Atlas påbörjat bygget av min lite större CNC-fräs.
Atlas påbörjat bygget av min lite större CNC-fräs.
Har precis påbörjat bygget av en större fräs X 3100mm Y 2500mm Z 300mm.
Projektet är försenat med ett halvår och största anledningen är all bröte som stått i vägen.
Men nu är vi igång och kommer lägga ner 2 heldagar i veckan förhoppningsvis.
Kuggstänger till X och Y är det tänkt och det blir lite blandning av stegisar och servomotorer.
Den blir tung ca 700kg. Benen 100x100-profiler. Äntligen kan vi använda garaget, det tog fyra dagar för oss att tömma och slänga all bröte som var där. Lite finns kvar. Y-balkarna 2500mm långa. Burit ner balken och börjat montera benen. Då var underedet ihopskruvat. Så långt hann vi idag, imorgon skall det borras och gängas en himla massa hål.
Projektet är försenat med ett halvår och största anledningen är all bröte som stått i vägen.
Men nu är vi igång och kommer lägga ner 2 heldagar i veckan förhoppningsvis.
Kuggstänger till X och Y är det tänkt och det blir lite blandning av stegisar och servomotorer.
Den blir tung ca 700kg. Benen 100x100-profiler. Äntligen kan vi använda garaget, det tog fyra dagar för oss att tömma och slänga all bröte som var där. Lite finns kvar. Y-balkarna 2500mm långa. Burit ner balken och börjat montera benen. Då var underedet ihopskruvat. Så långt hann vi idag, imorgon skall det borras och gängas en himla massa hål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Atlas påbörjat bygget av min lite större CNC-fräs.
Jäklar, inget litet bygge det där inte.
Ska bli mycket intressant att följa!

I...I feel so small! 
Följs med intresse!
Berätta gärna lite mer om mått på skenor och skruvar samt motorlösningar!

Följs med intresse!
Berätta gärna lite mer om mått på skenor och skruvar samt motorlösningar!
Det kommer
Grundtanken är att få upp två MDFskivor i den, till och börja med så kommer vi bara ha en bom.
Men när vi har fått igång den och den går bra kommer vi att gör en bom till så att vi kan ha två oberoende spindlar.
Det funkar i och med att vi kör med kuggstänger och alla motorer kommer på bommarna om ni förstår vad jag menar.

Grundtanken är att få upp två MDFskivor i den, till och börja med så kommer vi bara ha en bom.
Men när vi har fått igång den och den går bra kommer vi att gör en bom till så att vi kan ha två oberoende spindlar.
Det funkar i och med att vi kör med kuggstänger och alla motorer kommer på bommarna om ni förstår vad jag menar.
Vi gjorde lite till dagen efter.
Flyttade om lite i verkstan och ställde den på rätt ställe.
Sen har det stått stilla.
Flyttade om lite i verkstan och ställde den på rätt ställe.
Sen har det stått stilla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ahh...
Vad synd att du redan köpt linjärstyrningarna.
Jag har några som bara passar på en sådan gigant, men har aldrigt lagt dom till försäljning då jag inte i min vildaste fantasi
trodde någon ville ge sig på ett sådant as till fräs.
Nåväl tråden kommer följas noggrant.
Vad synd att du redan köpt linjärstyrningarna.
Jag har några som bara passar på en sådan gigant, men har aldrigt lagt dom till försäljning då jag inte i min vildaste fantasi
trodde någon ville ge sig på ett sådant as till fräs.
Nåväl tråden kommer följas noggrant.

Topnotch: Vad har du för något och vad har du tänkt dig för dom?
Bobbox: detta ser sjukt spännande ut, jag har också funderat på en fräs som klarar en fullstor skiva, men aldrig två samtidigt

Bobbox: detta ser sjukt spännande ut, jag har också funderat på en fräs som klarar en fullstor skiva, men aldrig två samtidigt

Största anledningen var en viss ovilja att kapa de långa linjärskenorna
Och när vi sen lämnade tanken på kulskruvar på ca 3meter x 2 (Svindyrt) och istället tog kuggstång så blev det inte så dyrt.
En 12meters längd 200x100x5 och en 12meters 100x100x3.6 har det gått åt.
Det som står näst på tur är att få igång Xaxeln med drivning.

Och när vi sen lämnade tanken på kulskruvar på ca 3meter x 2 (Svindyrt) och istället tog kuggstång så blev det inte så dyrt.
En 12meters längd 200x100x5 och en 12meters 100x100x3.6 har det gått åt.
Det som står näst på tur är att få igång Xaxeln med drivning.
Vad kul att ni har kommit igång ! Ser bra ut !
/Per, Svarvköparen...
/Per, Svarvköparen...

Jag vet inte om det är parallellt
Tanken är att först få den att funka i Y och X-led.
Sen får vi ägna några dagar åt att klocka in den, det blir mycket schimsande i allafall.
Vi kommer nog att ta ett stort dosborr och borra i golvet för att sen gjuta lite plintar och ställa den på.
Golvet sviktar lite men det finns en betongplatta under.
Jag har en plan på hur jag skall få den plan och parallell, det blir nog lite bilder på det.

Tanken är att först få den att funka i Y och X-led.
Sen får vi ägna några dagar åt att klocka in den, det blir mycket schimsande i allafall.
Vi kommer nog att ta ett stort dosborr och borra i golvet för att sen gjuta lite plintar och ställa den på.
Golvet sviktar lite men det finns en betongplatta under.
Jag har en plan på hur jag skall få den plan och parallell, det blir nog lite bilder på det.