Hej
Jag hoppas jag postar denna tråd i rätt avdelning (jag är ny på detta forum).
Jag har en gammal hederlig Inkel MX 991 audiomixer som fungerar dåligt. Den innehåller dock ett väldigt snyggt delay. Själva delayeffekten sitter på ett eget kretskort och jag undrar om det är möjligt för en amatör som mig att ta ut kretskortet ur mixern och bygga en egen liten delayeffekt av detta kretskort.
Är det någon som gjort något liknande och har tips så skulle jag bli riktigt glad!
Bygga delay-effekt av kretskort ur mixerbord
Re: Bygga delay-effekt av kretskort ur mixerbord
Det går säkert, ta med nätdelen ur miern också så du får rätt spänningar. Bilder och scheman underlättar för oss om du behöver hjälp!
Jag har plockat ur delar ur diverse mixerbord och även t.ex trummaskiner ur orglar och det går oftast fint om man bara mäter upp och skriver ner spänningar och signaler till och från kortet du vill ha ur.
Jag har plockat ur delar ur diverse mixerbord och även t.ex trummaskiner ur orglar och det går oftast fint om man bara mäter upp och skriver ner spänningar och signaler till och från kortet du vill ha ur.
Här kommer lite bilder på apparaten och kretskortet. På de två första bilderna där hela mixerns syns har jag ringat in delay-delen.
Nätdelen:
Såg nu för första gången också att det hänt en liten olycka på kretskortet. Se det rödmarkerat. Vätska har läkt och stelnat. Dock orsakar det inget hörbart problem, men kanske ändå borde åtgärdas om man ändå ska ta ut kortet. Några tips på hur man åtgärdar det vore också trevligt! =)Nätdelen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Läckan är i en del av nätdelen.
Om det verkligen är en läcka så kommer den kanske från den blåa elektrolytkondensatorn. Ser den "bullig" ut ovanpå jämfört med den troligtvis likadana strax invid?
Du lär behöva fungerande nätdel oavsett om du tar ur delayen eller använder hela mixern - så börja med att fixa nätdelen.
Det är troligtvis med lite tur bara att byta kondensatorn så blir mixern frisk.
På vilket sätt fungerar den dåligt idag?
Om det verkligen är en läcka så kommer den kanske från den blåa elektrolytkondensatorn. Ser den "bullig" ut ovanpå jämfört med den troligtvis likadana strax invid?
Du lär behöva fungerande nätdel oavsett om du tar ur delayen eller använder hela mixern - så börja med att fixa nätdelen.
Det är troligtvis med lite tur bara att byta kondensatorn så blir mixern frisk.
På vilket sätt fungerar den dåligt idag?
Håller med Mia, fixa nätdelen först.
Det är ju verkligen en perfekt uppbyggnad av korten för att plocka loss delar, modulupbyggd under huven liksom!
Det är ju verkligen en perfekt uppbyggnad av korten för att plocka loss delar, modulupbyggd under huven liksom!
Den ser faktiskt förvånansvärt "seriös" ut invändigt (för att ha haft ett butikspris på tror det var 1995:- eller nåt sånt för 20 år sen).
Om man vill så kan man säkert skrämma upp ljudkvaliteten ytterligare genom nåt så enkelt som lyxigare kondongar och/eller OP-byten. Det är å andra sidan steg två...
Om man vill så kan man säkert skrämma upp ljudkvaliteten ytterligare genom nåt så enkelt som lyxigare kondongar och/eller OP-byten. Det är å andra sidan steg två...