För ren och skär nyfikenhets skull så har jag suttit och skummat standarden http://www.usb.org/developers/docs/ och försökt bli klok på hur dom skall göra det.
Såvitt jag kan läsa så skall den kunna ge 5V@2A + 12V@3A ELLER 20V@5A men jag hittar inga extra anslutningar så jag har problem med + tecknet. Skall det verkligen kunna levereras +5V OCH +12V eller +20V samtidigt.
Instinktivt så skulle jag väl ha velat att +12V och +20V låg på helt nya pinnar så att inget KUNDE gå fel men, men.
Någon annan som vet eller har lust att läsa in sig på standarden?
USB 3.0 5V + 12V eller 20V 100W??
-
limpan4all
Re: USB 3.0 5V + 12V eller 20V 100W??
Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0 (engelska) har USB3 fler pinnar men monterade på sådant sätt att att version 1 o 2 fortfarande kan anslutas.
Det är inte så att man "förhandlar" till sig den högre spänningen?
-
limpan4all
Jo det är ju uppenbart att de extra 5 pinnarna 2st för TX och 2 st för RX samt en gemensam jord för dessa behövs för datahastigheten.
Vad jag inte hittar är extra pinnar som möjliggör +5V och +12 ELLER +20V samtidigt.
På flera ställen så står det 5 + 12 eller 20V så jag förväntar mig fler pinnar.
Om det inte finns fler pinnar utan det enbart är förhandling visserligen ganska komplicerad men ändå, så ökar risken att gammal (ej uppfullande tidigare standarder) utrustning kan ta skada av 12 eller 20V där den väntar sig maximalt 5V...
Vad jag inte hittar är extra pinnar som möjliggör +5V och +12 ELLER +20V samtidigt.
På flera ställen så står det 5 + 12 eller 20V så jag förväntar mig fler pinnar.
Om det inte finns fler pinnar utan det enbart är förhandling visserligen ganska komplicerad men ändå, så ökar risken att gammal (ej uppfullande tidigare standarder) utrustning kan ta skada av 12 eller 20V där den väntar sig maximalt 5V...
Det ska ju vara bakåtkompatibelt med gamla standarden som bara ger 5V och således använda samma kontakter (eller som passar de gamla), så det måste väl ändå betyda att spänningen på något vis växlas över till den högre när en enhet som stödjer det ansluts, eller något sånt?
Det var åtminstone min första tanke när jag hörde om den nya standarden.
edit, Läste lite i "USB_PD_V1_0-20120705-final.pdf" som finns i "Universal Serial Bus Revision 3.0 Specification" på sidan ovan och nog verkar det vara så det går till, en form av förhandling innan spänningen ändras. Även en ny kontakt som klarar 5A (3A för micro-USB) kommer användas och som även har fler kontakter för identifikation osv, men som är kompatibel med den gamla.
Det du såg om 5V, 12V och 20V verkar bara vara olika profiler för vad porten klarar av, inte vad den kan ge samtidigt.
Det var åtminstone min första tanke när jag hörde om den nya standarden.
edit, Läste lite i "USB_PD_V1_0-20120705-final.pdf" som finns i "Universal Serial Bus Revision 3.0 Specification" på sidan ovan och nog verkar det vara så det går till, en form av förhandling innan spänningen ändras. Även en ny kontakt som klarar 5A (3A för micro-USB) kommer användas och som även har fler kontakter för identifikation osv, men som är kompatibel med den gamla.
Det du såg om 5V, 12V och 20V verkar bara vara olika profiler för vad porten klarar av, inte vad den kan ge samtidigt.