ESD-armband och skrivbordsunderlägg, jordanslutning?!?
ESD-armband och skrivbordsunderlägg, jordanslutning?!?
Ok, nu är jag förvirrad! Köpte ett ESD-underlägg att ha på skrivbordet när jag labbar. Av en händelse fick jag för mig att mäta resistansen i jordkabeln till underlägget, från banankontakten till tryckknappen. Till min stora förvåning var det en oändlig resistans. Mätte då mitt ESD-armband, vilket visade samma mätresultat. Hur är detta möjligt, trodde att de borde visa "kortslutning"? Vore tacksam för en förklaring av någon. Det kan ju inte gärna vara fel på båda produkterna...
Re: ESD-armband och skrivbordsunderlägg, jordanslutning?!?
Där bör ligga en resistans på 1Mohm om jag minns rätt. Tanken bakom det är att du har en stor resistans som du jordar dig via, då får du en långsam urladdning vilket ger en lägre ström.
Dessutom minskar risken att operatören dör i onödan.
Ok, vid närmare mätning så är det 1MOhm i båda. Tack för förklaringen. Död operatör är inte bra...
Måste passa på att berömma forumet. Tack för att ni är så tålmodiga och besvarar även oss gröngölingar.
Måste passa på att berömma forumet. Tack för att ni är så tålmodiga och besvarar även oss gröngölingar.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Tack för att ni är så tålmodiga och besvarar även oss gröngölingar.
Alla har vi varit gröngölingar någon gång, en del på stenåldern andra på bronsåldern och en del för en vecka sedan. Men alla minns hur det var....
Alla har vi varit gröngölingar någon gång, en del på stenåldern andra på bronsåldern och en del för en vecka sedan. Men alla minns hur det var....
- Repaterion
Det hände en incident kan man nog kalla det för på min förra arbetsplats med just ESD mattor, det visade sig att efter justerat höjden på borden ett antal ggr så hade kabeln skafts ren från isolering till ett av racken.
Om man säger så, så kom personen bort den mattan hyffsat fort när det började spirra i bakdelen
inga skador men han var nog lite skärrad tror jag 
Om man säger så, så kom personen bort den mattan hyffsat fort när det började spirra i bakdelen