USB- eller SPDIF-DAC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
JanErik

USB- eller SPDIF-DAC

Inlägg av JanErik »

Har funderat bygga nåt som förbättrar ljudet ut från datorn... har sett AlienDAC och den är väl en stark kandidat, bortsett från att jag inte är helt självsäker att löda ytmonterat.
Har också SPDIF ut från moderkortet, vilket är ett bättre val? USB borde ju vara framtidssäkert, och man kan ta matning direkt från porten.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: USB- eller SPDIF-DAC

Inlägg av psynoise »

Nackdelen med att ta spänning från USB är att du endast har tillgång till 5 V. Med högre matningspänning får du större spänningssving och kravet på lågt brus blir något mindre.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

USB har ju sina problem med datatrafik i två riktningar där endast en riktning finns och pollning. Speciellt om bussen skall delas med andra enheter. S/P-dif direkt på moderkortet garanterar i stort sett avbrottsfri uppspelning. Men S/P-dif har ingen felkorrigering vilket USB har.
superx

Inlägg av superx »

Det beror nog på hur pass hifi du vill att det ska bli. Tror du behöver vara ganska petig innan det börjar spela någon större roll rent ljudmässigt. USB är säkert mer framtidssäkert som sagt. Inte för att S/PDIF kommer försvinna än på ett tag, men det kanske inte kommer finnas på nästa moderkort.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag har ett litet ljudkort baserat på TIs PCM2704, mest för att få mer kräm än vad datorns ljudkort kan leverera.
Jag är nöjd =)
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

NwAvGuy:s ODAC ser väldigt trevlig ut: http://nwavguy.blogspot.se/.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En audiofilfråga är huruvida musikuppspelande innebär sample-rate-konvertering eller inte. Med de flesta ljudkort verkar konvertering ske om jag förstått rätt.

Jag leker lite med tanken på ett ljudkort som inte ens har vanlig ljuddrivrutin i datorn utan där man istället kör en specialskriven drivrutin direkt som output-plugin i t.ex. FooBar2000, WinAmp eller vad man nu kör. Hårdvaran skulle kunna innehålla en enkel mixer som kan slå av/på ljud från datorns ordinarie ljudkort, där default är att ordinarie ljudkort är igång om man inte spelar musik med musikspelarprogrammet, och där man kan välja vad som händer i musikspelarläge.

På så sätt kan man slippa alla dessa konverteringar och man kan säkert få 24-bit-uppspelning att fungera utan att behöva krångla med att drivrutiner samtidigt ska vara kompatibla med femtioelva olika "directsound"-API'er för spel/hemmabio med så många kanaler och ljud samtidigt att man blir snurrig av bara tanken på det :wink:

En variant skulle vara att också använda ett billigt ljudkort (antingen på PCI eller kanske bättre på USB) som förutom halvruttna analoga utgångar även har I2S ut, och köra bättre DAC mot det kortet för all uppspelning som måste gå genom windowsdrivrutinerna.
Skriv svar