Varför Arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
malte93

Varför Arduino?

Inlägg av malte93 »

Jag har aldrig riktigt fattat det här med Arduino.
Varför ska men välja någon som är dyrare och är "låst" till en viss design på kortet framför en PIC?
Om man vill labba så tar det ju bara några minuter att sätta upp en PIC på ett kopplingsdäck, där har man sedan enkel tillgång till alla ben, via två ben har man även In-Circuit Serial Programming (ICSP). Sedan när man har labbat klart är det bara att etsa sitt kretskort och löda på alla komponenter så har man ett kort efter önskade mått. Programmeringsspråket är även det valfritt, du kanske vill skriva i assembler, C eller BASIC det spelar ingen roll.

Så min fråga till er:
Varför ska man använda Arduino?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Varför Arduino?

Inlägg av Icecap »

Svaret är: Quick-and-dirty. Varför var BASIC-stamp populär ett tag? För att det var enkelt.

Sedan gör man ett programmeringsverktyg som gör det enkelt - men som i stort låser användaren till just Arduino och mycket få användare kan räkna ut att gör man två projekt är det billigare att köpa t.ex. en AVRISP eller liknande (om man nu är till AVR) samt lösa kretsar och bygga exakt samma grejer fast mycket billigare.

Sedan tillkommer dessa shields med lite dyra funktioner på, dom kunde man också bygga själv om man ville.

Svaret blir alltså: att skaffa sig kunnande är besvärligt, betalar man mer kan man känna sig duktig fastän ett antal trådar har visat att "avancerat" hårdvara inte behöver att betyda avancerat kunnande.

I grunden kanske en fråga om var man vill börja fördjupa sig: blinka en LED eller programmera och hoppas att man lär sig hur hårdvaran fungerar...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag tror svaret i sig ligger i ditt egna uttalande:
Sedan när man har labbat klart är det bara att etsa sitt kretskort och löda på alla komponenter så har man ett kort efter önskade mått.
Det krävs en del till för att etsa och löda på komponenter jämfört med något färdigt.

En annan aspekt är att med något färdigt så behöver man inte felsöka både hårdvara
och mjukvara då det tvärvägrar att fungera.

Det farligaste är att se ned på folk som använder sig av olika typer av plattformar eftersom
man kan dra parallellen hur långt som helst.
Varför köper du en färdig processor då du kan köpa en FPGA och designa din egen.
Varför köper du en färdig FPGA då du kan bygga den av logikkretsar... osv...
Poängen är att ribban för vad man skall / vill köpa färdigt är individuell

Swech
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Anledningen till varför jag införskaffade ett Arduino är just för att det är enkelt!
Jag äger ett hus med stort renoverings behov och jag har ett väldigt tidskrävande jobb så det blir lite tid till labbandet.
Så det är helt underbart att bara plugga ihop komponenterna och man vet att allt fungerar.
Uppå allt så passar programerings språket mig aldeles utmärkt då det är lätt att förstå och finns mängder med projekt ute på nätet.
Sen att jag "målar in mig i ett hörn" rör mig inte i ryggen då jag ändå inte tänkte bygga någon månlandare utan bara göra lite "enklare" projekt.

Men jag har även ett PicKit2 som åker fram när jag känner för att hålla på med en "riktig" µC :vissla:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Dyrt? 150 kr för ett färdiglött kort, du kan ju knappt ens köpa de ingående komponenterna för den summan.

Låst? Inte det minsta, kan köras på alla AVR med RAM.

ISP? Har du en Aurdino så kan den användas till att ISP-programmera andra AVR.

Börjar man från 0 går det mycket snabbare att komma igång med Arduino eftersom att all mjukvara ligger i en förpackning, funktionerna i standardbiblioteket är utformade för att det man vanligtvis vill göra med en uC skall kunna göras snabbt och att dokumentationen är väldigt bra.

Programmera med GCC och AVR-libc är mycket mer hårdvarunära, man måste nästan kunna processorn lika väl som om man hade programmerat ASM.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är Arduino klart bättre än andra inte lika "supportade" kort man kan köpa som är nån slags mellanting mellan nåt arduinoliknande och en tillverkares utvärderingskort?

Om jag inte minns fel så har t.ex. Olimex åtminstone haft en del färdiga kort för olika mikrokontrollers, och de sätter väl priset så att det blir jämförbart med att bara köpa mönsterkorten från dem och köpa komponenterna på annat ställe och antingen löda själv eller kanske till och med lägga ut lödningen, eller?

Jag gillar idén med Arduino men med lite tillbehör så både kostar det väl och drar ström i stil med en Raspberry Pi. Då känns det lite som om en Commodore-64 skulle kosta lika mycket som en halvmodern PC...
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag gillar konceptet Arduino... för det är det det är: ett Koncept!
det är inte det lilla kortet med en avr på utan det är även ett väldigt simpelt gränssnitt för att programmera den.
I grund och botten så är en arduino bara en AVR328P med färdig spänningsmatning OCH en enkel bootloader som gör att du snabbt kan ladda upp in kod via USB. Men den går lika bra att ladda upp via ISP och det är nästan lika enkelt.
Det är inte alls lika smidigt att sätta upp processorn i ett labbdäck, fixa spänninsmatning m.m!! Tryck dit en Arduino NANOi labbplattan istället och sen kan du med det simpla gränssnittet skapa program i C som räcker för väldigt många av oss. ELLER så kan du mata den ISP med ett program gjort i assembler eller vad du nu vill.
Ska man vara riktigt krass så kan man säga att en arduino är ett avr chip med bootloader.... det är alltså inget att vara rädd för.

Jag kämpade ganska länge med att lära mig PIC och assembler, och det gick förhållandevis bra, men intresset dog ut lite pågrund av att det va för mycket att hålla reda på. Med Arduino är det bara helt enkelt simpelt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara närmare för någon som inte vill förstå. Men helt enkelt så är det så att tycker du det är mycket enklare och bättre på ett annat sätt så ge f-n i Arduino helt enkelt :)
malte93

Inlägg av malte93 »

Swech skrev:Jag tror svaret i sig ligger i ditt egna uttalande:
Sedan när man har labbat klart är det bara att etsa sitt kretskort och löda på alla komponenter så har man ett kort efter önskade mått.
Det krävs en del till för att etsa och löda på komponenter jämfört med något färdigt.

En annan aspekt är att med något färdigt så behöver man inte felsöka både hårdvara
och mjukvara då det tvärvägrar att fungera.

Det farligaste är att se ned på folk som använder sig av olika typer av plattformar eftersom
man kan dra parallellen hur långt som helst.
Varför köper du en färdig processor då du kan köpa en FPGA och designa din egen.
Varför köper du en färdig FPGA då du kan bygga den av logikkretsar... osv...
Poängen är att ribban för vad man skall / vill köpa färdigt är individuell

Swech
Visst håller nästan med dig på alla punkter.
Men enligt mig så lär man sig först grunden i elektronik därefter vill man antagligen göra något mer avancerat och börjar då spana på mikroprocessorer.
Då testar man sig fram bland de olika processorerna och undersöker olika arkitekturer, antagligen hittar man sin favorit på vägen, och att koppla in ett motstånd, en kristall, några kondensatorer samt en spänningsregulator på ett kopplingsdäck är inga problem för man kan redan grunden i elektronik när man har kommit dit.

Men en Arduino är mer en leksak känns det som, visst du kan säkert göra seriösa projekt kring en Arduino men problemet är att man måste anpassa övrig elektronik efter den. Antagligen är en Arduino överlag alldeles för stor till det flesta projekt och drar onödig mkt ström.

Man ser även att många som knappt har hållit i en lödkolv köper sig en Arduino, visst det är okej men vad har man ut av den då? Det är nog mer givande att backa några steg då.

---
Bosen: Jag vill förstå därför startade jag ju tråden :), funderar faktiskt på att köpa en bara för att se hur "fantastisk" en Arduino är. Om programmering i assembler var det svåra för dig så testa med C så ska du se att det blir mkt lättare.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

4x4x2 mm tror jag du kan göra en Aurdino med lite hack, AVR Tiny 13 i minsta kapseln är något sådant.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

malte93 skrev: funderar faktiskt på att köpa en bara för att se hur "fantastisk" en Arduino är. Om programmering i assembler var det svåra för dig så testa med C så ska du se att det blir mkt lättare.
Eftersom du tycker att det är minst lika enkelt med en PIC så är inte du den personen som en Arduino är riktad mot, således kommer du inte tycka den är speciellt fantastisk.
Jag testat C också, och det är helt klart enklare, men jag kan inte säga att det är speciellt svårt med assembler heller, det är bara en hel del att tänka på... Men med Arduino C finns det så mycket färdiga rutiner så det blir en barnlek att komma igång, dessutom behöver du aldrig tänka på några processorspecifika koder eftersom det alltid är samma procesor man använder och allt är redan förberett i gränssnittet.

Eftersom du säger att en arduino är stor så tror jag ändå inte du riktigt har förstått vad Arduino är.

Har du föressten kikat något på http://arduino.cc/en/Main/Hardware

Den Krille Krokodil talar om hittar du här: http://jaanus.tech-thing.org/small-proj ... -possible/

EDIT: Här är en länk till till den arduinon som Krille Krokodil menar: http://www.electronics-lab.com/blog/?tag=atmega88

Vi kan också vänd på det lite.... Jag gjorde för ett år sedan en styrning till min automatlåda i min bil som jag baserade på arduino.... Kan du tala om för mig vad jag hade tjänat på att basera den på något annat?
länk till min tråd finns här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... lit=+4l80e

EDIT2:
Slänger in en bild på min arduino som styr växellådan:
Bild
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Arduino är bra för nybörjare ja. Men den fyller absolut en funktion i det professionella också. Som exempel händer det ibland att jag behöver slänga ihop nån testbox på jobbet, och att köpa en Arduino är bra mycket billigare (läs snabbare) än att peta ihop något själv när kunden faktureras dyra timkostnader.
Att slippa fippla med spänningsregulator och en färdig bootloader som bara är att plugga med USB så är man snabbt på banan när det handlar om enklare saker som ska utföras, typ mäta några spänningar och indikera det på lysdioder.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Varför ska men välja någon som är dyrare och är "låst" till en viss design på kortet framför en PIC?
Om jämförelsen ska vara meningsfull får du byta ut "arduino" mot "AVR".
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller "PIC" till "AVR", vilket väl bättre beskriver själva kärnan i diskussionen.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag måste erkänna att jag först hade en liknande tanke: Men vad är Arduinon bra för, det är ju bara en AVR och de är ändå skitlätta att programmera (flasha).

Men den fyller nog en stor lucka där folk som inte kan jättemycket programmering behöver styra något. Konstnärer, studenter o.s.v.
Det är nog en bra plattform att börja på. Ska man börja med något måste det vara ganska lätt att åstakomma något, ty det är
kul att se resultat snabbt och lätt.

En kompis som körde partikelaccelerator i Lund använde en arduino för att åstakomma enkel pulsbreddsmodulering av en ventil till någon vacuum-ventil. Enkelt och löser problemet istället för att göra allt annat.

Jag önskar väl mest själv att man hade haft intelligens nog att inse att det fanns ett behov av något som Arduino så man kunde skapat
det själv innan så att säga :)

MVH: Mikael
Johanb

Inlägg av Johanb »

Sodjan:
Självklart har du rätt i det :doh:
Skriv svar