Buffertfråga, Opamp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Buffertfråga, Opamp

Inlägg av AndersG »

Anta att jag behöver generera en ramp på 0..33V. Rampen genereras av en 555/strömkälla och buffras av en opamp där jag dessutom kan reglera amplitud och offset. Problemet är att opampar som klarar +/-35V eller så är sällsynta, så en lösning är en buffert typ:

Bild

Eftersom jag bara är intresserad av 0..33V så undrar jag nu om jag eg måste ha en symmetrisk matningsspänning? Kan jag inte helt sonika ha +/- 12V för opampen och +40V/-12V för bufferten? Det skulle underlätta både med avseende å matningsspänningar och val av transistorer.
svanted

Re: Buffertfråga, Opamp

Inlägg av svanted »

bygg en med diskreta komponenter,
en konstatströmgenerator som laddar en kondensator ger en linjär ramt och en fet FET som laddar ur den.
allt kan ju styras av en klocka på 5V.

edit:
sorry slarvläste... :O)
Senast redigerad av svanted 1 september 2012, 20:04:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Symmetrisk matningsspänning tror jag inte behövs till de operationsförstärkare som klarar fullt utspänningssving (rail-to-rail). Just för din applikation är det kanske viktigast att operationsförstärkaren klarar att gå ända ner till negativ matningsspänning om du låter denna vara jord. Hos Farnell hittade jag hela 129 olika operationsförstärkare i lager som klarar minst 36 V matningsspänning samt rail-to-rail.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hos Farnell hittade jag hela 129 olika operationsförstärkare i lager som klarar minst 36 V matningsspänning samt rail-to-rail.
Hos farnell ja... :) Men i hyllan hemma är det mera tunt... :) Bara Någon OPA07, INA128, TL07x, 741, 1458...
buffer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Okej. Funderar på om det inte skulle fungera bättre med bootstrap för matningspänningen till operationsförstärkaren istället. Då får du med återkopplingen och eventuellt blir kretsen mer linjär. Exempel brukar finnas i en del kretselektronik böcker. En snabb sökning på google gav en artikel från EDN, Bootstrapping your op amp yields wide voltage swings

http://www.edn.com/design/analog/436133 ... age-swings

har dock inte läst artikeln själv.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Då får du med återkopplingen och eventuellt blir kretsen mer linjär.
Skall kolla på artikeln, men jag kan ju lösa återkopplingen med mitt schema med. Det är bara att ansluta R4 till utgången i stället för opampens utgång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Okej. Funderar på om det inte skulle fungera bättre med bootstrap för matningspänningen till operationsförstärkaren istället. Då får du med återkopplingen och eventuellt blir kretsen mer linjär
Testade med en OP07, men den hade litet problem med latchup, vilket även artikeln indikerade.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hos Farnell hittade jag hela 129 olika operationsförstärkare i lager som klarar minst 36 V matningsspänning samt rail-to-rail.
I princip finns bara en som klarar +/- 35V ller mera och det är OPA445:

Kod: Markera allt

IC, OP-AMP HIGH VOLTAGE FET
  Op Amp Type: High Voltage 
  No. of Amplifiers: 1 
  Bandwidth: 2MHz 
  Slew Rate: 15V/µs 
  Supply Voltage Range: ± 10V to ± 45V 
  Amplifier Case Style: SOIC 
  No. of Pins: 8 
  Operating Temperature Range: -55°C to +125°C 
  SVHC: No SVHC (18-Jun-2012)