Muxa SPDIF?
Muxa SPDIF?
Hej!
Jag har lite funderingar på ett multirumsljudsystem i huset och skulle behöva muxa/demuxa 3 x SPDIF-signaler till en.
Det finns säkert en massa svårigheter med detta men en grundförutsättning är ju att man kan extrahera "word-klockan" så att man vet när det är dags att växla in nästa kanal (lär behöva buffertar på dessa).
Utsignalen blir nog ganska högfrekvent men jag tänkte köra ut den förstärkt och balancerad (kanske RS485) på två ledare uppåt 50 meter långa totalt i ett stjärnnät. Kanske är signalen alldeles för snabb för så lång kabel.
Redan för DVD-kvalitet blir det minst 3x(2x16x48.000) bit/s = 4.608.000 bit/s, d.v.s. ca 5 Mbit/s och kanske uppåt det dubbla beroende på overhead av SPDIF-signaleringen (vet ej hur det ser ut) och att jag helst vill baka in stroben i själva utsignalen. Kanske finns redan standards för dylika signaler.
Min fråga är nu om någon vet hur man enklast löser mux/demux av SPDIF?
Jag har lite funderingar på ett multirumsljudsystem i huset och skulle behöva muxa/demuxa 3 x SPDIF-signaler till en.
Det finns säkert en massa svårigheter med detta men en grundförutsättning är ju att man kan extrahera "word-klockan" så att man vet när det är dags att växla in nästa kanal (lär behöva buffertar på dessa).
Utsignalen blir nog ganska högfrekvent men jag tänkte köra ut den förstärkt och balancerad (kanske RS485) på två ledare uppåt 50 meter långa totalt i ett stjärnnät. Kanske är signalen alldeles för snabb för så lång kabel.
Redan för DVD-kvalitet blir det minst 3x(2x16x48.000) bit/s = 4.608.000 bit/s, d.v.s. ca 5 Mbit/s och kanske uppåt det dubbla beroende på overhead av SPDIF-signaleringen (vet ej hur det ser ut) och att jag helst vill baka in stroben i själva utsignalen. Kanske finns redan standards för dylika signaler.
Min fråga är nu om någon vet hur man enklast löser mux/demux av SPDIF?
Re: Muxa SPDIF?
Kanske skulle det vara lättare om du använder dig av ADAT istället
http://en.wikipedia.org/wiki/ADAT_Lightpipe
http://en.wikipedia.org/wiki/ADAT_Lightpipe
Du behöver någon krets som bryter och kopplar in vid exakt rätt ögonblick beroende på synkroniseringssekvensen. Med tanke på responstiden så är en MCU inte lämpad för uppgiften.
Du kanske kan använda dig av transceivers för ethernet. De är ju bra på att driva långa kablar.
Jag fattar inte riktigt vad det är du vill göra. Ska 3 du köra ut 3 stereopar samtidigt till alla rum, så man kan välja i rummet vilket par man vill lyssna på?
Jag fattar inte riktigt vad det är du vill göra. Ska 3 du köra ut 3 stereopar samtidigt till alla rum, så man kan välja i rummet vilket par man vill lyssna på?
Ja såklart, vad dum jag är - vet inte varför jag fick för mig att det var råa samples. Bra, då är bandbredden avsevärt lägre än vad jag fått för mig. Jag snöade nog in på okodad PCM.maDa skrev:S/PDIF är bara oftast max ~1.5MBps? dvs. PCM-2ch-48k, DTS eller AC3
Så sant och med tanke på vad maDa skriver ovan så måste jag väl då avkoda S/PDIF-datat innan jag muxar och det känns ju både krångligt och dyrt.blueint skrev:Du behöver någon krets som bryter och kopplar in vid exakt rätt ögonblick beroende på synkroniseringssekvensen. Med tanke på responstiden så är en MCU inte lämpad för uppgiften.
Jag får titta närmare på det men jag ville först se om det fanns enkel lösning med S/PDIF.psynoise skrev:Kanske skulle det vara lättare om du använder dig av ADAT istället
Ja, så tänkte jag eftersom huset byggdes med TP-kabel i alla rum.superx skrev:Jag fattar inte riktigt vad det är du vill göra. Ska du köra ut 3 stereopar samtidigt till alla rum, så man kan välja i rummet vilket par man vill lyssna på?
Mot bakgrund det maDa och blueint skriver, skulle jag, med lämplig kodning (någon slags bitstuffing), vilja prega in mina egna synkbitar i datat med jämna tidsmellanrum motsvarande en viss chunksize.
Sändaren skulle sedan skicka det sammanmuxade datat med drygt trippla hastigheten för att i mottagarna sedan demuxas, buffras och plocka en av ursprungliga tre S/PDIF-strömmarna (en kanal).
Om det bara handlare om ljudet kunde man ju köra ut alla tre S/PDIF parallellt men då går det åt för många tåtar eftersom jag också vill ha ethernet i samma TP-kabel.
Det finns ingen chans att du kan köra ljudet över Ethernet också? Då kan du ju dessutom köra gigabit-nät, gott om bandbredd för ljudkanaler. Kanske även slänga med video om behovet skulle uppstå?
Om du menar streaming så misstänker jag att synken blir svår med eko som följd då man kör ut samma "kanal" till flera rum. Å andra sidan så låter min idé besvärlig att få rätt på så jag får nog tänka om.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Kör du trådat nätverk till alla rum och utrustning med samma fördröjning i systemet lär det inte bli några fördröjningar på det sättet. Det är värre med just att du kan vara olika i position i förhållande till högtalarna.
Kommer inte ihåg exakta siffror, men jag gjorde trots allt mitt examensarbete inom området =)
Kommer inte ihåg exakta siffror, men jag gjorde trots allt mitt examensarbete inom området =)
Hade Squeezebox ett tag som enligt uppgift inte skulle tappa synk mellan enheterna men det fungerade aldrig bra trots att det var trådat. Dock verkar Sonos fungera bra på den punkten och en hel del andra.
Som sagt, när jag tänkte S/PDIF så tänkte jag PCM-kodat men det kan ju vara flerkanaligt i en uppsjö av olika kodningstekniker. Tror jag får lägga ner idén med muxad S/PDIF, det blir alldeles för dyrt och krångligt i förhållande till vad som redan finns att köpa färdigt även om jag såklart då vägt in nöjet i att bygga själv.
Jag har en uppsättning LVDS-sändare/mottagare som skickar 2:1<->1:2 I2S över TP-kabel men samtliga 4 trådpar i kabeln går åt och det var därför jag började spåna på alternativ.
Förresten så verkar inte "meddela mig vid svar" funka längre för mig, kanske ett generellt mailproblem på servern.
Som sagt, när jag tänkte S/PDIF så tänkte jag PCM-kodat men det kan ju vara flerkanaligt i en uppsjö av olika kodningstekniker. Tror jag får lägga ner idén med muxad S/PDIF, det blir alldeles för dyrt och krångligt i förhållande till vad som redan finns att köpa färdigt även om jag såklart då vägt in nöjet i att bygga själv.
Jag har en uppsättning LVDS-sändare/mottagare som skickar 2:1<->1:2 I2S över TP-kabel men samtliga 4 trådpar i kabeln går åt och det var därför jag började spåna på alternativ.
Förresten så verkar inte "meddela mig vid svar" funka längre för mig, kanske ett generellt mailproblem på servern.
Jag skulle inte lita på att alla S/PDIF-mottagare klarar något annat än just PCM-kodat material. De flesta kretsar för ändamålet gör det iaf. inte. Men det är ju bara att testa om du går vidare med det spåret.
I2S kanske funkar, men känns lite opraktisk på så långa avstånd. Klocksignalen lär inte vara jitter-fri direkt på mottagarsidan.
Det finns ju även flera ljuddistributionsstandarder för just ethernet, men jag gissar att dessa kan vara lite dyra alternativt svåra att åstadkomma själv för hemmabruk. AES50/Supermac, Ethersound och Cobranet t.ex. Den här prylen har precis dykt upp på marknaden och är riktigt cool (men inte lämplig för det du vill göra) i sammanhanget tycker jag iaf.
http://www.thomann.de/se/behringer_s16.htm
I2S kanske funkar, men känns lite opraktisk på så långa avstånd. Klocksignalen lär inte vara jitter-fri direkt på mottagarsidan.
Det finns ju även flera ljuddistributionsstandarder för just ethernet, men jag gissar att dessa kan vara lite dyra alternativt svåra att åstadkomma själv för hemmabruk. AES50/Supermac, Ethersound och Cobranet t.ex. Den här prylen har precis dykt upp på marknaden och är riktigt cool (men inte lämplig för det du vill göra) i sammanhanget tycker jag iaf.
http://www.thomann.de/se/behringer_s16.htm
Behöver du få ut mer än en av signalerna vid varje plats? Om inte så kan du väl ha en switchburk vid "sladdcentralen" och från varje rum skicka en styrsignal som väljer källa?
I så fall är det inte krångligare än att ha spdif-mottagare, vanlig mux för logiksignaler med ett par megabit hastighet, och spdif-sändare, plus givetvis vad som behövs för att styra det hela.
AES/EBU är väl balanserad motsvarighet till SPDIF med samma kabelimpedans som för TP, så med sådana sändar/mottagarkretsar så bör det gå bra att använda TP-kablarna, antar jag. Ett ytterligare par kan ju t.ex. bara skicka en spänningsnivå, t.ex. 0/5/10V, för att välja en av dina tre signalkällor om du inte tänker något annat fiffigt protokoll för det.
I så fall är det inte krångligare än att ha spdif-mottagare, vanlig mux för logiksignaler med ett par megabit hastighet, och spdif-sändare, plus givetvis vad som behövs för att styra det hela.
AES/EBU är väl balanserad motsvarighet till SPDIF med samma kabelimpedans som för TP, så med sådana sändar/mottagarkretsar så bör det gå bra att använda TP-kablarna, antar jag. Ett ytterligare par kan ju t.ex. bara skicka en spänningsnivå, t.ex. 0/5/10V, för att välja en av dina tre signalkällor om du inte tänker något annat fiffigt protokoll för det.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Skulle det inte gå att köra ut 7.1 på s/pdifen, där du kör ut en källas stereosignal på front v+h, den andra på surr. v+h, och den tredje på bak v+h, och sen tar varje mottagare bara de två kanaler den ska ha? Då kan du helt enkelt splitta signalen rakt av och köra ut samma till alla tre. 
J-a bra idé men jag vill ha digitalt ljud (I2S) ut från mottagren och in till mina förstärkare.
Till dig och andra som svarat vill jag säga att jag nog borde formulerat problemet annorlunda. Jag har en tendens att snöa in på viss teknik och glömmer grundproblemet (är nog en folksjukdom).
Ungefär så här borde jag nog ha skrivit:
Jag vill från en central plats i hemmet skicka digitalt ljud till ett antal digitala mottagare runt om i huset. Ljudet skall vara minst 2-kanaligt eftersom jag vill kunna välja mellan flera "kanaler" på mottagarna. Jag vill köra ut ljudet över TP-kabel eftersom jag har dubbla sådana (cat5e) dragna till samtliga rum. I varje rum vill jag bara använda den ena kabeln eftersom den andra används till ethernet. Man kan se det som ett stjärnnät där varje utlöpande TP-kabel är max 30 meter.
Till dig och andra som svarat vill jag säga att jag nog borde formulerat problemet annorlunda. Jag har en tendens att snöa in på viss teknik och glömmer grundproblemet (är nog en folksjukdom).
Ungefär så här borde jag nog ha skrivit:
Jag vill från en central plats i hemmet skicka digitalt ljud till ett antal digitala mottagare runt om i huset. Ljudet skall vara minst 2-kanaligt eftersom jag vill kunna välja mellan flera "kanaler" på mottagarna. Jag vill köra ut ljudet över TP-kabel eftersom jag har dubbla sådana (cat5e) dragna till samtliga rum. I varje rum vill jag bara använda den ena kabeln eftersom den andra används till ethernet. Man kan se det som ett stjärnnät där varje utlöpande TP-kabel är max 30 meter.
Aha, men då är ju en centralmuxmojäng smidigaste lösningen. Välj själv om du vill köra I2S, SPDIF eller vad du nu väljer över TP-kablarna.
Med I2S så går det väl åt tre par för att bygget inte ska bli för krångligt plus fjärde paret som "commonjord" + nån slags ingångsväljarsignal. Med SPDIF så går bara ett par åt till datasignalen.
Har du tänkt att bygga mottagare med egen DAC eller har du tänkt att köra in signalen på SPDIF-ingång på en hemmabiostärkare i varje rum?
Med I2S så går det väl åt tre par för att bygget inte ska bli för krångligt plus fjärde paret som "commonjord" + nån slags ingångsväljarsignal. Med SPDIF så går bara ett par åt till datasignalen.
Har du tänkt att bygga mottagare med egen DAC eller har du tänkt att köra in signalen på SPDIF-ingång på en hemmabiostärkare i varje rum?