Ansluta RC-servon till Raspberry PI

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Ansluta RC-servon till Raspberry PI

Inlägg av adent »

Hejhopp!

Ställde mig i kö för att köpa en Raspberry Pi för länge sedan. När den väl dök upp så började jag kika lite på GPIO-porten som den har. Den visade sig innehålla massa kul.

Funderade på fräna tillbehör man kunde göra och det slog mig att det skulle vara enkelt att göra en liten Servo-controller till den. Mest att det var enkelt och att jag kände att jag hade koll på allting som behövdes gjorde det till ett kul projekt.

Valde att ha styrningen via serieporten eftersom det blir enkelt oavsett språk.

Eaglade fram ett schema, CAD:ade det och fräste fram det. Hade visst missat att rotera anslutningen 180 grader, men kortet fungerade ändå. Mjukvaran var lite lurigare. Jag hade valt en ATtiny2313 eftersom det är den minsta AVR:en med lagom många ben. I min enfald tänkte man att minst == billigast. Det visade sig inte alls vara sant. Istället fick jag använda skohorn för att få in koden, men det gick. Dock blev det inget binärprotokoll också som det var tänkt från början. Får göra en separat firmware med binärprotokoll.

Här är en video som visar prototypen:

http://youtu.be/_W1WXnL9MeA

Här är det färdiga kortet:

BildBild

Om man vill göra en autonom båt (som jag har varit lite inne på http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =4&t=58370) så är ju en RB Pi och ett sånt här kort perfekt, möjligen drar det lite mycket ström, men det blir lätt att ansluta GPS, mobiltelefon och få allt att fungera ihop när man har en hel dator att leka med.

Hemsida: http://electronics.chroma.se/rpisb.php

Det fina är att man kan använda kortet till vad som helst om man moddar firmware:n...

MVH Mikael
Gimbal

Re: Ansluta RC-servon till Raspberry PI

Inlägg av Gimbal »

Snyggt.

8 servon, hur skapar du pulserna? Eller egentligen är frågan hur stabila är pulserna och vilken upplösning har de?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Pulserna skapar jag med HW-timers i ATtiny2313. De är superstabila (pollar serieporten så inga interrupt kan störa timingen). Från 1ms (-100%) till 2ms (100%) pulsbredd har jag 20 000 steg, så upplösningen både räcker och blir över. :) Källkoden finns på min hemsida. Dock gör jag precis som en klassisk mottagare analog mottagare och kör pulserna omlott (p - puls):

Kod: Markera allt

s0 p                   p
s1    p                   p
s2       p                   p
...
s7
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min hemsida finns en liknande funktion, dock med utgångar för 12 servos.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag trodde att denna post skulle handla om direktanslutna RC-servos till RPI inte via ett annat CPU kort...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vaddå "direktansluten"? Det är en extra µC som får kommandon via serieporten, att kontaktdonen sedan passar på RPI är väl bara en fysisk sak, det kunde lika gärna ha varit en radiolänk mellan.

Jag förnekar inte att enheten är bra till något men någon speciell nyhet är den knappast.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med direktanslutna menar jag förstås att GPIO pinnarna å RPI skulle genererat timingpulserna utan att använda externa kretsar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

IceCap: Nej, det har nog många gjort innan. Jag har dock inte gjort det innan och anpassade den till RPI:n.

Vill man driva servon direkt från RPI:n finns följande:

Ett servo, låg upplösning, men glitch-fritt:
https://www.youtube.com/watch?v=-jLL3wS ... r_embedded

Flera servon 0.5% cpu per servo (har jag hört):
https://projects.drogon.net/software-pw ... pberry-pi/

Sen finns det säkerligen många fristående generalla hårdvaror för att driva servon seriellt eller
över en annan buss som går att använda.

Likväl är jag rätt nöjd med mitt kort :)

MVH: Mikael
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Icecap skrev: Jag förnekar inte att enheten är bra till något men någon speciell nyhet är den knappast.
Det beror väl på vad man menar med nytt.
Kortet är vad jag förstår nytt, men att styra servon med någon elektronisk pryl är mycket riktigt inte en nyhet. Fast det vet nog de flesta redan.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag gillar de här projektet starkt! :tumupp:
Lagom enkelt men visar ändå att man kan göra så, vill man ha mer funktionalitet så är det bara att utveckla konceptet. :)

Gör gärna fler liknande saker!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Har gjort en version 2 med möjlighet att löda på pull-up-motstånd så man kan använda DHT-11/22 istället för servon. Det verkar dock funka utmärkt direkt via RPi:n så det struntar jag nog i att gå vidare med mjukvarumässigt, även om det kanske är bekvämt att få datat via en serieport istället.
RPi_SB_v2.jpg

Har även gjort ny hårdvara med en ATmega8 istället och sett till att man kan välja löda fram serieport, I2C eller SPI mellan RPi och kortet. Återstår bara att hitta/komma på lämpliga protokoll för SPI och I2C.
rpisbv3_över.jpg
rpisbv3_under.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Tänkte att ett sånt här är ju lite kul, kan man styra servon direkt från datorn (och en PI).
usb_servo_small.JPG
Ingen rocket-science här heller, bara en FTDI-krets.
Min första pryl med "USB". Fick skapa egen symbol i Eagle för
USB-kontakten från Kina, den passade! fantastiskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Mjaha, tredje servo-kortet nu. Den här gången med blåtand. Håller på att filar på en Android-app.

Typ: Kasta ut gammal mottagare ur RC-bil och styr med din telefon istället... Sen kan man ju lätt modda mjukvaran
och skapa reglering om man vill. typ servo till shunt och temperaturgivare och sen BT för konfiguration eller övervakning eller bägge. Möjligheterna är oändliga :)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Snyggt! :tumupp:
Köper du kretskorten via ITead eller Seeedstudio?
Skriv svar