SMS från larm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
frownlayer

SMS från larm

Inlägg av frownlayer »

Jag har ett larm som bara går på "koppartelefonen" så om telia har tillfälligt CP-problem, och något utlöser larmet. Så får jag inte reda på att larmet har gått.
Det finns 2 utgångar på larmet som jag kan styra hur jag vill.

Så jag söker en GSM modul eller liknande. som går t.ex. 12v. som kan skicka olika meddelanden, eller bara ett meddelande, beroende på om den får 1 eller 0 på en eller två olika punkter. är det någon som har sett något liknande?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: SMS från larm.

Inlägg av AndLi »

ElectricNooB

Re: SMS från larm.

Inlägg av ElectricNooB »

Tänk på att dagens tjuvar använder störsändare för att kringå sådana kontraptioner eller ja, det är vad jag läste i Aftonbladet i alla fall... :D
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: SMS från larm

Inlägg av frownlayer »

AndLi: Jo jag har också tittat på den. men seriöst, det finns mobiler på marknaden som kostar under 300 kr. så varför finns det ingen lättare variant för t.ex. 500 kr eller liknande? det enda den ska göra är att skicka ett förprogrammerat sms.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det finns tillräckligt många som är villiga att betala mycket mer. Dessutom kostar konstruktion och godkännanden en hel del.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Duger inte den här

http://www.clasohlson.com/se/GSM-larm-m ... r362405000

800kr billigare
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det folk brukar göra som vill få det billigt är att koppla ihop en mobiltelefon med en MCU och programmera densamma. Men det kräver kunskap och lite lödteknik. Samt att man inte har alltför bråttom.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

hittade nyss denna. Vad tror ni om det? ser lite mer seriöst ut än de andra tycker jag iaf.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har ju köpt ett gäng GSM-moduler och hade tänkt göra något universellt kretskort med bl.a den funktionen. Tyvärr har jag inte kommit så långt än då jag gör det på den tid jag får över när jag inte har något annat jobb (och det händer sällan). Har bara en prototyp, men den är halvfärdig, inte särskilt bra och inte färdigprogrammerad. När de är färdiga blir de nog inte dyrare än Conrads i alla fall.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kan man inte klara sig från störsändare rätt väl om man har hyggligt bra riktantenn för GSM-mojängen?
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Ang störsändare, men vilka tjuvar använder störsändare seriöst? Den genomsnittlige tjuven pangar en ruta och tar ngt. Tror och hoppas inte att så många springer runt med sådan utrustning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hitta tjuven, pejla störsändaren.. :badgrin:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Flyttade den här tråden från projektdelen. :)
Hänvisar till: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

newbadboy skrev:Ang störsändare, men vilka tjuvar använder störsändare seriöst? Den genomsnittlige tjuven pangar en ruta och tar ngt. Tror och hoppas inte att så många springer runt med sådan utrustning.
Nej, det är väl mest i finare villaområden och vissa företag där dom vet att det finns mycket att hämta. Annars brukar väl den "typiska" inbrottstjuven komma åt prylar för några hundralappar samtidigt som dom förstör för kanske 20.000 kr (dörrar etc).
Skriv svar