TV-Antenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AndersY

TV-Antenn

Inlägg av AndersY »

Har just bytt min risiga TV-antenn som gav en väldigt svag signal.
Resultatet med en ny fin antenn, Televes DAT75 HD, blev att jag nu inte har någon signal alls.

Har givetvis kollat upp ledningarna som är ok.

Fråga 1) Antennens impedans skall var 75 ohm hur mäter jag det enklast? Har enbart en noggrann multimeter med diverse mätområden.

Fråga 2) Finns ett enkelt instrument på Kjell & Co förr att mäta antennsignalen. Tyvärr är detta restnoterat. Kan jag på något sätt använda multimetern till detta?

Tack på förhand /Anders
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: TV-Antenn

Inlägg av SM7CZR »

Impedansen på antennen kan du inte mäta med en multimeter. Ej heller antennsignalen.
Men du kan använda den till att kontrollera så att kabeln är ok. Använd då Ohm-mätning (resistans).
Gör en extra kontroll på din montering!
Var noga med att inte skärmen och innerledaren har kontakt med varandra!
Senast redigerad av SM7CZR 10 september 2012, 21:20:24, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det för instrument från Kjell&Co du avser?
Artnr? beskrivning?
AndersY

Inlägg av AndersY »

Ledningen är uppmätt och enda möjliga återstående felkällan är antennen.

Om jag får tag på ett oscilloskop skulle det hjälpa?

Instrumentet från Kjell väldigt enkelt:
Inställningsverktyg för antenn
Inriktningsverktyg som gör det enkelt att rikta in en antenn på egen hand, utan att någon annan samtidigt behöver hålla koll på mottagningsstaplarna på digital-TV-boxen.
Klarar både UHF/VHF
Hög känslighet
F-anslutning
Modell nr: Signal Tracker Art nr: 30330
249:-

Tack för svar! /Anders
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

AndersY skrev:Har just bytt min risiga TV-antenn som gav en väldigt svag signal.
Resultatet med en ny fin antenn, Televes DAT75 HD, blev att jag nu inte har någon signal alls.
Det verkar långsökt att en ny antenn skulle vara sämre än den gamla.
Har du gjort en ny sökning på digitalboxen?
Ett oscilloskop hjälper inte, tyvärr.
Det finns tydligen en förstärkare i antennen om det är rätt modell.
Men då skall den matas med en drivspänning.
Tala med Kjell & Comp. om ditt problem!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är tydligen olika med olika digitalboxar huruvida de ger matning till antennförstärkare, det kan också vara inställbart i menyerna.

Om det finns något "jox" i anläggningen i form av sammankopplingsfilter (VHF/UHF f.d. TV1/TV2), delningsfilter för flera mottagare o.s.v. så kan sådant döda matningsspänningen till förstärkare.

DC-mät med multimeter, om nu din antenn ska ha förstärkare.
WhiteWolf
Kontakt:

Inlägg av WhiteWolf »

Ska man ens kunna mäta antenn impedansen så behöver man något som kallas för en VNA "Vector Network Analyzer". Och då behöver man en VNA som klara upp till VHF och UHF frekvensbanden. Har för mig att det går också att sätta upp en testutrustning med en signal generator och vektor multimeter som man kopplar ihop med en bi-ledarlåda till antenn.

Kort och gott man behöver radiolab utrustnings :/

AndersY: Har du checkat hur signalen ser ut som kommer från antennen? Om det är väldigt dämpad eller om den ens mottages av antennen?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det går att göra en skalär mätning också om man har en direktiv kopplare men kräver fortfarande en signalgenerator och en mottagare som kan följa signalgeneratorn och en utsignal som är något så när linjär eller känd logaritmisk med med insignalen. - eller så bygger man en RF-effektmätare kring en AD8307 om man håller sig under 500 MHz och den har balanserad ingång.

skall man över 500 MHz så är det AD8302, tyvärr inte balanserade ingångar, har mindre dynamik men fungerar mellan DC till 2.7 GHz - för ståendevågmätning så räcker den mer än väl i dynamik.

En direktiv kopplare kan göras av en weatstone-brygga och med dagens ytmonterade motstånd (75 Ohm för TV) med viss utsortering av så lika värden som möjligt så kan de fungera riktigt bra även på riktigt höga frekvenser

ja, med haken att signalen som man vill mäta tas ut mellan benhalvorna och därmed inte relaterat mot jord (det är en diffsignal), vilket innebär att man måste ha balun om dom två ledarna med en massa ferritkärnor av rätt slag innan det kopplas till mottagaren - har mottagaren balanserad ingång så minskar kravet på balun.

Fortfarande måste man ha RF-signalgenerator som signalkälla

---

en skalär mätning kan se typiskt som

Bild

om man använder en spectrumanalysator med svepgenerator med en direktiv kopplare (Y-skalan i dB) och för en antenn kan man inte förvänta sig så mycket bättre än runt 12 - 20 dB i returdämpning - är det bättre än 14 dB för hela intressanta frekvensområdet så får man vara nöjd.

---

nästan alla RF-nätverkar som klarar frekvens från kHz-området till GHz området har just en weathstonebrygga som direktiv kopplare då om man skall klara täcka över så stora frekvensområden som de klarar så måste den vara resistiv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan du skissa på en sådan uppkoppling? ;)

Funderar också på hur man ska mata signal till antennen och inte kabeln. Det ju är meningen att antennen skall ordna det.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om man kommer in rätt med rätt sökordsbegrepp på google så finns det fasen hur mycket som helst att läsa - tex http://forums.parallax.com/showthread.p ... a-Analyzer

Jag använde 'return loss bridge' som sökord då det ger intressanta saker än att söka på 'weathstone bridge' fast det bygger på samma prinsip i grunden.

Dock måste man fortfarande ha en signalgenerator och en RF detektor - helst något så när linjär sådan eller ger utsignal i dB-skala som redan nämnda AD8302 och AD8307 - det som stökar till är att signalgeneratorn måste skarvars på med extra 25 Ohm på dess mittledare innan kopplingen till 75 Ohms kabeln så att dess utimpedans är 75 Ohm och likaså detektorns ingång, liksom alla motstånd i byggan. obs trafon/balunen är viktig och måste arbeta med maximal magnetisk koppling vid dom frekvenser som man mäter på.

vid högre frekvens så sticker man koax-kabeln igenom en massa tight passande ferritringar och inte lindar med dubbeltråd i en ferritring som man ser i många hembyggen av dessa bryggor då dessa ger påverkan vid lite högre frekvenser då den lindade trådparet inte är korrekt i impedans, sådan 'fusk' kan man göra om elektriska våglängden på signalen är mycket längre än längden på 'fusket' men är man bit över 100 MHz så börja det bli knepigt - det är också därför ferrittrafos inne i mixer och även splittboxar för TV-antenner är tillverkade i så liten storlek.

sedan gör man också en kalibrering med sedvanlig öppen, kortis och terminering med i ditt fall 75 Ohm termineringen och signalen med termineringen bör vara i allafall bättre än 30 dB lägre än när det är öppet/kortslutet på bryggans antennport - och sedan när du kopplar in mot antennen så bör det helst vara 14 dB och lägre än när du har öppet/kortslutet.

Tyvärr kan man inte göra den här testen med antennsignal utifrån utan detta måste göras med egengenererad signal från signalgenerator. tänk också på att signalgeneratorn uteffekt strålar ut på antennen och kan störa närmaste grannarna - så gör dina mätningar under kort tid - i sekundintervall och inte mer signalnivå än vad som behövs för säker mätning.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Kolla så du har satt dit din f-kontakt rätt/ordentligt. och sen får man inte glömma att nedersta bommen ska vara vågrätt.

Sedan ska du gå in på http://www.teracom.se/Sandarinformation ... t_tv_mast/ och titta så du väljer närmsta antenn, och även så du har riktat den åt rätt håll.

Har du gjort allt detta och kontrollerat att hela kabeln är hel, då är det antennen det är fel på.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu drar jag upp en gammal tråd, men jag har precis samma erfarenheter som trådskaparen AndersY.
I mitt fall är det en Televés DAT-HD (kombi VHF/UHF).

AndersY har inte varit inloggad på ett tag, men min förhoppning är att han kollar och ser tråden. :)
Isåfall: Har du fått ordning på det?

Jag har länge tänkt kolla upp min antenn och gjorde det nu i kväll,
med bl.a ett sådant instrument som AndersY skrev om tidigare i tråden.
Det visar sig att jag får 0,8 av 10 oavsett:
..hur antennen är riktad.
..om den är inne eller ute.
..om jag har hela antennen inkopplad eller bara den aktiva lilla delen.

Jag får in SVT-kanalerna, TV3, Kanal5 och TV8. That's it.
Om det är riktigt blåsigt och dåligt väder så får jag in de kanaler som ligger på muxarna med högst frekvens.
Helt bakvänt alltså.
(Det ska i normala fall vara lättare att få in lägre frekvenser än högre speciellt vid dåliga mottagningsförhållanden.)

Så min antenn är nog trasig. :)

På Kjell&Co hade de bara hört talas om 1 enda person i Sverige som haft problem med Televes antenner.
Kanske AndersY ?

OBS:
Tänk gärna på att det här inlägget bara är en chansning för att se om AndersY fortfarande läser här.
Den här tråden "tillhör" AndersY's problem. Behöver jag hjälp så är det ju bättre om jag gör en egen tråd. :)
Det blir så rörigt om det blandas in grejer om mitt problem i den här tråden.
(Jag beskrev det bara för att visa på likheterna.)
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Om jag minns rätt (det var ett tag sedan), dipolen till en DAT-75 antenn är mycket simpel och man kan enkelt kolla att den är hel. Det räcker med att man har instrument som kan testa förbindelse mha lampa/summer eller Ohm-meter.
Dipolen, dvs de bägge spröten till vilken kabeln kopplas sitter monterade på ett kretskort i en plastburk som är öppningsbar. Inuti finns i stort sett ingenting utom en halvågs-balun (en slags transformator) i form av ett kretskortsmönster som går ett varv i ytterkanten på kretskortet. Allt är väl synligt och enkelt att kolla så inga lödningar eller klämkontakteringar fallerat.
Passa även på att mäta kabeln så att den inte leder mellan mittledare och hölje resp att det är förbindelse mellan ändpunkterna, det är lätt hänt att en tunn tråd från skärmen kommer i kontakt med centerledaren så kortslutning är inte så ovanlig. När kabeln ansluts till antennen måste centerledaren vara lagom tjock och lång för att det ska bli kontakt. Kontrollmät i andra änden på kabeln.
Är koaxkabelns inre isolering grönaktigt misfärgad är det illa. Kabeln är då troligen fuktskadad, vilket kan vara lika illa som totalt kabelbrott. Samma sak för torrsprickor, finns sprickor, kasta kabeln. Allt för många använder kabel för inomhusbruk, vars ytterhölje bryts ned av solen.
När allt är väl fungerande, vattensäkra alla synliga kontakter med vulktejp, säkra så att kabeln är väl dragen och inte kan skava mot något i blåsten.
Något osäker, men tror antennen är DC-mässigt kortsluten, vilket kan medföra att den dödar spänningsförsörjning (överlagrad DC) avsett för linjeförstärkare, eller om strömförsörjningen är bra, så har den bränt av lite folie på antennen balun (kretskortsmönstret). Det är enkelt att laga.
Ur TV-antennsynpunkt är det en bra antenn men konstruktionen av mastfästet kan medföra att masten sticker upp nära första direktorn, vilket troligen försämrar mottagningen något, men har inte kontrollmätt detta.

___
Kom på ett tilllägg, ovan antas passiv dipol. Telves har även aktiva DAT75-dipoler, dvs det finns en förstärkare i plastboxen. Den förstärkaren, återigen om jag minns rätt, vill ha 12 eller 24 Volt DC-matning via koaxialkabeln. Mottagare för DVB-h med integrerad DC-spänning för extern antenn levererar endast 5 Volt. Enklast löser man det med en separat spänningsinjektor. Det är möjligt att Telves numera kör med 5 Volt men om inte så är det ytterligare något att kolla upp.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har monterat ett tjugotal DAT75. samtliga har fungerat perfekt.
När jag haft för dålig signal har det blivit att höja antennen, på ett ställe behövdes 7m mast på tvåvåningshuset!

Dipolförstärkarna har passiv genomgång när dom saknar spänning. Det är nödvändigt vid inriktning eftersom signalen blir väldigt svårtolkad på instrument efter förstärkning.

Eftersom det skiljer så mycket i styrka underlättar det med ett instrument som kan visa flera muxar samtidigt, jag använder DigiAir.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Både trådskaparen och jag har problem med att vi inte får någon signal alls. Det varierar alltså inte.

Det vore väldigt märkligt om en av antennerna som tillhör marknadens toppskikt
skulle behöva monteras på högre höjd än en 300-kronors "hajfena" (med etsad antennslinga på kretskort).

Med den sistnämnda så får jag in 25 av 36 kanaler med bra bild om den ligger på vindens golv.
Med Televes-antennen så får jag in enbart 7st kanaler om den sitter monterad av fackman
(ute) på en högre höjd än grannarnas antenner, och de får bra bild på 36 kanaler.

Jag har bytt kablar och kontakter till de bästa som existerar för detta.
Har även bytt antennens "nätdel". Kort sagt allt utom antennen är utbytt.
Allt är fackmannamässigt utfört och kollat en väldig massa gånger under de 5 år jag kämpat med detta.

"Dipolförstärkarna har passiv genomgång när dom saknar spänning. Det är nödvändigt vid inriktning eftersom signalen blir väldigt svårtolkad på instrument efter förstärkning."

Det märks ingen som helst skillnad på om dipolförstärkaren är ansluten eller inte.
Varken på digitalboxen, bilden på tv'n eller med mätinstrument.
Kabeln och kontakteringarna är *garanterat* 100% som de ska.

Som sagt:
Varför får jag *enbart* in de kanaler som ligger på muxarna med högst frekvens?
Resterande muxar ger lika lite signal som om det varit helt tomt i etern på de frekvenserna.
Det borde vara tvärt om ifall mottagningsförhållandena är dåliga (t.ex långt avstånd)...

Jag har lagt ut ca 4-5kkr på resor, produkter och installationer.
Varje månad i de 5 år jag trasslat med detta så har jag betalat 269kr till Boxer.
Det blir ca 20 000 kronor för att se bild som fryser lite då och då på 7st kanaler och digitalt mörker på resterande 28 kanaler.

Ja hjälp vad mycket bättre det blev sedan digitalTV infördes.... :roll:
Jovisst, det fungerar fint för många andra, men vadå..
Ska man sitta hos andra och titta på tv? Då är vi tillbaka på hur det var i TV'ns barndom.
Man blev lovad att det skulle bli bättre, billigare och enklare. För alla.
Om det inte skulle gälla "för alla" så borde man ha behållit det analoga nätet.
Skriv svar