Bygga scart-omkopplare 10 -> 1 (2)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Bygga scart-omkopplare 10 -> 1 (2)

Inlägg av e5frog »

Har just nu två stycken "mekaniska" 4 ->1 scart-växlar, funkar sådär, blir skumma effekter ibland på RGB-signalerna. Båda klarar av det men det verkar som om andra inkopplade apparater stör vid vissa kombinationer och man får hålla på och koppla om, trycka på knappar och ha sig. Omkopplingen sker i tre långa knappar med en massa kablar kopplade till kortet där kontakterna är lödade.

Typ denna modell:
Bild

Jag antar att inte alla stift som skulle behöva vara skilda är det, därav färgbortfall etc vid RGB.

Har letat efter någon trevlig modell med fjärrkontroll men det var en aning knepigt, Thor AV Control Centre AVC-100 28570T verkade som en bra alternativ men har inte hittat någon.
Tänkte därför peta ihop en rejäl dosa med elektronisk omkoppling. Hade tänkt mig att kanske ett gäng 4051:or kunde duga för detta och sen har jag inte bestämt än hur jag gör med styrningen, kanske nyttjar jag ett par av de radiomoduler jag köpte en gång och gör en RF-fjärr, IR kunde vara dugligt, är jag riktigt lat har jag bara en knapp för att byta till nästa enhet.

Scart-kontakter verkar vara svårt att hitta i hon-modell för kort-montage, köpte 11st från electrokit.se för ett tag sedan men de ger inget överväldigande kvalitetsintryck. Han-kontakter för/på kabel hittar man ju med guld och allt möjligt...

Så idén nu är alltså dessa kontakter placerade symmetriskt runt utgående kontakt, cirkel kanske och sedan ett gäng 4051:or som kopplar ihop nödvändiga stift med vald enhet till utgången. Inget lull-lull med filter, förstärkare eller dylikt, bara koppling rakt av.

Då undrar man genast, är 4051:or tillräckligt bra, är det bättre med reläer eller krävs dyrare kretsar, kanske finns det i vettig prisklass som är särskilt avsedda för video?

Alla sorters jord-anslutningar, är det OK att koppla ihop dessa eller bör man minst skilja på audio, shield och övriga? Vill inte orsaka brum eller liknande, jag förmodar att de billigare sorterna jag har nu har varit ekonomiska med jordanslutning. Likaså sitter ofta jorden ihop i apparaterna.

Data-pinnarna 10,12 och dess jord nr 14 - behöver man dessa till något?

I dagsläget har jag sex enheter jag kör på RGB, tar även ut s-video från vissa av dessa till en annan tv. Jag har för mig att när jag fortfarande använde VHS-bandaren så fanns en funktion "follow tv" där den ställde in tv-kanalerna likadant som på TV:n, förmodar att den i det läget använde data-signalerna till detta, men används de till något annat vettigt?

Här är väl de pinnar som måste vara anslutna:

2 Audio in R
4 Audio GND
6 Audio in L
7 BLUE
8 Switch WS: 4,5-7V 4:3: 9,5-12V
11 GREEN
15 RED / Chroma
16 Switch RGB 1-3V 0V Composite
20 SYNC / VIN / Luma

Jordpinnar (sammankoppla?):
5 B GND, 9 G GND, 13 R (chroma) GND, 17 V (luma) GND, 18 BLNK GND (pin 8 and 16)

21 shield till metallhölje på lådan?

Så, andra tips än 4051?
Jordsignalerna, måste man skilja dessa och koppla om de med eller kan man koppla ihop alla elva enheters jord rakt av, kanske man bör koppla ihop de per varje enhet och sedan växla denna gemensamma?
Vilka pinnar kan man skippa?

Gärna tips och råd, satt precis och gjorde komponenten vertikal scart kontakt i Eagle CAD.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Bygga scart-omkopplare 10 -> 1 (2).

Inlägg av Micke_s »

Maxim ic har bättre kretsar för detta.
Max4885 t.ex.
Maxim-ic har massa app nötter också
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jo, jag förmodar att det finns saker som är bättre, undrar om en 4051 är tillräcklig eller om det finns en uppenbar begränsning.

Med 4051 så behöver man 18 st om man bara kopplar ihop all jordpinnar utom audio... verkar som om det blir en väldig massa komponenter av den där MAX4885 sorten om man hade tagit exakt den. Sen vet jag inte om det är att föredra att man har någon special-anpassad videokrets med diverse funktioner framför att bara få en anslutning rakt av från en kontakt till en annan (som jag hade tänkt för pris och enkelhet). Tanken är att det åtminstone inte ska bli sämre bild än om det suttit ett skarvdon mellan kontakterna.

Iofs kanske Maxim har andra saker som passar detta projekt bättre.

Jag får väl göra ett test annars...

EDIT:
MAX4571 verkar intressant, 11 switchar i en krets, behöver man nio av dessa blir kanske två-trådsstyrningen jobbig... Blir en massa extra att pilla med där.
Senast redigerad av e5frog 31 augusti 2012, 21:27:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tror 4051 kan dämpa signalen för mycket, fast det är mest vad jag tror. RGB signalerna ligger ju på några Mhz
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Ja, det är väl sådant och överhörning som jag bekymrar mig om, har läst att 4051 har använts i andra kommersiella scart-switchar men det kanske är budget-automatisk variant då.

Läste något om 17Mhz i databladet vilket borde vara tillräckligt men det kan mycket väl vara just de specifika testförhållandena de använt som gett så bra värden.

Jag avvaktar fler förslag.

Jag hade funderingar på reläer också, bara för att höra 9 eller fler klicka till varje gång man byter enhet... ;-)
Även där finns det säkert ultrasuperduperspecialvideo-sorter eller liknande.

Eller så testar man, blir det inte bra så är det bara att göra om.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du kan ju alltid testa att bara dra RGB+sync över två 4051 för utvärdering
Edit: tänkte på 4066
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Ja, något åt det hållet.

MAX4312 verkar ha liknande funktion som en 4015, fast kanske bättre lämpad. Finns att köpa på eBay för bara $764 för 100 st... vilket får en att undra vad 18 st skulle gå på? $13 styck på DigiKey - verkar vara lååååååångt över budget.

Det får bli 4051 test... eller finns det någon annan modell med 16 ingångar istället?

4066 verkade ha 65MHz bandbredd i databladet men det skulle bli dubbla antalet kretsar, kan väl bli problem där med såklart.
Senast redigerad av e5frog 31 augusti 2012, 22:00:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Hur många ingångar och utgångar ska mux:en ha?
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jag vill kunna välja mellan 10 olika scart som ska kopplas en i taget till en elfte.

Så tio ingångar hade varit smidigt. 4051 har bara åtta så jag får ta två per signal om jag kör på det.
Det bästa hade varit en 10x21 ingångars där man kunde växla i grupper om 21 till 21 utgångar. :-)
Eller 20 iaf om man kör gemensam jord på chassit...

10x9 till 9 minst iaf..

Hittade detta:
http://www.epanorama.net/links/videocircuits.html
Most commonly seen video switch type is video multiplexer.Video multiplexers route video from several sources to a single channel. Low-end consumer products use CMOS analog switches and multiplexers, such as the 4066 and 4051. Unfortunately, these devices have a series on-resistance that ranges from approximately 100. to 1 k., a resistance that is not constant with video level and that appears in series with the signal. The traditional way of solving this problem is by buffering the analog-switch outputs with transistor stages. With this approach, the characteristics of the CMOS switch and the buffer stage degrade video performance. Better approach exists. There are special video multiplexing ICs and video amplifiers with controllable outputs that can be used to implement very high quality video multiplexers.
Så det verkar inte vara en så bra lösning (även om den tydligen används tills sådant) om det är varierande resistans. Man blir ju nyfiken på om/hur man märker skillnad. Ska kika vidare på den sajten...

MAX454 verkar vara en äldre tillräckligt bra variant, MAX455 verkar ha fler ingångar, japp 8 st, så då blir det lika många kretsar som med 4051:an.
Jag hade ju hoppats på kretsar på runt en tia styck eller något sådant... MAX455 går att hitta för $4 plus frakt så det får väl anses överkomligt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Bygga scart-omkopplare 10 -> 1 (2)

Inlägg av MiaM »

En fulvariant är att göra adaptrar mellan SCART och 25-pol dsub och använda en såndär typisk 4-till-1 printerswitchlåda. Så gjorde jag på en TV som jag nu har i stugan. Funkar rätt okej förutom att den billiga biltemaswitchen är väl inte helt glappfri. Dumt nog gjorde jag vissa ändringar inne i switchen istället för att ändra på kablarna, för att jag inte ville lobotomera den gjutna dsub'en på kabeln till tv'n. Därför kan jag dumt nog inte bara byta till en annan printerswitchlåda, det hade ju varit enkalst ifall den börjat glappa för mycket. År 2020 ska jag orka göra en till scartadapter till denna switch, dumt nog så flyttar jag scartsladd mellan marksänd och satellitdigitalbox eftersom jag då det begav sig bara gjorde en RGB-fullkopplad scart-in-adapter :) :shock:

Jag skulle absolut rekomendera att du 75-ohm-terminerar varje videosignalingång korrekt (d.v.s. R, G, B, video in och pin 16), och sedan bygger en förstärkare som förstärker signalen 2x och sedan har 75 ohm seriemotstånd på utgången för korrekt impedansanpassning.

Då kan du också få flera kiloohm impedans belastning på 40xx-switcharna. Du kan dessutom lätt bygga fler utgångar ifall du skulle vilja blanda in t.ex. en dvd-inspelare med analog scartingång, eller om du vill kunna skicka olika bild+ljud till olika rum.

Det här vet du säkert redan, men R,G,B och video in ska ha videosignalbandbredd. Egentligen ska pin 16 också ha det men det är bara relevant om du kör nån burk som OSD'ar RGB in på kompositsignaler. Om man t.ex. hittar ett exemplar av det mytiska sagoföremålet "extern text-tv-dekoder" så används det i "mix"-läget och i "text-tv-textning"-läget... I praktiken används pin 16 bara som en on/off-signal, du kan i princip detektera allt som är minst en knapp volt och behandla som en logiksignal-etta och sedan på utgången driva så att du får minst en volt i 75 ohm last (max 3 volt tror jag specen säger).

Pin 8 har sen widescreen kom tre nivåer, 0V = "ej vald", 6V = 16:19, 12V = 4:3.

Ljudsignalerna är ju just ljudsignaler...

Med tanke på pin 8 (och pin 16) kan styras från de flesta signalkällor så kanske du inte ens behöver fjärrkontroll.

Sidospår/info:
Jag har en Vivianco scartswitch köpt (ny) på tradera efter att en kompis tipsat om att hans sådan funkar bra. Den har fyra scartingångar och en rca+minidin-ingång på fronten. Den funkar bra sånär som på att nån verkar ha felplockat nån komponent som påverkar rödsignalen på två av de fyra scartingångarna så man kan inte vettigt köra RGB på mer än två av scart'arna. Dessutom blev jag tvungen att klippa den fast monterade SCART-kontakten som går till TV'n för att kunna ansluta ljud *ut* från TV'n till stereon (användes då det fortfarande tittades på analoga tv-sändningar).

Denna switch växlar till en ingång då videosignalen på den ingången kommer igång. För att växla till digitalboxen måste man alltså slå av + på digitalboxen (eller ett kort ögonblick välja den ej anslutna VCR-ingången på boxen).

Det går också att välja manuellt.

Den har en "rec"-knapp som gör nåt med utgångspinnarna på en av scartingångarna, tror att vald signalkälla dundrar ut för inspelning på en ansluten video...
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jo, har funderat på det med men med 10st enheter kanske det inte skulle bli så snyggt. Man hade kanske kunnat sno switchen iofs och satt i en låda med scart kontakter. Men man ligger kvar i samma "liga" då med mekaniska kontakter, något jag ville komma ifrån.

Det verkar luta åt att använda MAX455, där kan man enkelt förstärka 2ggr och ha serieresistans på 75 Ohm verkar vara något jag sett tidigare, så kanske man borde göra, undrade varför de hade det men det är för impedansen alltså.

Då borde man väl göra likadant med ljudet, fast 50 Ohm istället?

Kan ju vara dålig kontakt i switchen eller en dålig lödning på de som krånglar på rött, du kan öppna och kika om det finns ett ledigt stift på knapparna att flytta den till.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

MAX455 är NRND...bra att tänka på
MAX4384 har output disable, då behöver du inte någon mux...

edit: bara se till att två källor inte matar samma lina bara.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jo, jag ska göra en så det spelar inte så stor roll, har siktat in mig på en eBay-auktion där de kostar $4 styck. Alla andra alternativ är dyrare.

Jag har åtta signaler som ska switchas från tio kontakter, med MAX455 behöver jag 16 st, då ligger priset på $64 vilket redan där är i överkant, tror inte man kommer billigare undan?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

MAX4384 kostar hos mouser.com 2.62 eur + moms för 25st
Över 65€ så är det fraktfritt också...

edit: Några hundra hit eller dit spelar väl inte så stor roll? eller?
edit2: MAX4395EUD verkar vara billigare, men har lägre bandbredd.
edit3: MAX4395EUD verkar sakna disable...
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Äldre IC som fungerar är TDA8440 och TEA5114.
http://www.4shared.com/photo/phRbA8lg/T ... opnik.html

Många TV / video använder CMOS 4053, det är en "släkting" till 4051 så det bör fungera.
Annars finns 4067 med 16 in/utgångar.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4067b.pdf
Skriv svar