Adressering av Ethernet PHY kretsar?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
limpan4all

Adressering av Ethernet PHY kretsar?

Inlägg av limpan4all »

Jag har funderat lite runt möjligheten till adressering av flera Ethernet PHY kretsar t.ex Micrel KSZ8041NL http://www.micrel.com:8000/iphrase/quer ... mage26.y=0
Någon som vet hur det funkar?
Jag är ju som kanske bekant egentligen en "HW-only" person och sysslar inte med programmering alls så mina kunskaper är något begränsade.
Kan man ta flera PHY kretsar och koppla till ett MAC gränssnitt (typ Freescale K60 (Cortex-M4)) och utnyttja faktumet att man sällan behöver 100% nätverkstrafik över alla sina gränssnitt samtidigt. Dvs ha flera Ethernetportar mot samma CPU med separata MAC-adresser och TCP/IP adresser mot varje PHY.
Drivrutinmässigt blir det ju lite jobbigt men det torde ju inte vara ogörligt då det finns support för adressering i PHY kretsarna (i Micrelkretsen upp till 8 adresser men MII standarden ger 16 adresser).

Någon som har kört något sådant och vet hur det funkar och därmed kan sprida lite ljus över användningen???
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Adressering av Ethernet PHY kretsar?

Inlägg av TomasL »

Det beror väl på processorn, gissar jag, hur många MAC-lager den har och hur många PHY den kan hantera.
danwi

Re: Adressering av Ethernet PHY kretsar?

Inlägg av danwi »

Adresseringen är bara till för managementdelen (MDIO) och är till för att en processor bara ska behöva en MDIO-kontroller även om det finns ett antal MII-portar. MII-gränssnittet (som alltså kopplar ihop en MAC med en Phy) har inte någon adressering utan ska alltid vara kopplat "direkt". Man skulle iofs kunna tänka sig någon form av MII-magi, implementerat i t.ex. en FPGA, mellan Phy och MAC för att hantera flera portar, men det verkar ju rätt långsökt... Vill du ha mer än en port skulle jag rekommendera kretsar med både MAC och Phy för de andra portarna.

Edit: Det finns ju naturligtvis processorer med mer än en MII-port (dvs flera MAC:ar), men jag antar att den du tänker på bara har en MAC.
Skriv svar