Lite oklart om jag kanske borde posta det här i projektforumet, men men...
Jag har varit inblandad i att designa ett par stycken kretskort för att bygga/bygga om olika tangentbord på forumen geekhack.org och deskthority.net. En helt ny design, ett kort för att kunna använda vissa vintage-plastknappar... men i vissa fall bara för att få en programmerbar kontroller. Det finns flera projekt igång som bygger på Teensy-utvecklingskortet, eller direkt något av Atmel-chippen som stöds.
Då fick jag idén att jag bara skulle kunna göra ett nytt kontrollerkort istället, som passar direkt i original-kretskortet. All styrelektronik sitter på ett litet dotterkort. Det stora kretskortet är i princip bara själva knappmatrisen.
Kretskort från ett liknande tangentbord. Jag har kopplat in en Teensy för att detektera hur matrisen på kretskortet är kopplad.
Det aktuella dotterkortet, egentligen exakt samma som till tangentbordet ovan, bara lite annan form. Det finns en recension såväl som bilder bland annat på insidan av tangentbordet i den här tråden.
Knappmatris
Man drar en rad i taget låg och mäter med pull-upmotstånd på kolumnerna för att se vilka knappar som är nedtryckta. Så långt enkelt, kruxet är antalet rader+kolumner. Tangentbordet har en 8x18-matris. Så jag tänkte använda en BCD-decimal konverterare för att driva de 8 raderna. Problemet är då att dioderna sitter åt "fel" håll. Jag kommer att behöva köra aktiv hög istället för aktiv låg, och pull-downmotstånd på (alla 18..) ingångarna till chippet. Ingen katastrof egentligen, bara dubbelt så mycket att löda =P
Så till min fråga då, spelar det någon större roll var pull-downmotstånden placeras? Min intuition säger att det inte borde vara viktigt att ha de precis intill chippet på samma sätt som med avkopplingskondensatorer. Men hur ligger det till egentligen?
Vad jag presterat hittills. Pinnarna till vänster och BCD-konverteraren är inte inkopplade än, fick liksom slita upp allt när jag upptäckte att dioderna satt åt fel håll =P
Fråga om pull-downmotstånd, hembyggd tangentbordskontroller.
Fråga om pull-downmotstånd, hembyggd tangentbordskontroller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fråga om pull-downmotstånd, hembyggd tangentbordskontrol
> Så till min fråga då, spelar det någon större roll var pull-downmotstånden placeras?
Knappast. Det är så pass långsamma signaler (jämfört med vanlig avkoppling av
högfrekventa störningar) så det lär inte spela någon roll alls.
Knappast. Det är så pass långsamma signaler (jämfört med vanlig avkoppling av
högfrekventa störningar) så det lär inte spela någon roll alls.
Re: Fråga om pull-downmotstånd, hembyggd tangentbordskontrol
Ok, tack, ungefär som jag misstänkte. Dessutom sitter de ju relativt nära kontrollern jämfört med resten av kretsen. Mer än sådär 10kHz kommer de nog inte att utsättas för. Det är någon av tangentbordstillverkarna som skryter med att de har 1kHz poll rate. Det är ju lite kul att klå dem även om det kanske är lite overkill. Med en relativt simpel mjukvara är det inget problem att nå upp till det i alla fall =)