UHS-I sd-card och 3.3V SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

UHS-I sd-card och 3.3V SPI?

Inlägg av Marta »

Är här någon som med bestämdhet vet om kort som innefattar UHS-I även alltid fungerar med 3.3V SPI?

Så länge det är inbakat i sin näst intill kassaskåpssäkra plastförpackning går det att byta. Sedan det med hjälp av diverse kraftiga verktyg plockats ut ur plastblaffan, satts i hållaren och kräkt upp en felkod att det endast stödjer 1.8V SD-mode finns inte denna möjlighet längre. 64GB kort kostar, så nu vill jag ha fakta och inte förmodanden.
ToPNoTCH

Re: UHS-I sd-card och 3.3V SPI?

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har inte svaret, men är av den bestämda uppfattningen att det finns gömt i denna.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Visst finns svaret i detta dokument och svaret är CMD8. Däremot står det inte hur CMD8 skall exekveras utan att bryta förpackningen på ett inplastat kort.

Lösningen blev att byta kortet mot ett som inte var märkt UHS-I. CMD8 passerades utan error och allt fungerar OK.

Däremot kvarstår frågan med tanke på att snart finns det väl bara UHS-I att få tag på. Kort med riktigt hög kapacitet (128G) har jag aldrig sett utan UHS-I.

.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

När man ströläser dokumentet får man ju uppfattningen att UHS-I korten är bakåtkompatibla och skall gå att köra med 3.3V signalering, men i lägre överföringshastighet (DS/HS).

Jag tolkar även dokumentet som att 1.8V mode alltid är något som "Hosten" frågar efter (ACMD41) och att 3.3V SPI är standard vid kallstart av kortet.

Det stämmer ju inte alls med det betende du beskriver i inlägget.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Figurerna 7-1 samt 7-2 på sidorna 114 och 115 kan jag inte tolka på annat sätt än att ett kort kan avvisa användning med 3.3V. Jag tolkar det som att alla kort skall tåla 3.3V vid ett initieringsförsök, men kan svara att det inte är brukbart vid denna spänning. Något som skulle vara väldigt bra att veta _innan_ kortet köpes.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då får man nog kontakta tillverkaren innan man köper.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Marta skrev:Figurerna 7-1 samt 7-2 på sidorna 114 och 115 kan jag inte tolka på annat sätt än att ett kort kan avvisa användning med 3.3V. Jag tolkar det som att alla kort skall tåla 3.3V vid ett initieringsförsök, men kan svara att det inte är brukbart vid denna spänning. Något som skulle vara väldigt bra att veta _innan_ kortet köpes.
Tabellerna 3-5 på sida 17 säger att samtliga typer av kort skall (mandatory) klara DS (Deafult speed 25MHz 3.3V signalering).

Möjligt att detta bara gäller SD mode och inte SPI mode.
Skriv svar