EMCO PC Turn 120 -96 (CNC-svarv)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
helipop

EMCO PC Turn 120 -96 (CNC-svarv)

Inlägg av helipop »

Hej, nu har jag köpt mig en EMCO PC Turn 120. Jag fick hem den igår som en liten födelsedagspresent till mig själv ;)

Idag var jag och kopplade om från skolans glidskenskoppling till trefashandske och kunde först då testa den. Jag väckte den till liv såvida att datorn gick igång och sen kom till en skärm där det stod något liknande om att "system battery is empty and needs to be replaced". Min spontana tanke var om det var batteriet på moderkortet på datorn. Så jag tog ut det och justerade bygeln som klämmer batteriet lite då det knappt klämde. Mätte även batteriet med en Voltmeter och fick fram 2,85. Så jag tänkte att det borde vara dugligt nog att hålla minnet. Jag satte tillbaka det och startade om. Fick samma besked. Men då stängde jag av datorn och kopplade in en seriellportssladd som låg urkopplad bakom datorn. Vill minnas det som att det kan ha stått e1000 på den eller liknande, det satt en kopplad brevid till höger bakifrån sett. Så jag chansade och pluggade i denna och starade om. Nu försvann felmeddelandet om batteriet och jag kom vidare till att "OPERATING SYSTEM IS MISSING". Det är så långt jag kommit i uppstarten av datorn.

Jag har en diskett med MACHINE DATA som kan ses på en av de bifogade bilderna. Så om jag kan finna operativsystem, kan det vara så att jag har drivrutinerna till TM02 då? Eller är den där disketten till något annat?!

Jag får ringa till CENCEMA på måndag och kolla hur i sjön jag sitter. Dock gav jag en "struntsumma" för svarven i förhållande till vad jag fick, och skicket på den, så jag hade en alternativ plan om att låta datorn retrofittas till MACH3 OM nu inte jag får liv i orginalsystemet. Jag vill få igång svarven och svarva med sin fulla potential, sen vad för drivsystem som finns spelar föga roll. Allt jag vill är att se spån flyga. =)

Kan jag mer eller mindre redan nu börja förbereda mig på att ge upp hoppet om den befintliga datorn och börja ägna mig i research kring retrofit?

Tips, förslag, idéer, kunskap?

:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 28 juli 2012, 21:24:30, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
labmaster

Re: EMCO PC Turn 120 -96

Inlägg av labmaster »

Jag kan inte ett smack om den där maskinen men vill ändå rekommendera dig att även fundera på om LinuxCNC kan vara ett alternativ istället för Mach3 om du inte får igång det befintliga styrsystemet.

En sak till som du måste tänka på är att man aldrig skall chansa på att koppla in saker utan att vara hundra procent säker på att det är rätt. Vill det sig illa bränner man upp något som fungerat innan och det är otroligt dumt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: EMCO PC Turn 120 -96

Inlägg av tecno »

Håll dig lugn ett tag, det finns ju folk på forumet som har denna typen av svarv har jag för mig och de kanske kan ge dig tips om det ena och det andra.

Börja med att dokumentera maskinen i bilder fram som bak inne som ute så ser man vad den har 'ätit' ;)

Grattis på födelsedagen :tårta:
Användarvisningsbild
säter

Re: EMCO PC Turn 120 -96 (CNC-svarv)

Inlägg av säter »

Utan att veta.
Är ingen hårdvara kass, borde det väl gå att få igång befintligt system?
Att konvertera till "hobbysystem" är ju inte bara bara det heller.
helipop

Inlägg av helipop »

Typiskt, hade missat att sätta tråden på bevakning och därför inte trott att jag fått svar. Ska fixa bättre bilder under dagen. Men detta är ett par till som jag skrapat ihop med telefonen.
helipop

Inlägg av helipop »

Jag fick igång den idag. Datorn hade tack vare sitt lösa moderkortsbatteri tappat information kring hårddisken i BIOS. Enkelt fixat med autosearch för HDD. Så sen startade den upp, gick in i en meny med sinumeric, fanuc, och TM02 som alternativ. Så jag har testat alla tre program och den hittar sin startposition, kan växla verktyg och man kan ställa varv med Skommandon. Dock är jag lite osäker på varför spindeln snurrar motsols sett från chuckens framsida. Dvs om spindeln snurrar med ett positivt värde så snurrar den åt hållet som passar dubbhålsborret men inte stålen. Är det nåt enkelt översett? Eller är det någon möjlig fasvändning eller nåt från inkommande handske?

Angående kontakten till seriellporten som jag pluggat i, när jag kollade under locket på datorn idag så hade dom kopplat fel innan. X2 satt i X1000platsen enligt styrkortets märkning, så jag tog ut den och satte på X2 platsen där den hör hemma, och den tidigare lösa X1000 satte jag naturligtvis i X1000 platsen.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ser där ja, kul att du fick fart på den såpass enkelt :tumupp:

Chucken roterar medurs beroende på att du har dina stål på 'baksidan' monterade med skärytan uppåt eller hur?
Förmodligen är borrcykeln ställd som M4 som nu i ditt fall ser till att chucken roterar moturs sett från borren.

Normalt M3 moturs = verktyg från operatören mot materialet.
M4 baklänges dito.

men...

Din maskin ska gå baklänges.
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

Söt å trevlig liten maskin det där!

Nu är det bara att börja plugga ifrån pärmen! :D
helipop

Inlägg av helipop »

Haha, hej!
helipop

Inlägg av helipop »

Ny svarv, nya bekymmer, men dom är till för att lösas, right?

Problem? -Skärmen är till synes fylld av prickar vid uppstard, en liten antydan till meny i botten kan skymtas i form av en rand. Om man zappar med strömmen via huvudströmbrytaren eller genom att vrida på och av datorn med nyckeln så kan man till 1/100 del av starterna få skärmen att tända i 2 sekunder innan det försvinner till den prickrandiga skärmen igen. Då är fråga, är det troligen skärmen och skärmens kort som gett med sig? Och kan man isåfall göra liknande som denna tråden:? http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=105 -att på något sätt omvandla signalen till en VGA signal och sen sätta en modern skärm som ersättare? Eller är det ny CRT som är enda lösningen? Isåfall kostar det nog mer än det smakar att få igång pjäsen och får isåfall eventuellt leda till en retur.

ebay.com/../RGB-CGA-EGA-YUV-to-VGA-ARCADE-HD-VIDEO-CONVERTER-BOARD-for-Arcade-Games-HD9800-/.. ??
Senast redigerad av blueint 30 juli 2012, 18:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sitter det inte en vanlig PC i den där? Kan du få tag på nåt annat grafik kort som passar bussen så kanske det går att lösa med VGA kort+skärm.

Är det fel på grafikkortet lär ju inte den däringa omvandlaren göra någon nytta.
helipop

Inlägg av helipop »

Detta är en EMCO Turn 120P alltså inte en PC turn, så det kanske förvärrar allt? Tror du att det är grafikkortet då och inte något med bildkanonen eller modulen till skärmen?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men den bootar ju upp MS-DOS !!

Svårt att säga vad det är men troligen skärmens avlänkning eller nåt sånt. Men OM grafiken är paj så hjälper ju inte omvandlaren.
Skärmen borde ju gå att reparera, finns säkerligen nån här på forat som har mer kunskaper om dessa gamla skärmarna som bör kunna ge en vink.
helipop

Inlägg av helipop »

Lurade lite på om man kunde få signalen från grafikkortet eller grafikmodulen och konvertera den, det var så jag resonerade kring att få det till VGA. För att leta i CRT-träsket med reservskärmar och tillhörane ockerpriser känna förlegat. Så om jag måste byta skärm så köper jag hellre en billig lcd eller annat som man lätt kan byta ut vid behov, hellre än en reservskärm som kommer möta samma öde till mötes på sikt. Blir det för avancerat så får jag helt enkelt åka tillbaka med den.. Ibland när man chansar så blir det bra, ibland galet. -det är min melodi. =)

Om nu grafikkortet är paj, är det sannolikt att man kan chocka igång det med att flippa strömställaren då? Det känns mer som att något av stegen på bildskärmen i sig är paj. Jag ska försöka filma hur det beter sig sen när man får bilden och när den försvinner. Eller kanske är det något glapp sen transport. Men det är ju tiotusentals volt till bildröret, så det vore skönt att slippa mickla för mycket där inne. =)
Skriv svar