LG LCD-TV Full HD bildproblem
LG LCD-TV Full HD bildproblem
Hej gott folk.
Är ny här på forumet.
Har en 42" full hd lcd tv från LG som bilden flimrar på när jag sätter på den, men bara den västra halvan från tv-tittaren sett, blir som ett streck i mitten o allt till vänster flimrar. Då får jag slå och skaka på den vänstra delen av ramen tills bilden blir rätt, sen brukar det funka men kan ibland börja igen efter ett tag, men då brukar det räcka med att peta till på tv.. Detta fenomen är hela tiden på tv´n oavsett som jag spelar PS3 eller tittar på TV m.m.
Några tips. ??
Mvh
Fredrik
Är ny här på forumet.
Har en 42" full hd lcd tv från LG som bilden flimrar på när jag sätter på den, men bara den västra halvan från tv-tittaren sett, blir som ett streck i mitten o allt till vänster flimrar. Då får jag slå och skaka på den vänstra delen av ramen tills bilden blir rätt, sen brukar det funka men kan ibland börja igen efter ett tag, men då brukar det räcka med att peta till på tv.. Detta fenomen är hela tiden på tv´n oavsett som jag spelar PS3 eller tittar på TV m.m.
Några tips. ??
Mvh
Fredrik
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: LG LCD-TV Full HD bildproblem
Hej och välkommen!
Eftersom det hjälper med fysiskt våld så skulle jag misstänka glappkontakt eller dåliga lödningar. Ta det försiktigt om du ger dig in i apparaten---nätspänning är dödlig.
Eftersom det hjälper med fysiskt våld så skulle jag misstänka glappkontakt eller dåliga lödningar. Ta det försiktigt om du ger dig in i apparaten---nätspänning är dödlig.
Jo jag är väl inne på samma spår, har öppnat den och kontrollerat lite, hittar ingenting.
Du kan ju eventuellt testa att lokalisera felet med kylspray. Om du (efter att knackat så att det funkar som det ska) sprayar på misstänkta ställen kan du kanske framkalla felet.
Om den är Full HD så är den kanske inte över 3år, så varför inte satsa på reklamationrätten som enl lag alltid gäller i 3år? Det ska man väl iofs göra innan man öppna tvn men 

Har en också en LG av samma årsmodell som beter sig på precis samma sätt.
Har ännu inte orkat plockat ner och skruvat isär den ännu. Men det känns väldigt mycket som en dålig lödning eller annan glappkontakt.
Verkar vara ett standardfel på dessa apparater. Har googlat lite och vi är långt ifrån ensamma.
Har ännu inte orkat plockat ner och skruvat isär den ännu. Men det känns väldigt mycket som en dålig lödning eller annan glappkontakt.
Verkar vara ett standardfel på dessa apparater. Har googlat lite och vi är långt ifrån ensamma.
Många plasma/LCD paneler är anslutna till drivkretsar vid flexibla kretskortskontakter som uppnår anslutning genom att de hålls sammantryckta. Således stor risk för glapp.
Kanske idé att se om det går att dra åt något?
När det gäller spänning så är 360 V likspänning inte en ovanlighet. Alltså mer än nätspänningen ger. Livsfara mao!
Kanske idé att se om det går att dra åt något?
När det gäller spänning så är 360 V likspänning inte en ovanlighet. Alltså mer än nätspänningen ger. Livsfara mao!
verkar som det är själva skärmen som är trasig enligt rep.
Så det får bli en ny tv..
Så det får bli en ny tv..
Har jobbat på LG-verkstad.
Låter som glapp på ett adresskort.
Adresskorten sitter "ovanpå LCD-panelen".
På vissa modeller kan man fixa det genom att applicera tryck med skumplast på kontakten som sitter på adresskorten.
Dock inget verkstäder utför, utan det går under "panelfel" och utbyte av panel.
Men är du händig så prova med det.
Låter som glapp på ett adresskort.
Adresskorten sitter "ovanpå LCD-panelen".
På vissa modeller kan man fixa det genom att applicera tryck med skumplast på kontakten som sitter på adresskorten.
Dock inget verkstäder utför, utan det går under "panelfel" och utbyte av panel.
Men är du händig så prova med det.