28" tjock-TV-bildrör med elektronik från 20" datorskärm?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

28" tjock-TV-bildrör med elektronik från 20" datorskärm?

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Jag är halvsnart påväg att köra iväg en del junk till elektronikåtervinningen, bland annat några rejält suddiga tjockskärmar och nån trasig tjock-TV.

Jag kom dock på att det vore inte så dumt om det skulle gå att kombinera elektroniken från en tjockskärm med bildröret från en tjock-TV, och på så sätt få en budget-nästan-HD-lösning. Jag inser att färgbildröret i en standard-tjock-TV antagligen inte alls duger för 1080-HD-upplösning, men bildröret klarar nog åtminstone högre upplösning än 720x576 (och man skulle dessutom kunna köra 100Hz och upplösningar som passar att skala olika film/tv-format med en dator).

Det jag undrar är framförallt om det finns något som kan vara farligt med att prova, förutom då givetvis att det är rejäla spänningar inblandat? (Det där med att få en stöt av anoden på ett bildrör har jag provat för 25 år sen, det får en överkorsad ratt i betyg och det lär jag inte pröva en gång till...). Jag tänker på t.ex. fara med röntgenstrålning p.g.a. fel spänningar på anoden och gallren eller liknande.

Bör jag flytta över avlänkningsspolen från datorskärmen till tjock-tv-bildröret (förutsatt att den passar på bildrörshalsen på tjock-tv-bildröret)? Om de inte bassar - är det risk att använda "fel" spole? Jag har tyvärr inte induktansmätare men åtminstone funktionsgenerator och oscilloskop så jag kan testa att mata via serienmotstånd för att mäta ström+spänning med oscilloskop.

Kan det bli knas för att TV-bildröret är inline men datorskärmar kanske inte självklart har inlinerör? Fast det borde "bara" bli konvergensfel då?

Jag försökte googla men hittar bara mängder av "koppla datorn till tv'n" och "så funkar CRT"-sidor...
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: 28" tjock-TV-bildrör med elektronik från 20" datorskärm?

Inlägg av Krille Krokodil »

Fysiska begränsningen för upplösningen sätter masken för elektronstrålarna som sitter innan fosforn träffas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_mask
http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture_grille

Jag har en Philips Cineos med HDMI vilken är en av de sista CRT-modellerna de tillverkade. Det var någon CRT-nörd mätte upplösningen på den, jag kommer inte ihåg exakt vad det var nu men det låg över 720p.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag hade nog provat med spolen som sitter på röret först för att, om det nu skulle fungera, slippa lite trassel med bildjustering.

Det borde vara högre induktans på tv-avlänkningen pga lägre frekvens, men man kan å andra sidan anta att det går åt mer ström till ett 110graders rör, som var vanligt i tv-världen, jämfört med ett 90 som jag tror monitorer brukar vara.
Så då kan det kanske behövdes lägre induktans för att få till avlänkningsströmmen fort nog.
Du kommer garanterat att få fila på kapacitanserna runtomkring iallafall, även om induktansen är lika.

Å andra sidan så ska du ändå slänga grejorna och behöver tidsfördriv så är det väl bara att köra på.
Det man kan misstänka skulle smälla först är ju horisontaltransistorn, de brukade vara lite känsliga och på kanten till vad de tålde i originalkonstruktionen.
Om det går att justera B+ kan du ju sänka den lite innan du provar, för att hålla ned högspänning och avlänkningsström lite.

Video direkt i en monitor brukar inte vara sådär plugn'play heller, så det kan bli dystert på slutet när din semihdtv ska fyllas med bilder från etern.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det svåraste är nog att få konvergensen att fungera så att strålarna från de tre färgerna sammanfaller över hela bilytan. Att få en avlänkning avsett för ett annat rör att konvergera med en annan elektronik än den som är konstruerad till avlänkningen, eller att få en avlänkning med tillhörande elektronik att konvergera på ett annat rör än det är avsett för. Båda dessa uppgifter är nog bland det svåraste som man kan ställas inför i CRT sammanhang.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Högspänningen lär väl behöva lite mer spänning för att kunna avlänka?
Skriv svar