220vDC-spänningsreglering
220vDC-spänningsreglering
Jag undrar om det finns något enkelt sätt att reglera ned en likspänning på 240v till 220v via tex en transistor och någon spänningsreferens, det skall inte gå mer än 1-2A så effekten över transistorn borde inte överstiga 20-40W.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Senast redigerad av Slangeman 27 juli 2012, 15:02:24, redigerad totalt 1 gång.
Re: 220vDC-spänningsreglering
Jag gjorde en liten krets som funkar hyfsat i Spice, dock vet jag ej om detta skulle funka i verkligheten:
Jag har sett kretsar som använder sig av zenerdioder, men jag kommer inte ihåg riktigt hur det var kopplat, så om någon har någon liknande krets så får ni gärna skicka den.
Jag har sett kretsar som använder sig av zenerdioder, men jag kommer inte ihåg riktigt hur det var kopplat, så om någon har någon liknande krets så får ni gärna skicka den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Likriktad nätspänning är mer än 240V. Så förlusteffekten blir också klart högre.
Jo jag vet så jag valt att sätta en transformator i mellan med utspänningarna "80-100-125-150-170-190-230 VAC" (56-009-06)
då det var den enda transformatorn jag hittade som var i närheten av 220/1.414= 162.3v effektivvärde, så om jag använder 170v utgången på denna transformatorn så får jag ju ungefär 240vDC efter likriktning, därav 20-40W.
Jag har gjort ett nytt schema med massa zenerdioder, om man hade använt en zenerdiod med 220v backspänning borde man väll detta funka också?
då det var den enda transformatorn jag hittade som var i närheten av 220/1.414= 162.3v effektivvärde, så om jag använder 170v utgången på denna transformatorn så får jag ju ungefär 240vDC efter likriktning, därav 20-40W.
Jag har gjort ett nytt schema med massa zenerdioder, om man hade använt en zenerdiod med 220v backspänning borde man väll detta funka också?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Nu var det 240 V likspänning till 220 likspänning i frågan men i schemat är det 240 VAC.
Likriktad 230 VAC blir ca 325 VDC. Lite stort glapp ner till 220 VDC.
Nu verkar glättningskondensatorerna vara så så ripplet blir högt och därmed förlusten i transistorn måttlig, MEN hitta en 220 µF elektrolyt som tål rippelström på 1A.
Försök hitta en switchad nätdel som ger 220 VDC, men det kan vara hart när omöjligt med så hög spänning.
Vad är det för projekt som behöver så hög spänning? rörförstärkare?
Protte
Edit nu blev det en helt ny lösning men det behövs ett motstånd bas-emitter Q2
(V1 är fortfarande 240VAC, med det ändras säkert snart)
Likriktad 230 VAC blir ca 325 VDC. Lite stort glapp ner till 220 VDC.
Nu verkar glättningskondensatorerna vara så så ripplet blir högt och därmed förlusten i transistorn måttlig, MEN hitta en 220 µF elektrolyt som tål rippelström på 1A.
Försök hitta en switchad nätdel som ger 220 VDC, men det kan vara hart när omöjligt med så hög spänning.
Vad är det för projekt som behöver så hög spänning? rörförstärkare?
Protte
Edit nu blev det en helt ny lösning men det behövs ett motstånd bas-emitter Q2
(V1 är fortfarande 240VAC, med det ändras säkert snart)
I LTSpice anges toppspänningen, så 240Vac som likriktas och glättas blir i princip samma spänning, minus spänningsfallen i dioderna.
Jag tänkte använda mig av en transformator med en utspänning på 170vAC (då det var det närmsta jag hittade istället för 163vAC som skulle vara det ultimata) för att få ner spänningsfallet över transistorn, detta medför en toppspänning på ca 240vAC (därav 240vAC i schemat (toppspänning), sedan likriktas detta och glättas med de två kondensatorerna och likriktarbryggan så det blir ca 240vDC om jag har förstått det rätt...
Nu vill jag få ner denna 240vDC spänningen till 220vDC med någon liknande krets.
prototypen: det krävs 220vDC för att driva vissa proportionalventiler för hydrauliska system i vattenkraftverk, och jag har fått äran att bygga ett spänningsagg som kan leverera detta
Den kommer att säkras med en 1A-säkring och det kommer troligen inte att gå mer än 0.3A i vanliga fall.
Resistorn vid Q2 skulle i princip gå mellan bas och jord då, varför bör man ha den där?
Nu vill jag få ner denna 240vDC spänningen till 220vDC med någon liknande krets.
prototypen: det krävs 220vDC för att driva vissa proportionalventiler för hydrauliska system i vattenkraftverk, och jag har fått äran att bygga ett spänningsagg som kan leverera detta
Resistorn vid Q2 skulle i princip gå mellan bas och jord då, varför bör man ha den där?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Fungerar inte dessa prop-ventiler med dryga 212VDC? Har svårt att tro att 8VDC mindre gör så stor verkan dvs likrikta 150VAC utgången.
ja jag skulle tro det men jag har inte hittat något datablad som intygar detta, så tills jag vet att det går med 212v så behöver jag 220v :/
Kedjan med zenerdioder sitter på fel ställe, tycker jag. Nu anger du hur många volt du vill sänka. Är det inte bättre att du anger den spänning du vill ha ut - i förhållande till GND? Sätt en spänningsdelare (två motstånd) vid utgången och återmata med hjälp av en OP-förstärkare eller liknande. Eller en TL431 - justerbar spänningsregulator, som du kopplar till basen på transistorn via några motstånd så att du får ut rätt spänning.
Du kan också sätta ett effektmotstånd i serie med transistorn , som sänker inspänningen (ju högre effekt du tar ut desto mer spänning kommer att ligga över motståndet, vilket avlastar transistorn). Du behöver då kondensatorer på utgången också.
Du kan också sätta ett effektmotstånd i serie med transistorn , som sänker inspänningen (ju högre effekt du tar ut desto mer spänning kommer att ligga över motståndet, vilket avlastar transistorn). Du behöver då kondensatorer på utgången också.
Som jag har förstått det så börjar zenerdioder leda baklänges vid en viss spänning, i detta fallet 220v, så oberoende av vilken ingångsspänning jag har så kommer den alltid begränsas till 220v vilket medför att spänningen ut inte varieras beroende av inspänningen, vilket i sig måste betyda att jag inte anger hur många volt jag vill sänka utan hur många volt jag vill ha ut i förhållande till jord, eller har jag fel?
Tack för tipset om en kondensator på utgången dock det hjälpte med att ta bort ripplet
Tack för tipset om en kondensator på utgången dock det hjälpte med att ta bort ripplet
eh, ja, jag kollade inte så noga hur du hade kopplat. Du har givetvis rätt. Zenerdioder kan variera i spänning beroende på temperatur. Så kolla det också.
Motståndet på basen till Q2 är till för att zenerdioderna kan ha en viss läckström när det börjar närma sig zenerspänningen. Transistorn kan då börja leda för tidigt. Zenerspänningen brukar anges vid en viss ström (t.ex. 1 mA)
Motståndet på basen till Q2 är till för att zenerdioderna kan ha en viss läckström när det börjar närma sig zenerspänningen. Transistorn kan då börja leda för tidigt. Zenerspänningen brukar anges vid en viss ström (t.ex. 1 mA)
Okej tack för tipset om resistorn
men är det någon som tror att detta funkar i verkligheten? för det funkar ju i LTspice.
men är det någon som tror att detta funkar i verkligheten? för det funkar ju i LTspice.
Det som är kritiskt är ju effekten i transistorn. Det är svårt att hitta en transistor som kan avge 40 watt. Du kommer att behöva en bra kylfläns med fläkt. Vilken transistor ska du använda? Hoppas inte ZTX1048A, då den är specad till 1 watt max.