Templogg :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Templogg :)

Inlägg av MadModder »

Håller på och placerar ut lite DS18S20:or i lägenheten, och en av dem sitter i kylskåpet. Inget är helt klart än, men jag provade koppla in kabeln till min WS och loggade en gång i minuten i två timmar. Jag fick detta

Bild

Trodde två timmar skulle räcka... :P
Kompressorn står alltså och tuffar på i två timmar, minst.
Jag vill inte komma högre i temperatur än vad toppen är nu, men liksom det går ner till strax under 4 när det är som kallast. Det kanske är lite väl. Skaplig hysteres... Nåja. Jag får köra en längre logg i helgen. :D
benring

Inlägg av benring »

KUL:)

Jag har en vanlig digital mätare i mitt skåp, asså en lös mätare, å den visar lika ungefär, skumt me sån skillnad i temp.
Jag skulle ju vilja ha lite mer noga i kylen:)

Dock så drar väl en kompressor mer ström om den slår på ofta o sen håller dom sämre, har jag fått sagt till mig.

/B
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

hehe, fick hem 2 stycken sådana DS18S20 idag så det blir att beställa från elfa i kväll. Så rackans att någon han före med temploggning :(
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ska man mäta temperaturen i kyl bör man stoppa ner givaren i ett glas med vatten (så man mäter varornas temperatur och inte luftens)
annars får man sådanan här lustiga mätvärden, finns ju många olika tempererade luftskikt i en kyl, för grönsakerna har man ju ofta en platta mellan för att dom ska ha lite högre temperatur.

Hemma har vi 4 grader, 8 som många har tycker jag är för högt..
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Templogg :)

Inlägg av MicaelKarlsson »

MadModder skrev: Jag vill inte komma högre i temperatur än vad toppen är nu, men liksom det går ner till strax under 4 när det är som kallast. Det kanske är lite väl. Skaplig hysteres... Nåja. Jag får köra en längre logg i helgen. :D
Ju lägre temperatur man har i kylskåpet desto mindre bakterietillväxt. Eller på svenska så håller maten bättre och man slipper bo på muggen om det blir för många små gynnare som ställer till det med maten. :D
benring

Inlägg av benring »

Självklart så håller varorna längre med låg temp men det går ju en gräns på vad som e ekonomiskt försvarbart:)

/B
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Att sänka till 4grader märks kanske på elräkningen men det är inte så fruktansvärt mycket för min del. Kikar man på skinka så ska det förvaras vid högst 4 grader. Min mage gillar 4 grader skarpt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, att mäta i ett flytande medium är ju att föredra, men det är lite omständligt att göra sensorn vattentät. Och sen tar det ju upp plats..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vill man få rätta temperaturen på varorna och inte på luften i kylen så har man nog inte så många andra val att välja mellan.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fast om jag nu skulle mäta på det viset, skulle jag exempelvis inte kunna varna för hög temperatur innan det är för sent.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ställer du in den på att varna om vätskan håller tex 8 plus eller mer under en längre tid, om det i normala fall aldrig blir varmare än tex 6, så borde det fungera tycker jag.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Ja, att mäta i ett flytande medium är ju att föredra, men det är lite omständligt att göra sensorn vattentät...."

Ett kylskåp har ju inte *bara* flytande varor, så kanske en "grillkorv" i modellera skulle fungera lika bra ?

Förresten, *era* kylskåp kanske bara har flytande varor... :-)

En "Öl-tät" sensor kanske ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Loggade i 5 timmar utan att öppna kylskåpet (jobbigt... :P )

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja det var ett väldigt typisk kurva får man väl säga om man mäter lufttemperaturen. Om du skall du mäta i en vätska är det bara att lägga på lite silicon på benen och dess kontakter så kommer den aldrig att fallera.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej nu gör jag såhär som jag tänkt. ;)

Sen tycker jag det är roligt att få en hyffsat snabb respons på vad som händer med skåpet. Här plockar jag ut filmjölk och apelsinjuice. Häller upp respektive i tallrik och glas, och ställer in grejorna igen.

Bild
Skriv svar