På ebay finns det massor som enligt spec bör funka men dom ser så fjuttiga ut, skulle denna funka:ebay.com/itm/1-PC-X-high-power-H-bridge-Driver-3-25V-90A-.. ? Går lite på principen "är det för billigt och för bra för att vara sant så är det så"
Så det jag söker hjälp med är antingen att välja komponenter samt att designa en egen brygga för mina behov eller tips på vart jag kan leta färdiga som funkar för mig till en vettig prislapp
Kan inte ge dig råd om bryggor, men den på ebay är en drivare till en BRYGGA och inte till en motor. Så bygger du en egen brygga med kraft-transistorer så kan du använda den.
Manneh: du ska alltså kunde byta riktning på motorn? Om du INTE ska det kan du klara dig med en transistor som klarar strömmen + en drivkrets till denna. Ska den kunde "backa" men bara sällan kan det lösas med ett relä som polväxlar, billigt och bra.
En full H-brygga använder man mest där riktningen kan bli lite hur som helst.
Men i grunden är det ganska enkelt att bygga en H-brygga, det svåra är att styra den korrekt. Sabertooth'en har regenerering, något du inte kommer att behöva.
Om du utgår ifrån blyackumulatorer som ger 24V i vardagstal blir värdet egentligen upp emot 29,6V i verkligheten (nyladdad) varför elektroniken ska designas efter detta.
Jag hade byggt H-bryggan med var sin moderna µC som kan styra PWM-utgångar, just med avsikt på detta, då kan man ställa dödtid och allt. Den "hårda" drivning av H-bryggan hade jag gjort med några N-MOSFET som klarar jobbet, jag hade även byggt till en SMPS som ville ge en styrspänning på kanske 12V över matningen, på det vis ville det vara möjligt att köra med 100% duty cycle.
Men mina val och/eller mitt nivå kanske inte stämmer med dina val och/eller nivå.
Vad är negativt/possitivt med att ha en MCU som sitter externt och räknar på sensorerna och skickar PWM till bryggorna gentemot att ha en på varje brygga?
Separat µC på drivkort:
Fördel:
- Modulärt uppbyggande.
- Enkel uppgradering, behöver bara vara drivkortet och inte mjukvara i master-enhet som uppdateras.
- Enklare att skydda mot "härdsmälta" (ett totalhaveri av drivkort tar inte master-kortet med i rökutvecklingen).
- Enklare att säkerställa 100% funktion.
- Oberoende av ändringar i master-enheten.
- När ett fungerar kan man duplicera med likvärd funktion, detta ger enkel tillgång till reservdelar och snabbt byte.
- Störningar kan enklare isoleras till drivkortet.
Nackdel:
- Mer mjukvara som ska testas och verifieras. Är å andra sidan så att när ett drivkort fungerar kan det dupliceras utan problem.
- Lite dyrare hårdvara.
- Kommunikationsfel kan uppstå.
Okej, det låter ju som guld och gröna skogar när man får det att fungera. Vad är det rent konkret som händer då man har en MCU på varje brygga?
Om jag tänker rätt så använder man endast masterkortet till att läsa och filtrera sensorvärden? Skickar man då sensorvärdena till MCUn på bryggan som får göra om värdet till lämplig PWM? Förutsatt att bryggan styrs med PWM.
H-brygga-drivkorten ska enbart veta vad de ska göra, inget annat! De ska ha kommandon i stil med "framåt, 33,7% - Nu!", "Stopp.", "Tvärnit!" osv.
Kortet som läser sensorvärden "ska" styra och värdera vad som ska göras och ge kommandon efter detta.
På så vis kan du bygga båda delar och när den ena fungerar bra och det finns problem med den andra kan du jobba på den delen som är problem. Om t.ex. styrkortet fungerar perfekt men motordrivkorten (ett per motor eller ett för två motorer) har svagheter kan du bygga om detta/dessa utan att ändra i mjukvaran på styrkortet - så länge att de ändrade/nya motordrivkort förstår kommandon som kommer från styrkortet på rätt sätt.
Men <kan> är inte alltid det samma som <ska>, det är dock sättet jag hade brutit upp det hela på. Skulle ett motordrivkort släppa ut den magiska röken ville det vara ledsamt men byttbart, har jag designad det fel kan jag designa ett nytt som tolkar kommandon rätt som som klarar jobbet och har jag gjort mjukvarafel på det kan jag debugga enbart detta kort och sedan uppdatera de andra motordrivkort när det är klart.
Men man <måste> inte göra så, man <kan> välja den väg om man <vill>.
baron3d skrev:Kan inte ge dig råd om bryggor, men den på ebay är en drivare till en BRYGGA och inte till en motor. Så bygger du en egen brygga med kraft-transistorer så kan du använda den.
Nä, nog är det där en motordrivare. De har ju specat vad deras mosfetar har för tillresistans. Däremot saknas ju typ alla andra specifikationer man skulle vilja ha... Undrar vad max kontinuerlig ström t.ex. kan vara? Eller vad den skall ha för styrsignaler?