Hej!
Är det någon som kan ge mig förslag på hur jag löser mitt problem med pwm styrningen av en transformator?
Det är en stor reglerbar transformator som styrs med 0-12volt. Själva trafon har 230V 16amp in och den går att reglera 0-230volt 16amp ut.
Jag har en pwm signal från en pic som är 0-5volt och med den vill jag styra transformator som har 12 volt ut och 0-12 volt in. Transformatorn är gjord för att använda en trimpotentiometer på styrningen.
Hur skulle ni lösa problemet?
PWM 0-5 volt till 0-12 volt
PWM 0-5 volt till 0-12 volt
Senast redigerad av Stene 13 augusti 2012, 21:54:01, redigerad totalt 1 gång.
Re: PWM 0-5 volt till 0-12 volt
En "transformator" som har 12V ut och 0-12V in? En transformator är en (ofta) ganska tung metallklump med koppartråd lindat kring kärnan och den fungerar definitivt inte med DC in.
Menar du i verkligheten att du vill styra en spänning med din PWM-signal så att du kan reglera mellan 0 och 12V?
Är det just vad du vill uppnå är det inte svårt alls faktisk, dock beror det på hur kraftig ström som ska styras.
Första steget är att göra PWM-signalen om dill en spänning, det görs enklast med ett motstånd och en kondensator, kopplat i ett låg-pass filter. Få får du en spänning mellan 0 och 5V. Denna kan sedan skickas in som referensspänning till en op-amp som i sin tur styr transistorn som ser till att styra utgångsspänningen.
Menar du i verkligheten att du vill styra en spänning med din PWM-signal så att du kan reglera mellan 0 och 12V?
Är det just vad du vill uppnå är det inte svårt alls faktisk, dock beror det på hur kraftig ström som ska styras.
Första steget är att göra PWM-signalen om dill en spänning, det görs enklast med ett motstånd och en kondensator, kopplat i ett låg-pass filter. Få får du en spänning mellan 0 och 5V. Denna kan sedan skickas in som referensspänning till en op-amp som i sin tur styr transistorn som ser till att styra utgångsspänningen.
Jag skrev lite fel. Det är en stor reglerbar transformator som styrs med 0-12volt. Själva trafon har 230V 16amp in och den går att reglera 0-230volt 16amp ut.
Förstod du Icecaps förklaring?
Lågpassfilter
Operationsförstärkare, grundkopplingar
(Kolla på "Icke-inverterande förstärkare")
För att driva OP:n behöver du antingen något mer än 12 volt (gärna 15 volt) eller en OP som klarar "rail-to rail" på utgången. Annars brukar många OP ge ut någon volt lägre än matningen som max.
Om du ska styra så pass höga spänningar så ska du kanske göra någon slags överspänningsskydd också.
Antag att du vill ha ut 55 volt DC. Och så lossar en tråd till din OP så du får ut 12 volt där - plötsligt skickar trafon ut 230 volt !!!
Överspänningsskyddet kan utformas på olika vis, beroende på hur flexibelt du vill ha det.
Lågpassfilter
Operationsförstärkare, grundkopplingar
(Kolla på "Icke-inverterande förstärkare")
För att driva OP:n behöver du antingen något mer än 12 volt (gärna 15 volt) eller en OP som klarar "rail-to rail" på utgången. Annars brukar många OP ge ut någon volt lägre än matningen som max.
Om du ska styra så pass höga spänningar så ska du kanske göra någon slags överspänningsskydd också.
Antag att du vill ha ut 55 volt DC. Och så lossar en tråd till din OP så du får ut 12 volt där - plötsligt skickar trafon ut 230 volt !!!

Överspänningsskyddet kan utformas på olika vis, beroende på hur flexibelt du vill ha det.
Är det en motordriven vridtransformator?Stene skrev:Jag skrev lite fel. Det är en stor reglerbar transformator som styrs med 0-12volt. Själva trafon har 230V 16amp in och den går att reglera 0-230volt 16amp ut.
Nej det är ingen motor.
Jag ska plugga på om op förstärkare så borde jag nog få till den.
Går det att sätta en opto kopplare på pwm sidan för att skilja av mellan picen o trafon?
Jag ska plugga på om op förstärkare så borde jag nog få till den.
Går det att sätta en opto kopplare på pwm sidan för att skilja av mellan picen o trafon?
Det går att sätta en optokopplare, men då bör du vara noga med att hitta en som är tillräckligt snabb. Det beror ju också på PWM-frekvensen - den går ju att sänka en aning.
Fortfarande vet vi inget om hur du vill kunna reglera spänningen - om du ska kunna gå från 0 till 230 på en millisekund eller om du kan tänka dig långsamma förändringar. Ju långsammare desto större utrymme för långsam PWM utan att skapa för stort rippel.
Jag skullle rekomendera en digital optokopplare. Exakt vilken beror som sagt på frekvens och noggrannhet.
Alternativet skulle vara en analog, men dessa är dyrare och kräver fler IC-kretsar (OP-förstärkare) och kringkomponenter.
Fortfarande vet vi inget om hur du vill kunna reglera spänningen - om du ska kunna gå från 0 till 230 på en millisekund eller om du kan tänka dig långsamma förändringar. Ju långsammare desto större utrymme för långsam PWM utan att skapa för stort rippel.
Jag skullle rekomendera en digital optokopplare. Exakt vilken beror som sagt på frekvens och noggrannhet.
Alternativet skulle vara en analog, men dessa är dyrare och kräver fler IC-kretsar (OP-förstärkare) och kringkomponenter.