Någon här som kör Eclipse mot Avr-GDB + Simulavr?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Någon här som kör Eclipse mot Avr-GDB + Simulavr?

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag har satt upp allt enligt en tutorial jag hittade och fått allt att fungera fram till dess att man stepar första klockcykeln, då kraschar Simulavr med felmeddelandet "storage.h:73: ERROR: address out of bounds: 0x4000". När jag har testat att köra GDB i terminal får jag samma meddelande om "load" inte körs, så jag antar att det är detta som missas på något sätt i kommandona från Eclipse, GDB har alltså inte laddat Simulavr med den kod som skall köras.

Någon som har något tips? Eclipse använder ungefär allt GDB har i kommandoväg så där är läsning till efter nyår om man skall förstå hela den kommunikationen...
dangraf

Re: Någon här som kör Eclipse mot Avr-GDB + Simulavr?

Inlägg av dangraf »

jag har inte jobbat med avr genom eclipse. Men tänkte bara höra om du kontrollerat att den fil som ska genereras faktiskt genereras. När man kompilerar för en mcu skapas en hex-fil för en simulator behövs oftast en annan fil, t.ex cod-format. Om denna fil skapas, kan du kontrollera om filen används som inparameter för att starta debuggingen?

Du får gå in i "project->properties" och kolla i c/c++ build för att se att rätt fil skapas vid kompileringen tror jag.

för debuggningen /gdb brukar jag gå in på "debug configurations" där man kan sätta upp vilka dependencies man ska använda.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Någon här som kör Eclipse mot Avr-GDB + Simulavr?

Inlägg av Krille Krokodil »

Det löste sig. Fanns en annan GDB-plugin till Eclipse avsedd för hårvaru-debugging med betydligt fler valmöjligheter och inte minst då en checkruta för "Load image" :)
Skriv svar