Jordning och skärm för CNC maskiner och tillbehör.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH

Jordning och skärm för CNC maskiner och tillbehör.

Inlägg av ToPNoTCH »

Har under semestern passat på att "snygga till" el och elektronik kring fräsen.

Tidigare hade jag ett stort rackchassie med allt som har med datorn att göra i.
På sidan låg drivstegen (löst på golvet) och 7A 24V trafor likaså (dessutom var inte jorden kopplad till coren på denna).

Nu har jag:
- Monterat in drivsteg och trafo i samma chassie som datorn (det fanns en bra avdelningsvägg mellan)
- Byggt ett reläkort som slår på 220V till trafo och VFD när det får spänning från datorns nätagg.
- Satt dit fyrpoliga kontakter i chassiet till respektive stegmotor.

Jag har redan kopplat in lite grejor, så min fråga rör både om det jag hittills kopplat är rätt och om mina tankar kring det återstående är rätt.

Det jag gjort hittills är:
1.)
Skärmad fyrledad flex-kabel från respektive drivsteg utgång till kontakten i chassiet.
Skärmen enbart ansluten till chassiet där kontakten är och inte i drivstegs ändan (det fanns ingen jord i den plinten heller)
Jorden är ju även kopplad till datorns chassie via nätagregatet.

2.)
Från PC'ns nätkontakt har jag tagit jorden och kopplat till 24V trafon och VFD (som sitter utanför chassiet)

3.) Jag har tillverkat kablar till respektive stegmotor (samma flex-kabel som i punkt 1) och i dessa är skärmen ansluten till jord i den kontakt som ansluts till
datorn men inte i den ända stegmotorn sitter.

Man kan alltså säga att från drivsteg till stegmotor så går nu en skärmad kabel men att skärmen inte är inkopplad i "någon ända" utan på mitten (lite missvisande för det är 30cm till drivsteget och 3 meter till stegmotorn). Jag funderar på om jag även borde ansluta skärmen till jord via chassiet så nära drivsteget som möjligt.

Det som jag inte gjort ännu är att byta VFD kabeln. (Går helt utanför chassiet då VFD'n är utanför)
VFD'n är av kinamodell och har bara tre faser till motorn, och ingen jord (vilket känns lite konstigt).
Här är jag nog mest rådvill.

1.) Skall skärmen kopplas i VFD jordplint i ena ändan och vara "lös" i motorändan.
2.) Skall skärmen kopplas till stålet i fräsen i motorändan och vara lös i VFD ändan
3.) Skall skärmen kopplas till stålet i fräsen i motorändan och till jord i VFD ändan

Jag vill minnas att jag hört både alternativ 1 och 3 förut.

Jag har även sett på CNC forum att folk byter den beffintliga 3-pol kontakten på motorn, mot 4-pol och kopplar den fjärde polen direkt till motorns gods.
Jag antar att det är för att få bra jordning. Hur kopplar man då skärmen tro ?

Spindel är nu i dagsläget (innan den tänkta operationen) kopplad med gummikabel och det finns ingen jord via kontakten.
Det finns ju heller ingen jord via kablarna som går till stegmotorerna.
Detta medför ju att det inte finns någon skyddsjord på spindeln vilket känns läskigt. Det känns även som om chassiet på fräsen borde vara jordad
för det bildas mycket statisk spänning när man kör mjuka plaster etc.

Har det jag gjort hittills varit galet och hur tycker ni jag skall göra med VFD'n(spindeln ?
Användarvisningsbild
RobertT

Re: Jordning och skärm för CNC maskiner och tillbehör.

Inlägg av RobertT »

Vad har du för kabel, och vart köpte du den??
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Min bror har elfirma...Så jag talade om vad jag behövde och den hamnade på trappa typ.

Det är sådan med genomskinligt hölje över en ganska tvär flätad skärm över en plast isolering över ledarna.
Har en variant med 7 ledare (om jag minns rätt) som utöver detta har en kärna.
Ledarna är väldigt "talkiga" och har samma färg (numrerade istället) utom en som är jordfärgad.

Om du undrar för att du söker något liknande så finns en tråd här någonstans om en bra och billig leverantör.

Jag kan ju givetvis fråga brorsan vad det är och vart han tar det ifrån om du vill.
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Jo jag behöver "snygga" till i mitt skåp med, men vet inte riktigt vart jag ska få tag i rätt kabel.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Japp exakt sådan är det TomasL :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Normal skärmad styrkabel.
Användarvisningsbild
Limestone

Inlägg av Limestone »

Jag kör med Nexans Flex-kabel som i princip är samma typ som Ölflex, 4G med skärm som skruvas fast i EMC-förskruvning i motorn. Absolut enklast är förskruvningar med en liten fjäder inuti som klämmer åt skärmen när man drar åt förskruvningen, lite dyrare men MYCKET enklare...

Edit: Ang. förskruvningen så sök på e-nr 1477405 på tex solar.se
Skriv svar