Värma utomhuselektronik?
Värma utomhuselektronik?
Jag funderade på om det kan behövas extra värme för elektronik som ska sitta under yttertaket på huset. Det får väl anses vara i princip utomhus temperaturmässigt, men i alla fall skyddat mot regn och blåst.
Utan att ha räknat så noga gissar jag att det kommer att vara runt 0,5W spillvärme från elektroniken i sig, som kommer att bo i en plastlåda runt 6x6x3 cm stor. Där ska i huvudsak en Arduino och 433MHz sändare och mottagare finnas.
Ska jag ta med en temperatursensor och ett par styrbara effektmotstånd för komfortvärmens skull, eller är jag ute och cyklar?
Utan att ha räknat så noga gissar jag att det kommer att vara runt 0,5W spillvärme från elektroniken i sig, som kommer att bo i en plastlåda runt 6x6x3 cm stor. Där ska i huvudsak en Arduino och 433MHz sändare och mottagare finnas.
Ska jag ta med en temperatursensor och ett par styrbara effektmotstånd för komfortvärmens skull, eller är jag ute och cyklar?
Re: Värma utomhuselektronik?
Det är nog betydligt varmare än yttertemperaturen där iofs, iaf om du menar "på vinden" under yttertaket ?
Jag har sett prylar avsedda för utomhusmontage som faktiskt haft "värmeelement", men själv hade jag nog skippat det i ditt fall, men det är ju jag det.
Jag har sett prylar avsedda för utomhusmontage som faktiskt haft "värmeelement", men själv hade jag nog skippat det i ditt fall, men det är ju jag det.
Japp, precis så jag menade. Säkerligen betydligt varmare än utanför, men om det är minus 20 och blåser lite... kan nog bli ett antal minus ändå.
Jag kan ju lämna plats för värmen, och komplettera konstruktionen om det behövs. Fast det blir ju till att krypa på vinden när det är som allra kallast då, haha
Jag kan ju lämna plats för värmen, och komplettera konstruktionen om det behövs. Fast det blir ju till att krypa på vinden när det är som allra kallast då, haha
-
limpan4all
Elektroniken mår väl snarare bra av kylan - det som möjligen kan ställa till det är kondens men det borde inte bli något problem under taket - frågan är snarare hur *varmt* det blir på sommaren inuti en oventilerad låda.
//P
//P
Risken är väl om fukt krypit in i kapslar och sedan fryser? många komponenter är ju specifierade till att fungera vid lägst 0 °C.
Så länge det är varmare inuti lådan än utanför och det inte regnar in så kommer det inte komma in någon fukt.
> ...många komponenter är ju specifierade till att fungera vid lägst 0 °C.
Njae, de är garanterade att ligga inom sina specificerade värden inom det
aktuella temperaturområdet. Det är ju inte så att de bara tvärt lägger av
att "fungera" vid -1 °C. Om elektroniken innehåller något som kan vara
temperaturkänsligt (analog mätning av något t.ex), så kan väl extra
värme vara vettigt, om inte elektroniken värmer tillräckligt i sig.
Samtidigt så kanske man vill ha värmen i sig temperaturstyrd.
Kanske att sändaren/mottagaren inte är stabila i frekvens om
temperaturen glider iväg för mycket?
Njae, de är garanterade att ligga inom sina specificerade värden inom det
aktuella temperaturområdet. Det är ju inte så att de bara tvärt lägger av
att "fungera" vid -1 °C. Om elektroniken innehåller något som kan vara
temperaturkänsligt (analog mätning av något t.ex), så kan väl extra
värme vara vettigt, om inte elektroniken värmer tillräckligt i sig.
Samtidigt så kanske man vill ha värmen i sig temperaturstyrd.
Kanske att sändaren/mottagaren inte är stabila i frekvens om
temperaturen glider iväg för mycket?
Just det där med att sändare/mottagare kan driva är nog det jag är mest orolig för. Med tanke på pris och hur få komponenter som sitter på modulerna så förväntar jag mig inte superstabilitet där.
Nästa gång jag kryper upp på vinden ska jag kolla om det finns något ställe där man kan trycka in lådan i eller under isoleringen. Man borde då rimligen hamna närmare inomhustemperaturen.
Tack för svar, alla.
Nästa gång jag kryper upp på vinden ska jag kolla om det finns något ställe där man kan trycka in lådan i eller under isoleringen. Man borde då rimligen hamna närmare inomhustemperaturen.
Tack för svar, alla.
Är det billigare grejer så kan det vara nått att tänka - det är ju dyrare och bygga över stora temperaturspann med komponnentval,utprovning och så , men det kan ju vara billigare och komplettera bygget med ett minielement än och bygga proffsigt.
Nu läggger ju grejerna inte av vid en magiskt angiven temp men garantin för funktion är ju inte 100.
Även om om grejerna i drift klarar -20 så kanske dom ock inte återstartar kalla t.ex.
Samtdigt kanske det är utrustning som generellt monteras inomhus i hyfsat stabil temp men ibland utomhus - då är det ju onödigt kanske och bygga för -40.
Har ofta sett microskåpiska element sitta i utomhus elektronik me termostat o allt - detta i välkontruerade grejer.
Färdiga moduler me effektmotstånd,kylfläns o en vridpot me graderingen 0 till 25 grader
Nu läggger ju grejerna inte av vid en magiskt angiven temp men garantin för funktion är ju inte 100.
Även om om grejerna i drift klarar -20 så kanske dom ock inte återstartar kalla t.ex.
Samtdigt kanske det är utrustning som generellt monteras inomhus i hyfsat stabil temp men ibland utomhus - då är det ju onödigt kanske och bygga för -40.
Har ofta sett microskåpiska element sitta i utomhus elektronik me termostat o allt - detta i välkontruerade grejer.
Färdiga moduler me effektmotstånd,kylfläns o en vridpot me graderingen 0 till 25 grader
Sen om man ska bygga en hel serie kan två olika komponenter med samma beteckning lägga av vid helt olika temperaturer, den ena kan fungera snällt i -20 och den andra lägger av vid -10 fast båda är specificerade lika.