Termostat/Relä till 12V kylskåp. Problem.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Jonne

Termostat/Relä till 12V kylskåp. Problem.

Inlägg av Jonne »

Hej,

Har eftermonterat en termostat (http://www.conrad.se/websale7/?wsid=cfa ... d230d51294) på mitt husvagnskylskåp. Men den vill inte funka. Både termostat och kylskåp får driftspänning från husvagnsbatteriet.
Jag sänker temperaturen till 8 grader och trimmar in termostaten att sluta reläet om temperaturen stiger över detta. Över reläet har jag kopplat kylskåpets 12V-värmekälla. Kylskåpet drar kring 100 watt vid 12V drift.
När reläet sluter så "rasslar" det bara, som att det inte klarar av att sluta. Utan någon last på reläet så sluter det så fint så...

Kan jag lösa detta på nåt enkelt sätt?

MVH/
Jonne
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Termostat/Relä till 12V kylskåp. Problem.

Inlägg av Icecap »

Den verkar vara en temperatur-brytare och inte en termostat, skillnaden är att en termostat har en skillnad i temperatur mellan till- och frånslag.

Om det är enkelt att införa detta kan jag inte svara på, det skulle kräva ett kunnande om själva kretsloppet och det är helt okänd för mig just nu - men såklart skulle det gå.

Men om det är en enkel lösning för dig kan jag inte sia om...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det skulle kunna bero på hystress som Icecap menar, men eftersom du säger att reläet slår fint utan last så tror inte jag det.
Funktionen hos modulen borde normalt inte påverkas av reläets last.

Det låter snarare som att lasten sänker matningsspänningen till din termostat till den grad att den slutar fungera som avsett.

Observera att databladet (som finns här) säger att modulen skall matas med stabiliserad spänning.

Det enklaste sättet att testa min teori är att mata termostaten från separat batteri (eller 12V-15V adapter).

Om det funkar då, så är nog problemet att ditt fritidsbatteri är dåligt eller dåligt laddat för det borde rimligtvis klara 100W utan att gå ner under 12V
Jonne

Inlägg av Jonne »

Tack för förslag!

Jag skall testa att mata apparaten med ström från en separat källa. Det är fullt möjligt att batteriet är slut, det satt i husvagnen när den köptes och har bara nyligen fått träffa min Ctek...
Skriv svar