Typ denna modell:
Jag antar att inte alla stift som skulle behöva vara skilda är det, därav färgbortfall etc vid RGB.
Har letat efter någon trevlig modell med fjärrkontroll men det var en aning knepigt, Thor AV Control Centre AVC-100 28570T verkade som en bra alternativ men har inte hittat någon.
Tänkte därför peta ihop en rejäl dosa med elektronisk omkoppling. Hade tänkt mig att kanske ett gäng 4051:or kunde duga för detta och sen har jag inte bestämt än hur jag gör med styrningen, kanske nyttjar jag ett par av de radiomoduler jag köpte en gång och gör en RF-fjärr, IR kunde vara dugligt, är jag riktigt lat har jag bara en knapp för att byta till nästa enhet.
Scart-kontakter verkar vara svårt att hitta i hon-modell för kort-montage, köpte 11st från electrokit.se för ett tag sedan men de ger inget överväldigande kvalitetsintryck. Han-kontakter för/på kabel hittar man ju med guld och allt möjligt...
Så idén nu är alltså dessa kontakter placerade symmetriskt runt utgående kontakt, cirkel kanske och sedan ett gäng 4051:or som kopplar ihop nödvändiga stift med vald enhet till utgången. Inget lull-lull med filter, förstärkare eller dylikt, bara koppling rakt av.
Då undrar man genast, är 4051:or tillräckligt bra, är det bättre med reläer eller krävs dyrare kretsar, kanske finns det i vettig prisklass som är särskilt avsedda för video?
Alla sorters jord-anslutningar, är det OK att koppla ihop dessa eller bör man minst skilja på audio, shield och övriga? Vill inte orsaka brum eller liknande, jag förmodar att de billigare sorterna jag har nu har varit ekonomiska med jordanslutning. Likaså sitter ofta jorden ihop i apparaterna.
Data-pinnarna 10,12 och dess jord nr 14 - behöver man dessa till något?
I dagsläget har jag sex enheter jag kör på RGB, tar även ut s-video från vissa av dessa till en annan tv. Jag har för mig att när jag fortfarande använde VHS-bandaren så fanns en funktion "follow tv" där den ställde in tv-kanalerna likadant som på TV:n, förmodar att den i det läget använde data-signalerna till detta, men används de till något annat vettigt?
Här är väl de pinnar som måste vara anslutna:
2 Audio in R
4 Audio GND
6 Audio in L
7 BLUE
8 Switch WS: 4,5-7V 4:3: 9,5-12V
11 GREEN
15 RED / Chroma
16 Switch RGB 1-3V 0V Composite
20 SYNC / VIN / Luma
Jordpinnar (sammankoppla?):
5 B GND, 9 G GND, 13 R (chroma) GND, 17 V (luma) GND, 18 BLNK GND (pin 8 and 16)
21 shield till metallhölje på lådan?
Så, andra tips än 4051?
Jordsignalerna, måste man skilja dessa och koppla om de med eller kan man koppla ihop alla elva enheters jord rakt av, kanske man bör koppla ihop de per varje enhet och sedan växla denna gemensamma?
Vilka pinnar kan man skippa?
Gärna tips och råd, satt precis och gjorde komponenten vertikal scart kontakt i Eagle CAD.