Hur fungerar zenerdioden
- Illuwatar
- Kontakt:
Framspänningsfallet är som en vanlig diod - det är den speciella karaktären hos backspänningen man använder. En vanlig diod spärrar helt i backriktningen, oberoende av hur hög spänning man lägger på (tills man når destruktionsnivån och dioden bränns sönder). Hos en zener spärrar dioden i backriktningen upp till en viss spänningsnivå, vilken råkar vara den samma som zenerspänningen...
Ok då klarnade det, tackar.
Läste på en sida att man skulle kunna använda zenerdioder i stället för spänningsregulatorer och att fördelen med detta var att man slapp spänningsfallet som det blir med en spänningsregulator.
Hur ska man koppla upp zenerdioden för att använda den som en spänningsregulator?
Läste på en sida att man skulle kunna använda zenerdioder i stället för spänningsregulatorer och att fördelen med detta var att man slapp spänningsfallet som det blir med en spänningsregulator.
Hur ska man koppla upp zenerdioden för att använda den som en spänningsregulator?
-
- Kontakt:
Så här typ. Fast det fungerar bara bra om man har låg belastning. Vid högre belastning måste man ändå stoppa dit en transistor som också ger spänningsfall. Så då kan man lika gärna använda en low-dropout spänningsregulator.
Kod: Markera allt
Motstånd
X volt in >----+\/\/\/\/+----+---------> 5.1 volt ut
!
-----\
/\ \ 5.1 volt Zener
/ \
------
!
Jord >------------------+--------->
-
- Kontakt:
Hur många volt tror du att dom kommar att riskera att koppla in?
Dessutom så kommer du att få ett spänningsfall hus som helst eftersom den normala matningsspänningen (12 volt) kommer att passera ett motstånd innan den kommer till sirenen. Vad är sirenens lägsta driftspänning?
Självklart blir spänningsfallet lägre destor mindre motståndet är, men samtidigt kommer ju då strömmen som går genom zenern att öka när zenern väl börjar leda vid en eventuell överspänning.
Du kommer förmodligen att behöva en riktigt kraftig zener om du ska kunna tåla upp till 30 volt eller så på ingången. Exakt effekt kan man inte räkna ut förrän man vet hur mycket spänningsfall som sirenen klarar av.
Att annat alternativ är ju att ta bort motstånden och ersätta med en ultrasnabb säkring på typ 150 mA (om det nu finns som standardvärde). Om matningsspänningen kommer up över zenerns brtynivå blir den ju ledanda och kortsluter matningsspänningen viket får säkringen att gå ganska omedelbums. Fast man vet ju aldrig om sirenen hinner gå sönder iallfall...
'
Dessutom så kommer du att få ett spänningsfall hus som helst eftersom den normala matningsspänningen (12 volt) kommer att passera ett motstånd innan den kommer till sirenen. Vad är sirenens lägsta driftspänning?
Självklart blir spänningsfallet lägre destor mindre motståndet är, men samtidigt kommer ju då strömmen som går genom zenern att öka när zenern väl börjar leda vid en eventuell överspänning.
Du kommer förmodligen att behöva en riktigt kraftig zener om du ska kunna tåla upp till 30 volt eller så på ingången. Exakt effekt kan man inte räkna ut förrän man vet hur mycket spänningsfall som sirenen klarar av.
Att annat alternativ är ju att ta bort motstånden och ersätta med en ultrasnabb säkring på typ 150 mA (om det nu finns som standardvärde). Om matningsspänningen kommer up över zenerns brtynivå blir den ju ledanda och kortsluter matningsspänningen viket får säkringen att gå ganska omedelbums. Fast man vet ju aldrig om sirenen hinner gå sönder iallfall...
'
Det står på sirenen att den ska matas med 10-14V. Jag kommer att driva kretsen från en transformator på 12V men det är inte så många "vanliga" transformatorer som går över 12V så det kanske inte är så stor risk trotts allt att någon kopplar in för hög spänning. Annars lät det där med säkringen inte så dumt.
En annan idé som slog mig var att jag skulle kunna montera en fast transformator på kretskortet. Då kan man ju knappast koppla in fel spänning och så slipper man använda en separat transformator, bara att plugga in sladden direkt i väggen.
En annan idé som slog mig var att jag skulle kunna montera en fast transformator på kretskortet. Då kan man ju knappast koppla in fel spänning och så slipper man använda en separat transformator, bara att plugga in sladden direkt i väggen.
-
- Kontakt:
Det allra enklaste är att använda en LM2940-regulator. Den har 0.1 volt dropout vid 200 mA belasting, som stiger till 0.5 volt vid 1 amperes belastning.
Dessutom är den skyddad mot fel polaritet på ingången också, vilket kan vara bra vid batterielliminatormatade byggen eftersom vissa har plus i mitten och andra minus i mitten.
Köp en sådan för 39 kr och sluta fundera på andra mer eller mindre jobbiga lösningar... ;-)
Dessutom är den skyddad mot fel polaritet på ingången också, vilket kan vara bra vid batterielliminatormatade byggen eftersom vissa har plus i mitten och andra minus i mitten.
Köp en sådan för 39 kr och sluta fundera på andra mer eller mindre jobbiga lösningar... ;-)
Den batterieliminatorn jag har visa drygt 15V då den är inställd på 12V. Fast den är stabiliserad
.
Vad sägs om att använda en Fast positiv spänningsregulator.
Kortslutningssäker och överströmsskyddad spänningsregulator.
Data.
Max inspänning: +35 V
Spänningsfall: 2 V typ
Utspänningstolerans: ±5 %
Strömförbrukning: 8 mA max
Utström
min: 5 mA
max: 1,5 A
Termisk resistans: 4 °C/W (junction-case)
Pris: 12:50

Vad sägs om att använda en Fast positiv spänningsregulator.
Kortslutningssäker och överströmsskyddad spänningsregulator.
Data.
Max inspänning: +35 V
Spänningsfall: 2 V typ
Utspänningstolerans: ±5 %
Strömförbrukning: 8 mA max
Utström
min: 5 mA
max: 1,5 A
Termisk resistans: 4 °C/W (junction-case)
Pris: 12:50
Men om jag använder en 12V spänningsregulator med 2V spänningsfall och jag matar kopplingen med 12V så blir det väl inte så bra eller?
Lutar åt att jag sätter dit en diod för att skydda kopplingen mot felvänd polaritet och så struntar jag i att sätta något överspänningsskydd på sirenen efter som det trotts allt inte är så stor risk att någon kopplar in för hög spänning. Jag tackar så mycket för alla bra förslag.
Lutar åt att jag sätter dit en diod för att skydda kopplingen mot felvänd polaritet och så struntar jag i att sätta något överspänningsskydd på sirenen efter som det trotts allt inte är så stor risk att någon kopplar in för hög spänning. Jag tackar så mycket för alla bra förslag.