Bygga spänningsregulator till båtmotor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
uler41

Bygga spänningsregulator till båtmotor

Inlägg av uler41 »

Hej!
Jag vill bygga en spänningsregulator till min båtmotor. Honda 15hk 4-takt från 2004.
Som det är nu så får jag växel spänning ut från motorn på 15V och upp en bit beroende av varvtal, lämnar max 6A.

Jag vill ha en konstant likspänning spänning på ca 14,1V för att ladda ett GEL batteri på ca 70A.
Båten är utrustad med ganska dyrt ekolod GPS mm som jag inte vill förstöra.

En likriktarbrygga måste jag ju ha, men hur får jag spänningen till att va konstant och framförallt inte dra iväg uppåt?
Förslag på bygge av spänningsregulator?
Användarvisningsbild
Biker

Re: Bygga spänningsregulator till båtmotor

Inlägg av Biker »

Du kan ju söka på permanentmagnet regulator - finns lite byggen på nätet.

Dom är oftast för trefaslindingar - har du enfas kan du ju föröska hitta en sån ritning eller skala av rergleringen till en lidning.

Dom har likriktarbrygga,sedan tyristorer som jordar ned lindingarna och en spänningsmätningsdel på likspänningssidan - det är inte så billigt och bygga själv - du kanske kan hitta nån regualtor på nån mc skrot.

Har du en lindning och så låga strömmar som 6A så kanske du kan hitta nått på SOE es forum - ganska vanligt att små gegghojar har ett likvärdigt litet ac sysmtem som folk moddar till DC
uler41

Inlägg av uler41 »

Tack för det!
Hade varit skoj att bygga något men ditt förslag låter ju smidigt.
Jag har bara två sladdar från spolen på motorn.

Sökte lite på forumet du tipsa om, Denna är ju till en skoter då men borde väll funka bra?
http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... 997&t=Info
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ja en sån är ju perfa kolla bara så dom reglerar till 14VDC så batteriet laddas.

Inte expert på dessa men på SOE är dom , finns trådar om olika sådana där - även just det där med att du skall göra om systemet till ett med batteri
uler41

Inlägg av uler41 »

Nu köpte jag likriktaren/regulatorn jag länkade till, passade på org fästet i motorn.
Kostar 20% av vad honda ville ha.
Spänningen ligger på 13,8V vid fullt batteri, eller jag så fullt det blir.
Har testat med denna ca 50h nu och är mycket nöjd. Tack för tipset.
Skriv svar