Varma porslinssäkringar.
Varma porslinssäkringar.
Hur varma kan porslinssäkringar bli, uatan att det kan anses vara onormalt.
Har ett par 63A-grupper, lasten ligger i princip runt 30-35A/grupp konternuerligt.
Rumstemp 20 grader, Centralen ifråga har plåtdörr och är rätt stor.
Säkringarna håller i nuläget en temperatur nånstans runt 35-40grader.
Har ett par 63A-grupper, lasten ligger i princip runt 30-35A/grupp konternuerligt.
Rumstemp 20 grader, Centralen ifråga har plåtdörr och är rätt stor.
Säkringarna håller i nuläget en temperatur nånstans runt 35-40grader.
Re: Varma porslinssäkringar.
Jag skulle tycka att det är ganska normal temperatur - men se till att de är åtdragna ordentligt.
Jag har upplevd sådana säkringar som var så pass varma att man inte kunde röra på dom.
Jag har upplevd sådana säkringar som var så pass varma att man inte kunde röra på dom.
När det var eluppvärmning här och elpatronerna gick på max som bara var 16A från var 32A säkring så höll dessa en temp på just ca 40 grader.
-
Tycker också det låter ganska normalt. Dom blir relativt varma faktiskt.
Kolla hur det ser ut på bottenplattan (PK) och även längst ut på säkringen.Om man har byter en trasig säkring med belastningen på så blir det "brännmärken" pga. det blixtrar till precis innan säkringen är helt iskruvad.Till slut så blir det endast en liten del av säkringen som ligger an mot bottenplattan och säkringen går varm utan att det är någon större belastning på.
Jag har en kund som har använt 1wire-temperatursensorer för att lastbalansera en lite större anläggning. När temperaturen börjar stiga på en fas var det dax att stänga av något. 
Exakt när det var dax att stänga av något testades empiriskt.

Exakt när det var dax att stänga av något testades empiriskt.
Har upplevt att 50 och 63 A säkringar blir väldigt varma när strömmen ligger nära märkströmmen.
Dom vi har på jobbet får vi dra ordentligt och ofta byta passdel, jag tror konstruktionen stoppar någonstans runt 35 A sen är det knivsäkringar som gäller.
Kjelle
Dom vi har på jobbet får vi dra ordentligt och ofta byta passdel, jag tror konstruktionen stoppar någonstans runt 35 A sen är det knivsäkringar som gäller.
Kjelle
#jag tror konstruktionen stoppar någonstans runt 35 A sen är det knivsäkringar som gäller.#
Nja, kan det vara möjligt?
Det finns ju vanliga porslinsäkringar på 200A.
Jag kan aldrig tänka mig att dessa inte fungerar.
Däremot gissar jag att alla säkringsstorlekar blir varma av lång belastning på märkström.
Nja, kan det vara möjligt?
Det finns ju vanliga porslinsäkringar på 200A.
Jag kan aldrig tänka mig att dessa inte fungerar.
Däremot gissar jag att alla säkringsstorlekar blir varma av lång belastning på märkström.