Vilka dedikerade IC-kretsar rek till hemmabyggd hörlursstärk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Vilka dedikerade IC-kretsar rek till hemmabyggd hörlursstärk

Inlägg av newbadboy »

Har velat bygga en hörlurs förstärkare innan och tittat på flera op lösningar etc.

Men nu har jag insett att jag vill använda en IC som är en färdig hörlursförstärkare. Utöver detta vill jag ha möjlighet att ställa bas och diskant. Har sett att det finns färdiga kretsar för detta med men vill höra om ni har ngn bra erfarenhet/ tips vilka kretsar som låter schysst??

Elfa har en hel del men de är så trista att beställa av då det blir så satans dyrt i slutändan om man beställer små grejer, så tips på var beställningar kan göras blir jag glad för. Electrokit har ett enkel liten hörlursstärk men tyvärr ingen tonkontroll krets.
remne

Re: Vilka dedikerade ic kretsar rek till hemmabyggd hörlurss

Inlägg av remne »

mouser, digikey ?
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Satt och kollade lite mer på electrokit. Det fanns ju faktiskt byggsatser med ton/voly kontrollkretsar.. Vad tror ni om ljud kavliten i dessa tre som jag länkar till nedan???

http://www.electrokit.com/productsearch ... dle=search
superx

Inlägg av superx »

Hej!

Du får berätta lite mer vad du tycker är bra ljudkvalitet. Byggsatserna du länkar till är inga audiofil-grejer direkt. Ingen regulator till matningen, keramiska kondingar till tonkontrollen och billigaste op-förstärkarna. Och den där integrerade tonkontrollskretsen tror jag inte audiofiler tar i med tång. 0,3% distortion är ingen superbra siffra. Kan tänka mig att ljudkvaliteten är likvärdig med en gammal billig ministereo eller liknande. Men det duger säkert i många fall!

Vill du bygga något tjusigare så tror jag det här kan vara en bra krets:
http://www.ti.com/product/tpa6120a2

Gissar att det är svårt att bygga något bättre rent prestandamässigt utan en del jobb. Lycka till och berätta hur det går!
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag är ju inte den som betalar 1000 kr för en kabel. Att förklara vad jag tycker är bra ljud är ju alltid svårt. Men jag gillar tex ljudet i bose system och en del av deras finare hörlurar. Tycker även att Beats dyrare lurar låter bra. Lyssnar mest på hiphop och rnb. Gillar inte flat ljud utan basen ska märkas. Så meningen med bygget är att jag ska komma i närheten av det jag beskrev.

Som dåligt ljud skulle jag ex klassa iphone med sina lurar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Texas instruments har många bra integrerade hörlursförstärkarkretsar, dessutom är de vänliga nog att skicka ett varuprov om man registrerar sig på deras sida. Här är hörlursförstärkarsidan. Vill du reglera bas/diskant så blir det inte HiFi, låt bli det säger jag.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Du det var en riktigt bra idé att sampla ngn schysst krets.... Tack. Ang att fippla med basen, kan nog inte låta bli... Får se bara hur jag ska göra
superx

Inlägg av superx »

Ja, testa TI-kretsen! TI har ofta bra datablad också tycker jag, så det ska nog inte vara så knepigt om du känner dig bekväm med att löda den typen av kapslar.

För vanliga ton-kontroller med två rattar tycker jag Baxandall-kretsen funkar bra. Den användes för övrigt i en av byggsatserna du länkade till. Här kan du läsa mer:
http://sound.westhost.com/dwopa2.htm#baxandall
Den går även att göra som en ganska funktionell enratts-variant om man använder en dubbel-gängad potentiometer.

Om du mest är ute efter basen så finns det ju lite mer avancerade kretsar också. I studiosammanhang gillar många den klassiska Pultec-EQn, inte minst för baskontrollerna. Den bygger på att man switchar in olika kondingar och spolar för olika frekvenser, men om man skippar HI-boost-bandet så kan man nog bygga en helt utan spolar.

Här finns ett bra schema:
http://gyraf.dk/gy_pd/pultec/pultech.gif
Rören har inget med EQ-funktionen att göra, så det går lika bra med OP-stärkare.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Har nu skickat efter sampel på

TPA6120
TPA152
OPA4134

Jag kommer nog att testa först med TPA152 kretsen ihop med ngn bassboost krets som skall vara urkopplingsbar. Bassboosten skall jag bygga av OPA4134 som är an audio OP. Detta kommer även vara mitt första rena SMD cadd som jag designar.
Orsaken till att jag väljer att börja med TPA152 är två. Näml att det oxå är en HIFI krets samt att den verkar vara lite lättare att designa PCB för.

Förhoppningvis skall allting vara "hifi" kvalitet..

Sedan när tid och pengar finns skall jag smälla ihop en krets baserad på TPA6120 och ett pcb caddat av Sjöström Audio. Fast här blir det ju ren kopia och ingen egen "konstruktion"

Känner mig som ett litet barn som väntar på ett paket :)
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Re: Vilka dedikerade IC-kretsar rek till hemmabyggd hörlurss

Inlägg av newbadboy »

Nu har jag byggt förstärkaren av en TPA6120 som steg och en LME49740. TPA är kopplad med 1ggr förstärkning och drivs av dubbel 12V
LME är kopplad som späningsföljare med 1ggr förstärk.

Nu till frågan.

Har inte provlyssnat eftersom jag inte våga låta kretsen vara igång så länge. Tyckte allt drog för mycket ström så jag stängde av.

Lödde av både kretsar.TPA kretsen drar ca 10mA per kanal och blir ljummen helt obelastat. Har inte jämfört med en oanvänd krets

LME drar ca 20mA helt olastat och blir varm på gränsen till het. Blir likadant på en oanvänd krets oxå. Ska tilläga att inga andra ben är kopplade på kretsarna när jag jorde detta testet.

När hela förstärkare är igång utan ngn signal in och igen hörlur ansluten drar den ca 100 mA. De enda strömförbrukarna är i detta fallet 1st 7812, 1st 7912, 1st LME krets, 1st TPA krets. resten är bara passiva komponenter.

Vad ska göra??
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tänkte bara tipsa om en diskret OP från John Hardy, en 990C
som en del använt för att bygga hörlursförstärkare med goda data
och tydligen bra ljud.

http://www.fullcompass.com/product/430521.html
http://www.johnhardyco.com/products.html
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte en förstärkare i byggsats från en affär på eBay. Ska försöka få rätt på varifrån.
Det var något i den här stilen: http://www.ebay.com/itm/HA-1-Headphone- ... 1c199073a7

HITTAT!!!!!
http://www.ebay.co.uk/itm/Headphone-Amp ... 1c175e4bc9
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag har lyckats :)... det visade sig inte vara ngt fel. LME op'n ska dra ca 20mA i tomgång och bli rätt varm. TPA kretsen ska dra ca 10mA/kanal så det stämde oxå. Nu ska jag bara hitta en schysst ljudkälla och lyssna mer. Den är för kopplad till datorn och det är en massa brus och skit från datorn
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag kör med TPA6120, och I/V konverterar med OPA4132 innan (sitter på utgången till ett DAC chip)

Båda kretsarna blir varma, och jag tyckte precis som du att det kändes obehagligt.

Kom även jag fram till att det var normalt men satte ändå dit två små kylare på chippen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I en (risig) hörlursförstärkare man rekommenderar på DIYAudioProject används ganska pissiga lågspänningsrör på ingången men som hörlursdrivare används en krest som heter PT2308. Vet inte vilken som framställt den men kanske värt att kolla upp.

Jo det är visst en firma som heter Princeton Technology Corporation: Dem länge länket
Skriv svar