Korrigera en adapter
Korrigera en adapter
Hej!
Jag tänkte driva en enhet med en 7,6v adapter på 600mA
Enheten dock vill ha 7,5 v, 200 mA
Kan jag sänka amperen med resistorer? Vill inte sabba enheten
Tacksam för hjälp.
Mvh
Jag tänkte driva en enhet med en 7,6v adapter på 600mA
Enheten dock vill ha 7,5 v, 200 mA
Kan jag sänka amperen med resistorer? Vill inte sabba enheten
Tacksam för hjälp.
Mvh
Re: Korrigera en adapter
Det är bara att använda rakt av, din pryl tar bara den ström den behöver.
EDIT: Förutsatt att det inte t ex en lysdiod utan strömbegränsning. Men om det är en tandborste, gameboy, synth, radioapparat eller nåt annat så är det bara att köra.
EDIT: Förutsatt att det inte t ex en lysdiod utan strömbegränsning. Men om det är en tandborste, gameboy, synth, radioapparat eller nåt annat så är det bara att köra.
Senast redigerad av X-IL 17 augusti 2012, 14:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Det är bara att koppla in, enheten kommer bara dra så många mA den vill ha.
(med viss reservation om det handlar om batteriladdare...)
edit Här gäller det inte att blinka, skumt att det inte blev någon varning...
(med viss reservation om det handlar om batteriladdare...)
edit Här gäller det inte att blinka, skumt att det inte blev någon varning...
Så länge spänningen är ungefär lika och adaptern kan lämna mer ström än cad din enhet vill ha, så är det ok.
I ditt fall är det inga problem, plugga ihop det bara.
Adapterns märkning om 600mA är vad den max kan lämna, det är din anslutna enhet som bestämmer hur mycket.
I ditt fall är det inga problem, plugga ihop det bara.
Adapterns märkning om 600mA är vad den max kan lämna, det är din anslutna enhet som bestämmer hur mycket.
Ja, det fanns tex vissa mobiltelefoner som använde strömbegränsningen i laddaren till batteriet, dom blev lessna om man kopplade i en värre strömkälla, jag tror även vissa skruvdragare och liknande är konstruerade på detta dumma sättet.
men generellt sett är det inga problem.
men generellt sett är det inga problem.
Utom i extremfall behöver spänningen att passa inom ±10% på de mest petiga grejer. Man ska dock ha klart för sig att vissa 5V grejer kan vara lite kinkiga med rätt spänning men det är oftast det mesta. Här pratar vi alltså om enheter som drivs av extern spänningskälla med plugg för inkoppling.
Och behöver enheten 7,5V bör spänningar mellan 6,75V och 8,25V vara totalt OK och som andra skriver: den tar den ström som den behöver, är det laddning av batterier kan det vara viktigt att strömmen begränsas men är det inget sådan är det bara att köra på.
Och behöver enheten 7,5V bör spänningar mellan 6,75V och 8,25V vara totalt OK och som andra skriver: den tar den ström som den behöver, är det laddning av batterier kan det vara viktigt att strömmen begränsas men är det inget sådan är det bara att köra på.
Förresten varför är det 7.5v in när det är 3st 1.5v.-batterier för sladdlös drift? Det borde ju vara 4,5v?
Därför jag är lite skraj att pajja enheten.
Därför jag är lite skraj att pajja enheten.
Det behövs lite extra spänning för att koppla om kan man säga. Och kretsloppet fungerar alltså ner till 4,5V men sannolikt upp till 9V utan att svettas...