Spindel styrning från Mach3 (Nu fungerande)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
geidnert

Spindel styrning från Mach3 (Nu fungerande)

Inlägg av geidnert »

Jaha, då var även jag i det skedet att jag ska försöka förstå och få igång start/stop/hastighet utav min spindel från mach3. har försökt googla och söka på forumet så mycket jag kunde innan för att minska risken att återupprepa något som redan finns. Hittat några, men ingen ja tycker hjälper mig.

Jag har köpt en POWTRAN PI8100a VFD med tillhörande RS485 kort. http://www.esc.bergen.no/PI8100_brochure.pdf
Har även köpt RS232(DB9) till RS485 konverterare från elfa. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =25-791-03

Men vad gör jag nu? hur börjar jag? finns det någon bra steg för steg guide som någon skrivit eller hittat för okunnig som mig själv? någon som verkligen börjar från noll, verifierar de olika delarna steg för steg och sedan går vidare tills spindeln rör på sig och ändrar hastighet.
Vad ja förstår så pratar VFDn modbus vilket ja ska vara en fördel?
Senast redigerad av geidnert 19 september 2012, 08:39:42, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Re: Spindel styrning från Mach3

Inlägg av H.O »

Ja, MODBUS är en fördel (nästen en förutsättning) om du komunicera med den seriellt från med Mach3.

Det går inte att skriva någon generell steg för steg guide eftersom den ena omformaren inte är den andra lik beträffande register, inställningar osv osv.
En länk till manualen för din omformare hade varit bra men jag hittade den här, hoppas det är rätt. På sidan 120 börjar avsnittet om MODBUS över RS485, notera t.ex att du måste sätta F05 korrekt för att kunna styra omformaren via RS485.

Parameter A26 sätter baudrate, A27 sätter omformarens adress på nätverket, det som inte framgår är vilken parameter som bestämmer hur många stopbitar och vilken paritet det skall vara. Jag skulle prova 8-1-N till att börja med även om det inte är MODBUS standard.

Det verkar gå att via MODBUS komma åt alla parametrar i omformaren. Som ett exempel finns motorströmmen tillgänglig i parameter S02 och (se sidan 24), om du sedan bläddrar fram till sidan 124 så ser du att MODBUS-adressen/registret för S02 är 0x0B02, eller 2818 i decimal form så det är alltså register 2818 du skall läsa för att få reda på motorströmmen. En annan parameter inehåller önskat varvtal eller utfrekvens, så för att sätta varvtalet skriver man helt enkelt till det registret som är "mappat" till parametern för varvtal eller frekvens eller vad det nu är man vill ändra.

Hur man konfigurerar Mach3 för MODBUS har jag en hel del information om på min hemsida, bl.a här och här. Nu gäller ju inte denna information specifikt för din omformare men principen är den samma.
geidnert

Inlägg av geidnert »

När ja försöker läsa 2818 i "Modbus Serial Control monitor" för att testa kommunikationen så får jag bara som status "Receive timeout", om jag tar ett lägre nummer så säger den barar "No error" och i data fältet hex "0000". Antar att ja inte förstår riktigt vad ja ska skriva i denna test modul för att få något svar. H.O ?
geidnert

Inlägg av geidnert »

Lyckades läsa olika data från VFDn nu, så det verkar som den biten fungerar. Nu måste jag bara komma på vilken parameter ja ska ändra för att starta och stoppa samt ändra hastigheten på spindeln. H.O, kan du förstå det utifrån manualen? :)
H.O

Inlägg av H.O »

Det var ju inte den bästa manualen kanske men jag skulle prova att justera F01 (Running Frequency) för att styra hastigheten. Jag har efter en snabb titt inte hittat hur man startar och stoppar men det finns där nån stans.

Jag snubblade föresten över A30 där man ställer in antal stopbitar och paritet för RS485 kommunikationen.
geidnert

Inlägg av geidnert »

nej, den känns inte helt solklar. Stötte på en anna skum grej tycker jag när jag testade kommunikationen, jag var ju så glad att ja lyckades läsa parametrar från omvandlaren. Men av någon anledning fungerade det bara på adresser som var under 10. tex om jag vill läsa F11(Percentage Of Output Voltage) så borde ja läsa register 16(decimal), men då fick ja inte tillbaka samma värde, bara 0, inte 100. Va kan de bero på.. alla nummer mindre än F10 får ja tillbaka samma värde som står i VFD om man läser direkt på den.
H.O

Inlägg av H.O »

Öh, F11 kommer du väl åt genom register 11 (decimalt). A11 kommer du åt genom register 267 (decimalt) (256+11). Det är i alla fall så jag tolkar manualen. Om du utrycker adresserna i HEX istället så blir F11 0x000B och A11 0x010B jag tror dock inte att det i Mach3 går att ange adresserna i HEX.
geidnert

Inlägg av geidnert »

Lite framsteg, ja kan kontrollera hastigheten, men nu vill jag ju kunna köra "FWD" samt "STOP", någon ide om register för det? eller vad ja ska leta efter för något?
H.O

Inlägg av H.O »

Se sidan 124, parametergrupp R och notera NOTE3 som du hittar på sidan 126.
Det tolkar jag som att bit 0 på adress 0x1000 (4096 decimalt) är RUN/STOP och bit 2 på samma adress FWD/REV.
geidnert

Inlägg av geidnert »

Jaha, titta, om ja läser 4096 så får ja 8 tillbaka som svar. sätter ja den till 1 startar motorn, 0 stannar den, perfekt, nu återstår det bara lite "Brains" och dyligt i Mach3 :)
Tusen tack så här långt.
geidnert

Inlägg av geidnert »

H.O, När jag gör min BRAIN vill jag ju att hastigheten ska ändras då gkod 'S' speed uppenbarar sig i min gkod och skicka då det på en utgång, har du några tips om det? Vad ja förstår av dina tutorials så är de inte så du gör, eller har ja fel?
H.O

Inlägg av H.O »

Jodå, om du tittar på sidan som är för mitt MiniMODBUS-kort, där finns exempel som du borde kunna planka mer eller mindre rakt av.
geidnert

Inlägg av geidnert »

Ja, ja förstod inte att man skulle lägga till "no operation" 2 gånger, trodde man skulle lägga till den sådan, sedan gå in i den igen och då lägga till formeln. När ja tittade på din BRAIN view bild längre ner så fattade jag, och då fungerade det ju utan problem.
Så nu har jag ett fungerande system som startar, stoppar och ändrar hastighet efter min g kod.

Tack igen för all hjälp H.O! det hade tagit väldigt lång tid antagligen utan den.
Skriv svar