Eftersom jag bara är intresserad av 0..33V så undrar jag nu om jag eg måste ha en symmetrisk matningsspänning? Kan jag inte helt sonika ha +/- 12V för opampen och +40V/-12V för bufferten? Det skulle underlätta både med avseende å matningsspänningar och val av transistorer.
Buffertfråga, Opamp
Buffertfråga, Opamp
Anta att jag behöver generera en ramp på 0..33V. Rampen genereras av en 555/strömkälla och buffras av en opamp där jag dessutom kan reglera amplitud och offset. Problemet är att opampar som klarar +/-35V eller så är sällsynta, så en lösning är en buffert typ:

Eftersom jag bara är intresserad av 0..33V så undrar jag nu om jag eg måste ha en symmetrisk matningsspänning? Kan jag inte helt sonika ha +/- 12V för opampen och +40V/-12V för bufferten? Det skulle underlätta både med avseende å matningsspänningar och val av transistorer.
Re: Buffertfråga, Opamp
bygg en med diskreta komponenter,
en konstatströmgenerator som laddar en kondensator ger en linjär ramt och en fet FET som laddar ur den.
allt kan ju styras av en klocka på 5V.
edit:
sorry slarvläste... :O)
en konstatströmgenerator som laddar en kondensator ger en linjär ramt och en fet FET som laddar ur den.
allt kan ju styras av en klocka på 5V.
edit:
sorry slarvläste... :O)
Senast redigerad av svanted 1 september 2012, 20:04:04, redigerad totalt 1 gång.
Symmetrisk matningsspänning tror jag inte behövs till de operationsförstärkare som klarar fullt utspänningssving (rail-to-rail). Just för din applikation är det kanske viktigast att operationsförstärkaren klarar att gå ända ner till negativ matningsspänning om du låter denna vara jord. Hos Farnell hittade jag hela 129 olika operationsförstärkare i lager som klarar minst 36 V matningsspänning samt rail-to-rail.
Hos farnell ja...Hos Farnell hittade jag hela 129 olika operationsförstärkare i lager som klarar minst 36 V matningsspänning samt rail-to-rail.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Okej. Funderar på om det inte skulle fungera bättre med bootstrap för matningspänningen till operationsförstärkaren istället. Då får du med återkopplingen och eventuellt blir kretsen mer linjär. Exempel brukar finnas i en del kretselektronik böcker. En snabb sökning på google gav en artikel från EDN, Bootstrapping your op amp yields wide voltage swings
http://www.edn.com/design/analog/436133 ... age-swings
har dock inte läst artikeln själv.
http://www.edn.com/design/analog/436133 ... age-swings
har dock inte läst artikeln själv.
Skall kolla på artikeln, men jag kan ju lösa återkopplingen med mitt schema med. Det är bara att ansluta R4 till utgången i stället för opampens utgång.Då får du med återkopplingen och eventuellt blir kretsen mer linjär.
Testade med en OP07, men den hade litet problem med latchup, vilket även artikeln indikerade.Okej. Funderar på om det inte skulle fungera bättre med bootstrap för matningspänningen till operationsförstärkaren istället. Då får du med återkopplingen och eventuellt blir kretsen mer linjär
I princip finns bara en som klarar +/- 35V ller mera och det är OPA445:Hos Farnell hittade jag hela 129 olika operationsförstärkare i lager som klarar minst 36 V matningsspänning samt rail-to-rail.
Kod: Markera allt
IC, OP-AMP HIGH VOLTAGE FET
Op Amp Type: High Voltage
No. of Amplifiers: 1
Bandwidth: 2MHz
Slew Rate: 15V/µs
Supply Voltage Range: ± 10V to ± 45V
Amplifier Case Style: SOIC
No. of Pins: 8
Operating Temperature Range: -55°C to +125°C
SVHC: No SVHC (18-Jun-2012)
Gain Bandwidth: 2MHz