[thinking outside the box] RC-ECS som H-brygga och AC-källa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

[thinking outside the box] RC-ECS som H-brygga och AC-källa?

Inlägg av netrunner »

[På grund av firmafest: not completely sober now so kindly help me :wink: ]

Introduktion: För att trimma min fotoblixt till att ladda om snabbare, söker jag en 250V DC källa från 3 celler LiPo. Högspänd likström ska ladda en kondensatorbank som ger fotoblixten möjlighet att arbeta med full styrka i 2Hz under 10 sekunder. Fotografering sker utan 230AC och bör vara extremt liten. Ej studioblixt eller 4000kr grejer.

Rimligen = 3 LiPo -> H-brygga -> transformator -> likriktning -> glättning (kondensatorbank) -> vanlig kamerablixt. (en snabb test gav att: principen fungerar men H-bryggan brinner upp)

(Någon form av strömbegränsning skulle vara bra också, så det inte blir 1000A. Kanske ett effektmotstånd vid LiPo?)

Nu är jag så trött på att elda upp H-bryggor (suck). Finns det inte ett lättare sätt?

Kan man inte använda en RC-ESC (45kr) för att skapa 3fas växelström 30A?

Det skulle vara smidigt, enkelt, färdigt, billigt och helt fel. Allt sådant jag gillar. :D

En helt vanligt ECS (electronic speed controller) för radiostyrda flygplan är billig och enkelt, samt ger 6V DC som bonus.

Om jag slaktar en 110AC -> 5V DC USB så bör jag finna en 1:25 transformator. (visst för klen i ström men i alla fall. Bör ju rimligen gå att hitta en kraftigare).

Bör jag koppla den i D-koppling eller Y-koppling? http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem

Alla tankar och funderingar hjärtligt välkomna! :)

100Throttle.jpg (orginal)
Bild
Senast redigerad av blueint 31 augusti 2012, 02:01:49, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: fyllebildminskning..
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: [thinking outside the box] RC-ECS som H-brygga och AC-kä

Inlägg av LHelge »

De flesta RC-ESC jag sett i den prisklassen är sensorlösa. Det fungerar så att vid alla tidpunkter pwm:as en fas mot +, en mot - och en är kopplad till processorns A/D-omvandlare för mätning. Då den icke-drivna fasen passerar halva batterispänningen vet processorn att det är dags att hoppa till nästa kommuteringssteg.

De allra flesta är baserade på en AVR-processor och kan säkert programmeras om till att ge 3-fas sinus ut, men jag tror inte du kommer få det att fungera utan omprogrammering.

Nu vet jag inte hur mycket effekt du behöver, men det billigaste/enklaste sättet tror jag är 3-cell LiPo -> 12VDC/230VAC inverter -> 1:1.3 trafo -> Likriktare -> glättningskonding.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vilka strömmar/effekter gäller det?
H-bryggan måste ha en "viloperiod" kanske en u-sekund vid hård drivning (diod för dränering av laddning).

Protte
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tackar för synpunkterna, det är säkert helt rätt.

Fungerar på om det går att modda en 12VDC/230VAC inverter. Eller kanske en 12V / 110VAC ?

prototypen: I grunden är det begränsat av transformatorn så att den inte brinner upp. Jag vill ha ca 100gram transformator för att få den så liten som möjligt.
Skriv svar