Behovet av att kunna tillverka egna kretskort har blivit större och större, så nu vart det dax att bygga en UV-låda så jag kan exponera laminat.
Har läst runt på massa olika forum och kom fram till att ljusets våglängd på 370nm alltså "UV-A" är det bästa vid exponering av kretskort.
Tyvärr så passade inte mitt eBay fynd in riktigt, men det är 200 UV led med en våglängd på ca:390nm.
Men efter lite efterforskning på nätet så kom jag fram till att det inte är hela världen utan skulle fungera näst in till lika bra.
Passade även på att handla på mig lite mer från eBay till bygget, näligen:
1st prototyp kort 12x18cm
50st 150ohms 1/4w motstånd
5st tryck knappar
5st summrar
Håller på att bygga en timer i väntan på eBay köpena skall landa på Gotland, det är här Arduinot kommer in i bilden!
Självklart så hade jag kunnat lösa den biten med en timer krets å kanske lite logik grindar etc, men det är annars ett utmärkt tillfälle för att få lära sig programera bättre.
Jag har noll utbildning inom elektronik och programering, så under byggandes gång så kan ni erfarna gärna få komma med ris och ros!
Efter som jag inte är så kunnig inom programering så gick jag ut på nätet och googlade efter en Arduino baserad UV box och snubblade snart över denna sida http://www.instructables.com/id/UV-LED- ... osure-Box/
Norpade koden och kopplade upp Arduinot för att se om den över huvud taget fungerade, och det gjorde den.
Sen så har jag lagt ner någon timme på att översätta menyn till svenska, byta setup för LCD displayen, ändra lite Delayer och till sist sätta mig in i hur koden fungerar och är uppbyggd!
Nu så funkar allt som jag hade tänkt mig, men jag tänkte lägga till lite fler funktioner som tex en reset knapp och snabb spolning på tiden.
Efter som jag inte är färdig med kodandet så tänkte jag vänta med att lägga upp min version om ingen hemskt gärna skulle vilja det.
En funktions förklaring kanske kan vara på sin plats!
Än så länge så finns bara 3st knappar, nämligen Öka/Minska/Start.
Man ställer in önskad exponerings tid, man ökar/minskar med 10sek åt gången och trycker på start.
Detta drar en transistor (TIP121) som aktiverar alla lysdioder, när tiden är slut så ljuder en summer i 2sek sen så börjar det hela om från börja.
Har inget schema än, men det är inte så hemskt mycke elektronik.
Lite bilder på kopplande då!
EDIT: Ändrade rubriken en aning