Jag tänkte att det skulle vara kul att kunna se hur mycket/lite man belastar svarven & fräsen.
Hittar en massa digitala, men det är ju inge kul
Tänker på en sån här: http://www.ebay.com/itm/Analog-AMP-Curr ... 1049836599
Men hur fungerar en sån mätare? Måste jag ha en shunt?
För det första så är det där en mätare för likström.
Mätare för 5-10 A brukar vara direktmätande, faktiskt använde jag en idag som är direktmätande för 50 A.
För växelström ska du ha ett vridjärnsinstrument eller ett vridspole (för DC) och en likriktare.
Går det att lösa med en shunt och ett instrument för spänning? Jag hade ändå tänkt göra om skalan så att den är 0-100%, 100-150% gul och 150-200% röd (som exempel)
Min stora fräs drar ca 11A och svarven 14.5A vid 100% Men kan jag då använda en shunt för 20A? Klarar en sån startströmmen med andra ord?
Oavsett om du använder shunt eller en hallsensor-IC så får du ut en liten AC (I fallet med IC:n är den överlagrad med en DC-spänning), sedan förstärker du signlen med en OP-förstärkare som du kopplar som en ideal diod och med kondensator på utgången för att stabilisera - sedan har du en DC-utspänning proportionell till strömmen. Allegro är att föredra eftersom mätsignalen är helt isolerad från mätobjektet.
OM du vill hålla på med ström och spänningstransformatorer samt egen skala så skicka ett PM med dina uppgifter.
(Effekt, 90 graders skala, och 96*96mm).
Det är för- och nackdelar med allt. Själv tycker jag det är enkelt och praktiskt, och även billigare än ett shuntmotstånd. Största fördelarna, tycker jag själv är att det blir galvaniskt isolerat från fasen samt att den inte är så skrymmande. Nackdelar kan ju finnas en del, t.ex. om man är ovan vid att löda IC-kretsar - Bäst är ju om man monterar IC (med kringkomponenter) på ett kretskort. En nackdel till är ju att det krävs en spänningskälla, det behövs ju inte om du väljer en passiv lösning. Ska du bara visa strömmen på en mätare är kanske passiv lösning enklast. IC passar bäst om du ska ha ut resultatet i en dator eller på en display t.ex.
Spinner vidare lite med en fråga om DC-motor, arduino och "ledstapel"
Är på G att byta ut stegmotorerna till servomotorer på fräsen. Och då skulle det vara kul att se belastningen på dom.
Så jag tänkte om man kan använda IC'n jesse länkade med en arduino som visar "belastningen" på en "ledstapel" (i brist på bättre namn) via en t.ex. http://www.ti.com/product/lm3916
Är jag på rätt spår? Finns vad jag försöker bygga redan som någon billig modul?
Egentligen räcker det ju med en LM3916 (och eventuellt en OP) - den ersätter ju en Arduino i det här fallet. Eller tvärt om - om du har en Arduino behövs ju inte LM3916... Det är som att gå över ån efter vatten att omvandla till digital, sedan till analog och sedan till digital igen. Jag skulle använt en Arduino , och om antalet utgångar inte räcker till alla lysdioder tar jag ett par shiftregsitet (heter dom 74HC595?... eller 74LS595 om den finns, driver strörre ström). Arduino hade jag valt, för då kan den skicka loggdata till en PC också