Håller på att kolla på en LCD TV Finlux 37FLD745 som standbylampan blinkar på så fort strömkabeln sätts i. Reagerar ej på några knapptryckningar på TV´n.
Plockade av bakstycket och började kolla närmare på kondningar men ingen som svällt eller läkt. Bytte ändå 4st som va på 16V och 1000uf men ingen skillnad.
Har lött om en massa lödningar till bl.a transformatorerna m.m men ingen skillnad.
Säkringar är hela och likriktaren fungerar.
Har börjat få lite aningar på en trasformator som det står "30036822 0707" på, uppe till höger vid ingångsspänningen. Den klickar svagt i samma takt som standbylampan blinkar.
Mätte i kontaktstycket ut från powerboard men har max 5V där på kablarna några är det 3 V på. På någon kabel så pendlar det mellan 1-5 V.
Har sökt på nätet men verkar ej gå att hitta ett kopplingsschema till denna TV eller kanske någon har ett?
Borde ju leverera ut mer än 5V. 12V borde ju också finnas tycker jag.
Bifogar en bild på kortet. Kanske någon kan tala om vad respektive spole har för uppgift?
LCD TV Finlux 37FLD745 startar ej
LCD TV Finlux 37FLD745 startar ej
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: LCD TV Finlux 37FLD745 startar ej
Hittade felet nu just efter man tagit sig i kragen att skriva här..
Det var 1st trasig plastfilmskondensator på 15nf 630V som hade svällt lite på sidorna. Provade att byta den nyss och nu fungerar den igen =)
Tidigare hade jag bara tittat på elektrolytkondningarna då det oftast är såna som är trasiga. Man lär sig nåt nästan varje dag iallafall.
Det var 1st trasig plastfilmskondensator på 15nf 630V som hade svällt lite på sidorna. Provade att byta den nyss och nu fungerar den igen =)
Tidigare hade jag bara tittat på elektrolytkondningarna då det oftast är såna som är trasiga. Man lär sig nåt nästan varje dag iallafall.