Hur koppla handske till gammal svets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jaste

Hur koppla handske till gammal svets?

Inlägg av jaste »

Hej!

Lite rudis på starkströmsområdet så jag vänder mig hit för stöd. Köpte förra året en gammal pinnsvets på loppis som är bestyckad med en äldre trefas handske, det står på att den ska matas med en fas 380v. I handsken är det endast två trådar vilka enligt mig borde vara inkopplade på varsin fas (380v mellan faserna i trefas, visst?). Min tanke nu är att köpa mig en modern trefashandske och koppla in två faser, ingen nolla eller jord. Verkar detta stämma?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hur koppla handske till gammal svets?

Inlägg av Icecap »

Det ska fungera men jag vill kraftigt tillråda att byta kabeln till en med skyddsjord i och sedan koppla in den också på svetsens chassi. Dock bör du mäta igenom att det inte är överledning eller liknande, bara för att vara säker.

Men ja: koppla in de två faser (valfritt vilka) till de två ledare och du är i mål.

Men skyddsjord är bra!!! Fast den fungerade ju innan...
jaste

Inlägg av jaste »

Great, skyddsjord låter inte helt fel men som sagt den verkar ju ha funkat utan. Vad skulle hända om den fick 220 v istället? Den ska säkras av med 10 amp vid 380v.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med fas + noll skulle svetsströmmen och spänningen vara (230V / 400V =) 57,5% av full effekt. Inte så önskvärd skulle jag tro...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

jaste skrev:Great, skyddsjord låter inte helt fel men som sagt den verkar ju ha funkat utan. Vad skulle hända om den fick 220 v istället? Den ska säkras av med 10 amp vid 380v.

Skyddsjord är som säkerhetsbälte, bra att ha om man krockar.

Protte
YngLi

Inlägg av YngLi »

Det där låter ju helt livsfarligt!

Har det någon gång sålts några 380V svetsar utan skyddsjordning?

Är du säker på att ingen klant har varit och bytt till en felaktig kabel tidigare?

Bara för att den kanske har fungerat så betyder det väl inte att allt är i sin ordning.

Det där verkar inte vara ok!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I de gamla 3-fas handskar var det väl bara höljet som skyddsjord? Och det kan lätt överses när man ska koppla om.

Men skulle jag göra något med denna svets hade jag definitivt kopplat in skyddsjorden.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Varför lägga en massa krut på de har elfrågorna? Skit i hur jaste kopplar in sin svets, med eller utan skyddsjord. Det är ju bara han själv som drabbas om det händer något.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

För att man vill undvika att andra skadar sig i onödan. Kallas medkänsla, sympati, mänsklighet och humanitet med lite olika ord.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

labmaster skrev:Varför lägga en massa krut på de har elfrågorna? Skit i hur jaste kopplar in sin svets, med eller utan skyddsjord. Det är ju bara han själv som drabbas om det händer något.
Där tycker jag du har helt fel inställning. Vi här försöker tillsammans få el och elektronik att fungera och på ett säkert sätt.
Sådana som du skulle förvisas till ett nytt land där alla skiter i alla andra. (Du kan ta och lyssna på Magnus Uggla om den nu heter skiter i allt)

Jag kommer fullkomligt skita i om du nu går i taket av ilska, jag skiter i dig om du får en infarkt. (tyvärr får jag väl vara med och betala sjukhusräkningen då vårt samhälle bygger på att vi tar hand om varandra).

Om nu jaste stryker med så har vi betalt hans utbildning utan att han har betalt tillbaka något.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som jag läser TS's inlägg förstår jag att TS förstår de svar som kommer och att påminna om säkerhetsdetaljer kan vara OK, bara ifall h*n inte hade tänkt på det. Jag skulle känna mig ledsen om jag läser i någon tidning om någon som hade dött av strömmen efter att ha kopplat in en svets på en ny handske men som inte visste om skyddsjord.

Om TS sedan väljer att skita i skyddsjorden av egen vilja kan jag knappast känna mig skyldig om det skulle hända en olycka.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är ju bara ett problem och det är att TS inte vill ta till sig av den rekommendation som ges till honom.
Great, skyddsjord låter inte helt fel men som sagt den verkar ju ha funkat utan.
Om ni är så måna om andras säkerhet när det gäller elinstallationer så borde ni istället bara entydigt rekommendera de som frågar att ringa till en elektriker.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag rekommenderar dig att lämna forumet om du inte gillar att folk ger råd och hjälper andra. Det är liksom det som är syftet med ett forum.
jaste

Inlägg av jaste »

Ja det kanske va en slapp reaktion, kanske för att jag va osäker på om det inte va gjordat på nån vänster ändå. Hursom är jag väldigt tacksam för att det understryktes med skyddsjorden och kommer innan det blir något kopplat av kolla av mot den stora kompetensen här! Förresten så hadde vi inget trefasuttag på landet så nu undrar jag om den kimmer gå på 220 men inte kunna leverera samma styrka?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om det är en transformatorsvets finns chansen att den är omkopplingsbar till 220V.
En bild på svetsen vore kul.
Skriv svar