Leva på sin hobby?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
patoraro

Leva på sin hobby?

Inlägg av patoraro »

Det vill kanske alla men går det?
Jag har väldigt mycket ideer och skulle vilja kunna utveckla dom till färdiga produkter. Främst handlar det om mindre elektronik som loggar data och kommunicerar trådlöst. Jag är ganska ny inom elektronikvärlden men har en systemvetenskaplig bakgrund.

Utmaningen ligger i att jag inte har:

1. Ett TEAM - det är bara jag, EN ambitiös prick utan någon elektroingenjörsutbildning
2. Inget vidare stort startkapital.

Kan man i stora drag dela in hela jippot i följande milestones?

1. Fortsätta lära mig så mycket jag kan om elektronik, främst microcontrollers.
2. Konkretisera en ide som (helst) inte finns på marknaden.
3. Bygga själv med hjälp av liknande moduler/kretsar/reference designs, och bygga ihop ett kretskortschema.
4. Etsa ett kretskort, lödda och mäta/testa värdena.
5a. Skapa manualer, förpackning, avtal med posten osv.
5b. Få det godkänt/licensierat Eller använda "reference designs" som redan är certifierade? (tex. TI cc1101 )
6. Sälja genom att ringa upp målgruppen alt. sätta upp en webshop (och spendera mycket tid på marknadsföringen).

Kanske detta har diskuterats tidigare? Tar tacksamt emot länkar och feedback :)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Re: Leva på sin hobby?

Inlägg av tompa74 »

Svar ja, det går naturligtvis. :)

Ett tips är att satsa på det man är bra på och försöka finna
andra som är bra på det man brister i själv. Få förunnat att klara ALLT
själv och i slutänden fortfarande ha någon behållning av det hela.
Tänker man STORT så måste man inkludera medarbetare.

Finn likasinnade kanske som är beredda på att satsa lika hårt som dig
och starta företag tillsammans om det verkar hålla.

En liten grej till, lyssna inte på negativa människor, konstruktiv kritik är en grej,
bittra "det går aldrig" typer en helt annan, det finns en del sådana här vilket du lär
bli varse om misstänker jag.

Det går.........

Lycka till!

/ Tompa
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det fungerar!

Nu har jag iofs valt att anställa i stället för leva på min hobby.

Några tips:
*Börja i liten skala vid sidan av annan inkomst och testa dig fram till vad som fungerar och vad kunderna vill ha. Kräver minimalt med startkapital och innebär mycket liten risk.
*Se till att kunderna blir nöjda. Budgetera för en bra support, det betalar sig många gånger om när man är liten aktör.
*Att ringa för att sälja in elektronik är nog nästintill omöjligt. Bättre att skapa ett intresse och behov för produkten så kommer kunderna av sig själva efter ett tag. Detta är mycket mycket svårt men med rätt produkter och genomförande går det.
*Ge inte upp! Det kommer att vara motigt och kännas hopplöst under månader/år. Men så en dag inser du att du inte hinner/kan kombinera med vanligt jobb längre. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

1. Ett TEAM - det är bara jag, EN ambitiös prick utan någon elektroingenjörsutbildning
Mycket bra start, dock behöver du vara envis som en sne sko
2. Inget vidare stort startkapital.
Inte alltid nödvändigt, men kapital gör det enklare
Kan man i stora drag dela in hela jippot i följande milestones?
Ungefär

1. Fortsätta lära mig så mycket jag kan om elektronik, främst microcontrollers.
Ett måste
2. Konkretisera en ide som (helst) inte finns på marknaden.
Nödvändigt
3. Bygga själv med hjälp av liknande moduler/kretsar/reference designs, och bygga ihop ett kretskortschema.
Också nödvändigt
4. Etsa ett kretskort, lödda och mäta/testa värdena.
I protoypläge kanske, dock inte etsa egna kort, i princip omöjligt om det skall bli en kommersiell enhet
5a. Skapa manualer, förpackning, avtal med posten osv.
Du hoppade över ett steg, produktion, där krävs det kapital, tyvärr.
5b. Få det godkänt/licensierat Eller använda "reference designs" som redan är certifierade? (tex. TI cc1101 )
Ref-designs är inte godkända/certifierade, ev EMC-tester mm skall göras på din färdiga produkt
6. Sälja genom att ringa upp målgruppen alt. sätta upp en webshop (och spendera mycket tid på marknadsföringen).
Säljkanaler beror helt på målgrupp, dock, om utveckling kostar pengar, kostar försäljning/marknadsföring minst 10ggr mer
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tror också mest på metoden att börja smått vid sidan av annat jobb och till en början inte räkna med att göra någon vinst, få utgifter-inkomster=0 ungefär. Det är ju ens hobby, så att tjäna några pengar på det man gör vid sidan om jobbet kan man ju klara sig utan.
Satsa istället på att göra alla (även om de är väldigt få till en början) kunder nöjda och glada, så att de vill sprida ryktet samt själva återkomma.

Sen är det bara att fortsätta och hoppas på att det ökar och inte minskar, och en tid blir det antagligen lite jobbigt när företaget börjar växa så att det tar mycket tid, det får man väl räkna med när man drar igång ett företag. Sen kommer då förhoppningsvis dagen när man "vinner" genom att man kan sluta sitt gamla jobb och leva på företaget. :)

Annars om man har en stor budget kan man ju självklart satsa och gå fullt ut med en gång, förutsatt att man har en väldigt bra affärsidé. Och då börja jobba heltid med utvecklingen och kanske anställa osv. och hoppas på att man tjänar tillbaka alla de pengarna när man släpper sin produkt.
Går ju snabbare, men är betydligt mer riskfyllt och kräver en vattentät plan från första början.
patoraro

Inlägg av patoraro »

Grymt bra !! Härligt å höra :)

Helt rätt att göra som du säger Tompa, inkludera medarbetare. Det ser jag framför mig längre fram men först vill jag få saker att hända, och se om jag är på rätt spår, och undvika att det bara blir snack-pannkaka av det hela.

Hoppas jag kan få en inblick i de praktiska stegen man måste ta för att förverkliga projektet/(drömmen)..

TomasL: Tack för info. Kollade upp EMC :)
"För att få CE-märka en produkt måste man kunna visa att produkten uppfyller kraven i EMC-direktivet. "
Källa: http://www.sp.se/sv/index/services/emc/ ... rater.aspx

Där finns ett dok. som heter "Generiska standarder för EMC" .. antar att jag bör sätta mig in i kraven. En show-stopper är ju definitivt om det kostar skjortan att CE-märka och/eller testa produkter. Speciellt med tanke på RF. Färdiga referenslösningar kanske ger någon form av genväg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jodå, visst tusan kostar det skjortan att få ett EMC-godkännande. :shock:

Man brukar väl snacka ~30 lakan eller så vill jag minnas, förutsatt att produkten går igenom testerna på första försöket...

Man kan ju komma runt det till en början med att bara sälja byggsatser, om man tycker det är kul. :)
patoraro

Inlägg av patoraro »

Att låta det naturligt växa eller falla, med en stadig inkomst låter bäst. Kan bli lite svårt om man tex. vill sätta upp en webshop och se intresse. Måste ju regga företag innan man drar igång. Men man kanske kan tumma lite på det, sålänge man inte går i vinst.

Rent praktiskt med att bygga en krets. Har ni några rekomendationer på hur man gör det så enkelt som möjligt för sig?
Tex. val av komponenter? Bättre lite dyrare men mer robusta för nybörjare?
Känner ni till lite i Microkontroller branchen som tex. vilken microkontroller är bäst att börja med. AVR, PIC, MSP430 ?
Har läst en del jämförelser vad gäller utvecklingsverktyg, startkostnader, stödforum , utbildningsmaterial men inte fått en tydlig bild. Verkar ändras relativt snabbt också.

Hur gör ni? Har ni kompetens kring alla olika teknologier eller fokuserar ni på några favorit leverantörer av komponenter/platformar?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du kan börja som hobbyverksamhet. Beror dock lite på i vilken genre man lägger sig och omsättning/vinst. Sedan går man över till att starta ett företag.

Den dagen du kan leva på din hobbyverksamhet så är det ingen hobbyverksamhet längre. Det är förmodligen ett vinstgivande företag. ivf i mina ögon :)
Senast redigerad av danielr112 9 augusti 2012, 22:41:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst kan man leva på något man är bra på och gillar.
Men det finns ett regelverk för hur man tar betalt och betalar.
Man kallar det att driva företag!
Så ta kontakt med din orts "Starta eget", så får du information om mycket som skrämmer dig och mycket som är den rätta vägen.
Men att man kan är helt klart, men man måste ha en plan säger Lasp :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Börja med att tänka ut produkten först, när det är formulerat (en ordentlig kravspec), kan du börja fundera på system osv.
Själv kör vi med PIC32, det finns en hel del relativt billiga startpaket att börja med, samt kostnadsfri utvecklingsmiljö.
Förutom det behöver du ett bra fungerande EDA-system (kretskorts-cad)

Personligen tycker jag att du skall köra med antingen ett HB eller ett KB, lättare att skilja på det privata och företaget.

Dock, måste du förmodligen kolla med din arbetsgivare först.
SAMT ta kontakt med ALMI, lokal uppfinnarförening mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Klas-Kenny skrev:Jodå, visst tusan kostar det skjortan att få ett EMC-godkännande. :shock:

Man brukar väl snacka ~30 lakan eller så vill jag minnas, förutsatt att produkten går igenom testerna på första försöket...

Man kan ju komma runt det till en början med att bara sälja byggsatser, om man tycker det är kul. :)
Och lägger man till en produkt med radiosändare får man nog ta och lägga summan runt 100-300kkr..

Jag skulle satsa på jobb hos någon liten konsultfirma, bra erfarenhet och man blir varse vad det kostar (vilket kan leda till att man inte drar igång egna produkter) och man lär sig massor.. Det är också risken att man måste hitta sig en ny hobby när man gör den på jobb varje dag, man blir inte så sugen hemma på kvällen då..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dock var beredd på att det tar tid, upp till flera år.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Tex. val av komponenter? Bättre lite dyrare men mer robusta för nybörjare?
> Känner ni till lite i Microkontroller branchen som tex. vilken microkontroller är bäst att börja med. AVR, PIC, MSP430 ?

Jag blir lite fundersam när frågor som dessa dyker upp.
Ska man utvecka något som ska fungera att sälja på marknaden så är
detta saker som redan bör sitta i ryggmärgen. Det du borde fokusera på är
funktion, specifikation, marknad, konkurrens, paketering, dokumentation, priser o.s.v.
Det *tekniska* borde du nog redan kunna om du har dessa funderingar.

OK, du kanske har än *väldigt* bra idé kring en produkt, och då finns
det ju inget som hindrar att du tar hjälp med det tekniska, men då så
passerar det också ganska snabbt hobbystadiet. :-)

> ...vilken microkontroller är bäst att börja med. AVR, PIC, MSP430 ?

Det är ingen viktig fråga. Dessutom är den i alla fall omöjlig att svara på.
Vad man "börjar med" har inte heller så stor betydelse för vad som
senare kanske råkar var ett lämligt val i en viss specifik applikation.
patoraro

Inlägg av patoraro »

Klas-Kenny skrev:Jodå, visst tusan kostar det skjortan att få ett EMC-godkännande. :shock:

Det låter som att det är svåra tester som inte alla klarar?
AndLi skrev:
Och lägger man till en produkt med radiosändare får man nog ta och lägga summan runt 100-300kkr..
Ajj det låter inte alls bra. Tanken är att ha flera små enkla sensorer med trådlös kommunikation. TI har ju flera trådlösa produkter. I någon form borde de vara identiska moduler i flera produkter på marknaden. På så sätt skulle man ju få bättre produkter, säkrare (om inte andra ingenjörer än TI¨s ändrade på designen). 100-300kkr.. låter som dödsstöten..

AndLi skrev: Jag skulle satsa på jobb hos någon liten konsultfirma, bra erfarenhet och man blir varse vad det kostar (vilket kan leda till att man inte drar igång egna produkter) och man lär sig massor.. Det är också risken att man måste hitta sig en ny hobby när man gör den på jobb varje dag, man blir inte så sugen hemma på kvällen då..
Helt rätt, har jag tänkt på. Men jag är mer mångsysslar-typen och vill gärna också jobba med marknadsföringen, försäljningen och det strategiska arbetet med att driva verksamheten.
Skriv svar