Kamerabygge? (flera kameror, en centralenhet)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Thorped

Kamerabygge? (flera kameror, en centralenhet)

Inlägg av Thorped »

Hejsan! Som vanligt har jag lite tokiga idéer, den här gången har jag fått för mig att det vore coolt om jag kunde montera ett gäng ( max 8 ) högupplösningskameror på motorcykeln så att man kan spela in körningen.

Inget nytt iofs, GoPro har ju en uppsjö av sådana kameror dock med all elektronik inbakat i chassit och det är främst det jag vill slippa. Jag vill helt "enkelt" sprida ut sensorerna på olika ställen på hojen och sedan ha moderkortet någon helt annan stans. Detta för att göra kamerorna mer eller mindre osynliga.

Än så länge är allt ok, men var får jag tag på sådana sensorer? -Jag hade tänk mig använda kamerasensorer från mobiler, t ex Sony Xperia S som tycks ha mycket bra upplösning och ändå kunna filma med 30 fps.

Kruxet blir att hitta övrig hårdvara som passar bra till sensorn, samt en lämplig mjukvara. Mjukvaran kanske man skulle kunna sno från telefonen, men jag äger ingen Xperia S och jag tror inte moster tillåter mig att "låna" hennes lite.

...Men är det praktiskt genomförbart? :humm:
Senast redigerad av blueint 4 september 2012, 21:02:05, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: särskriv ; vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Kamera-bygge?

Inlägg av Icecap »

Tänk på att du måste kunde spara massiva mängder data under hela åkturen. Räkna ut hur mycket data ett kamera alstrar, multiplicera detta värde med antal kamera och se om det media du vill spara på klarar detta. Tänk på att det mycket väl kan vara 1 fil per kamera och att en evt. hårddisk måste ha tid att byta plats på läs/skriv-huvudet mellan varje kameras fil.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag skulle nog göra det enkelt för mig och använda webbkameror (USB) och en liten PC (netbook?).

Det svåra blir antagligen att fixa programvaran...
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Icecap skrev:Tänk på att du måste kunde spara massiva mängder data under hela åkturen. Räkna ut hur mycket data ett kamera alstrar, multiplicera detta värde med antal kamera och se om det media du vill spara på klarar detta. Tänk på att det mycket väl kan vara 1 fil per kamera och att en evt. hårddisk måste ha tid att byta plats på läs/skriv-huvudet mellan varje kameras fil.
En eller flera SDXC-kort lär väl klara det. Typ den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1131412
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ta en titt på övervaknings kamera system, kanske nåt där kan passa vad beträffar inspelning. Finns väl både IP och USB baserade system.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sedan beror det ju även lite på hur små kameramodulerna måste vara, finns ju rätt kompakta HD "bulletcamps" med separata inspelningsdelar som går att gömma undan...

http://www.techmoan.com/blog/2012/7/5/a ... t-cam.html
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns en 2 Mpix webbkamera till okej pris som en medarbetare till UG ville bygga om ;)
Den har USB anslutning så du slipper tas med LVTTL i MHz området med dito drivkort. ;)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ett gäng webbkameror. en laptop som kör ManyCam för att lägga ihop bilderna från de olika kamerorna och sedan ett program som tex. Debut video capture software för att spela in allt. (båda programmen är gratis)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns väl moduler med minneskort.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att halvstjäla tråden lite: det nämns kameramoduler här ovan men finns det "kamerabyggsatser", alltså i princip bara innanmätet av digitala (stillbilds- resp film-) kameror att köpa? Grabben har precis ropat in en gammal filmkamera på Tradera och ska se om han kan stoppa in i n HD-kamera och umgås nu med tanken att trixa med digital stillbildskamera men med "lomoobjektiv" för konstnärlig fotografering.

Det här skulle iofs kunna bli en egen tråd, så bryt gärna ut tråden om den inte riktigt passar här.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Problemet är väl att framförallt analoga stillbildskameror men antagligen även filmkameror har optik avsedd för bildrutor som är mycket större än vad en billgiare sensor är.

Jag antar att det inte finns någon direkt marknad för "inanmäte" motsvarande en systemkamera eftersom man dels nästan lika gärna kan köpa en komplett kamera och om tillverkaren skulle släppa inanmätet separat så skulle det säkert bli oönskad konkurrens mot de egna kompletta kameraprodukterna (genom att både hempulare och andra tillverkare kan köpa innehållet och komplettera med egen mikrokontrollerlösning och få in funktioner från dyraste kamerorna till priser jämförbara med billigaste kamerorna, om än med samma optiska prestanda som de billigaste kamerorna).

*spekulrerar jag*

Om man vill ha "retro-objektiv-känsla" så är väl tricket att skaffa adapter och köra gammalt objektiv på ny kamera.

Filmkameror, speciellt 8mm som konsumentkamerorna körde, är kanske lite lättare att använda optiken från mot innehållet i en digitalkamera. Problemet med att ha för liten sensor är dels att man får mer tele än vad man kanske vill, och dessutom kan nog framförallt objektiv för rörliga bilder ha begränsad bildkvalitet, ungefär jämförbart med ett antal pixels, och att då bara nyttja en del av ytan blir ju ungefär som att beskära bilden digitalt, d.v.s. det blir än sämre kvalitet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jag skulle gärna köpa en liten HD-kamera med sensor som passar 8mm film, har haft en ide om att bygga om en gammal Super 8-kamera ett tag :)

har dock inget problem att modda en kamera, det svåra är att tillverkarna inte anger sensorstorlek...

Typ 1/2,5" är rätt sensorstorlek tror jag.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Meduza: Jag måste snacka med grabben som hade köpt en gammal filmkamera och ville stoppa in en digital filmkamera i den. Undrar om han kom nånvart??

Den HÄR FIRMAN skulle kunna laga min G9 och säljer dessutom delar till kameror.
Användarvisningsbild
E85

Re: Kamerabygge? (flera kameror, en centralenhet)

Inlägg av E85 »

Enklast är nog att köpa ett gäng småkameror som heter 808 #16 (sök på google eller ebay). Det går att få dom att starta inspelning så fort dom slås på, m.m... så det är bara att koppla alla till ett stort batteri och dra en signalkabel som styr optokopplare för on/off-knappen på varje kamera.
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Kamerabygge? (flera kameror, en centralenhet)

Inlägg av Thorped »

Satsar nog på att köpa en sådan här modul, och sedan kopiera alla program och dylikt till datorn, och sedan skruva isär den och ta reda på vad sensorn/processorn heter och vem som tillverkar de.

808 #16:orna var visserligen billiga men det var nog den sämsta "720p" jag sätt.

De får kosta vad det kostar... Jag vill ha kvalitets kameror med stabilisator.
Skriv svar