Hjälp att tyda krets
- PoorCadaver
- Kontakt:
Hjälp att tyda krets
Hej, har kommit över ett schema till en distpedal för bas, men funderar på vad en del är.
Dels så finns en komponent som ser ut som en transistor, men den har ingen ring runt (som de andra transistorerna har) och den är inte namngiven. Vad kan det vara?
Sedan undrar jag vad det är för switch som sitter i anslutning till ovan nämnda komponent? Jag ser inte att den gör något, men kanske fungerar den som brytare för hela kretsen. Isf hur? Det är inte så man brukar koppla brytare för effektpedaler...
Tack!
Dels så finns en komponent som ser ut som en transistor, men den har ingen ring runt (som de andra transistorerna har) och den är inte namngiven. Vad kan det vara?
Sedan undrar jag vad det är för switch som sitter i anslutning till ovan nämnda komponent? Jag ser inte att den gör något, men kanske fungerar den som brytare för hela kretsen. Isf hur? Det är inte så man brukar koppla brytare för effektpedaler...
Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PoorCadaver 28 augusti 2012, 10:56:34, redigerad totalt 1 gång.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Re: Hjälp att tyda krets
Normalt ritas transistorer med cirkel för att beteckna att de är diskreta komponenter. Transistorsymboler utan cirkel anger istället integrerade komponenter. Tyvärr slarvar kanske vissa med detta och hur det är i ditt fall vet jag inte. T.ex skulle man kunna rita ut transistorsymboler utan cirklar om dessa sedan ska sitta i en integrerad krets, t.ex en transistorarray.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Ser ut som en oscillator som startas/stoppas med strömbrytaren (mekanisk). Mitt tips.
Ser ut som en del av CD4007:an med tanke på bennumreringen och hur en CD4007 ser ut inuti.
/// Marcus
/// Marcus
Funktionen hos de 2 inverterarna uppbyggda med CD4007 är en T-vippa.
Varje gång man trycker på den återfjädrande strömbrytaren leder MOSFET-transistorn och vippan växlar läge.
Se: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=52763
Transistorsymbolen som ser ut som en JFET är mycket riktigt en del av CD4007 men borde ritats som en enhancement MOSFET.
Varje gång man trycker på den återfjädrande strömbrytaren leder MOSFET-transistorn och vippan växlar läge.
Se: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=52763
Transistorsymbolen som ser ut som en JFET är mycket riktigt en del av CD4007 men borde ritats som en enhancement MOSFET.
Senast redigerad av ghu 28 augusti 2012, 14:47:26, redigerad totalt 1 gång.
-
Rolf Zetterberg
Ser ut så,ja.Allt gjort för att slippa ha en simpel switch som styr Fetarna on/off.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Så jag behöver egentligen inte bry mig om de två delarna jag markerat med pilar, mer än att koppla in rätt ben på ICn? Det är ju iofs nästa fråga hur jag ska göra, men det kan vi i så fall ta någon annan gång 
Det är lite lustigt att jag konstruerade min T-vippa krets i mitten på 70-talet just för att använda till "tyst" omkoppling i effektpedaler för gitarrer. Jag var uppenbarligen inte ensam om denna ide!!