Det verkar inte finnas någon datorterminal vilket jag sett att andra har. Fungerar det att köra den ändå?
Dvs kan man knappa in programmen direkt på "maskinterminalen"?
Något speciellt man skall kolla innan man köper den?
Tänkte bygga om den till att funka med mach3 men skulle vara roligt att köra lite innan det blir aktuellt.
Tacksam för era synpunkter.
Mvh
Matti
Kan ju vara bra med en länk till objektet: http://www.blocket.se/ystad/TERCO_CNC_f ... a=23_2&w=1
Har länge haft ett "behov" att införskaffa en styrd fräs som komplement till min lilla verkstad.
Funderingarna var länge att köpa en byggsats men har nu hittat ett objekt som verkar intressant.
Det är en Terco som jag skall titta på imorgon men jag har några frågor:
Det verkar inte finnas någon datorterminal vilket jag sett att andra har. Fungerar det att köra den ändå?
Dvs kan man knappa in programmen direkt på "maskinterminalen"?
Något speciellt man skall kolla innan man köper den?
Tänkte bygga om den till att funka med mach3 men skulle vara roligt att köra lite innan det blir aktuellt.
Tacksam för era synpunkter.
Mvh
Matti
Kan ju vara bra med en länk till objektet: http://www.blocket.se/ystad/TERCO_CNC_f ... a=23_2&w=1
Senast redigerad av blueint 13 september 2012, 15:25:28, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: CNC-objekt (är den bra för köp?)
Hur mycket mera då? Den där är ju ganska så begränsad så tänk till 2-3ggr innan du slår till.
Jag tror inte att det går att programmera program på verkstadsterminalen, men vill du ha en programmeringsterminal kan du få köpa en billigt av mig, har en stående från ett pågående projekt med modernisering av en Terco 4500 
Hur många tusenlappar ville han ha ungefär?

Hur många tusenlappar ville han ha ungefär?
Hittade en gammal norsk annans på en Solid Terco 4440 CNC.
Finns lite fler bilder där och ett pris.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... dTypeId=67
Finns lite fler bilder där och ett pris.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... dTypeId=67
Jag la ett bud som säkert kommer ses som ett skambud, varför sätter man inte ut pris?
Tack för era synpunkter. Bra att höra vad experterna säger.
Han vill ha 5000:- för den och med tanke på priset i den norska annonsen så verkar det lite mycket. Men visst allt går att diskutera tror jag.
Min tanke är att bygga om den för styrning genom mach3 men vore roligt att köra lite "oldschool" först.
Jag har redan en större manuell fräs så denna skall bara vara för mindre saker.
Jag jobbar med att rita i cad så tänkte det skulle vara kul att kunna fräsa ut lite saker också.
Han vill ha 5000:- för den och med tanke på priset i den norska annonsen så verkar det lite mycket. Men visst allt går att diskutera tror jag.
Min tanke är att bygga om den för styrning genom mach3 men vore roligt att köra lite "oldschool" först.
Jag har redan en större manuell fräs så denna skall bara vara för mindre saker.
Jag jobbar med att rita i cad så tänkte det skulle vara kul att kunna fräsa ut lite saker också.
Ok, håller med om att det är lite mkt, även om det inte var så mycket som jag trodde att han skulle begära med tanke på en del annat jag sett till salu ^_^
typ 3000:- är vad jag skulle se som lämplig nivå om det inte följer med mer tillbehör.
Det är en rätt fin maskin, om än rätt liten och relativt klen.
typ 3000:- är vad jag skulle se som lämplig nivå om det inte följer med mer tillbehör.
Det är en rätt fin maskin, om än rätt liten och relativt klen.
Tror arbetsytan är 200x100x100 men det skall kollas imorgon.
Ja, jag la ett bud igår som då också tydligen är alldeles för lågt... Tycker dock priset är fel! Det är en "trainer" som alltså har max 2500rpm och 0.18kw spindel...
Vill egentligen "bara" ha kontrollen och bordet, alltså inte fot, pelare och spindel!
Har någon annan här något liknande och billigare så hör gärna av er!
Vill egentligen "bara" ha kontrollen och bordet, alltså inte fot, pelare och spindel!
Har någon annan här något liknande och billigare så hör gärna av er!
Jag tillverkade ett fäste som passar för en Kress spindel som jag ersatte den ursprungliga spindeln med, det kombinerat med en modernare styrning med Mach3 (som inte tar upp hela bordet som orginalet) ger en ganska trevlig liten maskin.
Spindeln som sitter på dom är en likströmsmotor om jag inte missminner mig, så den är inte bara att koppla till vägguttaget.
Originalstyrningen är inte speciellt användbar utan är ganska begränsad och tungarbetad.
Spindeln som sitter på dom är en likströmsmotor om jag inte missminner mig, så den är inte bara att koppla till vägguttaget.
Originalstyrningen är inte speciellt användbar utan är ganska begränsad och tungarbetad.
Vad är det ni menar med att maskinen är ganska begränsad? Är det arbetsytan eller är det kvalitén?
Går det att säga ett ca pris på vad en mach3 konvertering kostar?
Går det att säga ett ca pris på vad en mach3 konvertering kostar?
Maskinen är ganska stabil och välbyggd, och spindeln är som sagt inte överdrivet stark, den varvar inte heller så mycket vilket kan vara en nackdel om man tänkt använda mindre fräsar/borrar.
Den största begränsningen är styrsystemet som är krångligt att programmera och klarar inte så stora program.
Men med Mach3 så blir det en helt ok första maskin om man kan leva med de övriga bristerna.
Priset har jag däremot svårt att uttala mig om
Den största begränsningen är styrsystemet som är krångligt att programmera och klarar inte så stora program.
Men med Mach3 så blir det en helt ok första maskin om man kan leva med de övriga bristerna.
Priset har jag däremot svårt att uttala mig om