Introduktion: För att trimma min fotoblixt till att ladda om snabbare, söker jag en 250V DC källa från 3 celler LiPo. Högspänd likström ska ladda en kondensatorbank som ger fotoblixten möjlighet att arbeta med full styrka i 2Hz under 10 sekunder. Fotografering sker utan 230AC och bör vara extremt liten. Ej studioblixt eller 4000kr grejer.
Rimligen = 3 LiPo -> H-brygga -> transformator -> likriktning -> glättning (kondensatorbank) -> vanlig kamerablixt. (en snabb test gav att: principen fungerar men H-bryggan brinner upp)
(Någon form av strömbegränsning skulle vara bra också, så det inte blir 1000A. Kanske ett effektmotstånd vid LiPo?)
Nu är jag så trött på att elda upp H-bryggor (suck). Finns det inte ett lättare sätt?
Kan man inte använda en RC-ESC (45kr) för att skapa 3fas växelström 30A?
Det skulle vara smidigt, enkelt, färdigt, billigt och helt fel. Allt sådant jag gillar.
En helt vanligt ECS (electronic speed controller) för radiostyrda flygplan är billig och enkelt, samt ger 6V DC som bonus.
Om jag slaktar en 110AC -> 5V DC USB så bör jag finna en 1:25 transformator. (visst för klen i ström men i alla fall. Bör ju rimligen gå att hitta en kraftigare).
Bör jag koppla den i D-koppling eller Y-koppling? http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Alla tankar och funderingar hjärtligt välkomna!
100Throttle.jpg (orginal)