Idag var jag och kopplade om från skolans glidskenskoppling till trefashandske och kunde först då testa den. Jag väckte den till liv såvida att datorn gick igång och sen kom till en skärm där det stod något liknande om att "system battery is empty and needs to be replaced". Min spontana tanke var om det var batteriet på moderkortet på datorn. Så jag tog ut det och justerade bygeln som klämmer batteriet lite då det knappt klämde. Mätte även batteriet med en Voltmeter och fick fram 2,85. Så jag tänkte att det borde vara dugligt nog att hålla minnet. Jag satte tillbaka det och startade om. Fick samma besked. Men då stängde jag av datorn och kopplade in en seriellportssladd som låg urkopplad bakom datorn. Vill minnas det som att det kan ha stått e1000 på den eller liknande, det satt en kopplad brevid till höger bakifrån sett. Så jag chansade och pluggade i denna och starade om. Nu försvann felmeddelandet om batteriet och jag kom vidare till att "OPERATING SYSTEM IS MISSING". Det är så långt jag kommit i uppstarten av datorn.
Jag har en diskett med MACHINE DATA som kan ses på en av de bifogade bilderna. Så om jag kan finna operativsystem, kan det vara så att jag har drivrutinerna till TM02 då? Eller är den där disketten till något annat?!
Jag får ringa till CENCEMA på måndag och kolla hur i sjön jag sitter. Dock gav jag en "struntsumma" för svarven i förhållande till vad jag fick, och skicket på den, så jag hade en alternativ plan om att låta datorn retrofittas till MACH3 OM nu inte jag får liv i orginalsystemet. Jag vill få igång svarven och svarva med sin fulla potential, sen vad för drivsystem som finns spelar föga roll. Allt jag vill är att se spån flyga. =)
Kan jag mer eller mindre redan nu börja förbereda mig på att ge upp hoppet om den befintliga datorn och börja ägna mig i research kring retrofit?
Tips, förslag, idéer, kunskap?