Total nybörjare
-
crouchingtiger
Total nybörjare
Försökte hitta någon form av guide som riktade sig mot nybörjare, men det var lättare sagt än gjort. Så jag startar en tråd och handskas med eventuella konsekvenser av ett kutymbrott senare antar jag.
Jag skulle vilja börja pilla med elektronik på egen hand, men har inte mer än ganska basic koll på ellära. Dvs jag vet vad komponenterna heter och kan väl recitera Ohms lag, men inte mycket mer. Jag letar efter en bra inkörsport dvs lite nybörjarresurser och kanske lite tips på ett bra första projekt. Ser mest fram emot att löda lite shit och lära mig grunderna till att börja med innan vi fortsätter mot fouriertransformer och integrerade chips etc.
Egentligen blev jag intresserad av det eftersom jag köpte en högeffektsapparat i USA (~1200W) som jag sedan förstod att jag inte kunde använda i Sverige. Istället för att köpa en jäkla industritransformator satt jag och funderade på om man inte bara kunde typ byta nån komponent inne i apparaten. Såhär i efterhand har jag förstått att det ska gå att seriekoppla en kondensator för att vrida ner spänningen på något vis - är det här projektet för svårt/stort/livsfarligt för en nybörjare?
Jag skulle vilja börja pilla med elektronik på egen hand, men har inte mer än ganska basic koll på ellära. Dvs jag vet vad komponenterna heter och kan väl recitera Ohms lag, men inte mycket mer. Jag letar efter en bra inkörsport dvs lite nybörjarresurser och kanske lite tips på ett bra första projekt. Ser mest fram emot att löda lite shit och lära mig grunderna till att börja med innan vi fortsätter mot fouriertransformer och integrerade chips etc.
Egentligen blev jag intresserad av det eftersom jag köpte en högeffektsapparat i USA (~1200W) som jag sedan förstod att jag inte kunde använda i Sverige. Istället för att köpa en jäkla industritransformator satt jag och funderade på om man inte bara kunde typ byta nån komponent inne i apparaten. Såhär i efterhand har jag förstått att det ska gå att seriekoppla en kondensator för att vrida ner spänningen på något vis - är det här projektet för svårt/stort/livsfarligt för en nybörjare?
Re: Total nybörjare
Hej och välkommen.
Börja med att låna böcker på närmaste bibliotek om ellära och elektronik, det finns ett antal bra.
Om du är OK med Engelska finns det en nybörjarkurs på min manualsida (ebaman.com), det är US-Armys (tror jag) kurs.
Beträffande ditt projekt.
1: Fullständigt livsfarligt för en nybörjare.
2: Omöjligt med en kondensator.
3: Vad är det för apparat.
Börja med att låna böcker på närmaste bibliotek om ellära och elektronik, det finns ett antal bra.
Om du är OK med Engelska finns det en nybörjarkurs på min manualsida (ebaman.com), det är US-Armys (tror jag) kurs.
Beträffande ditt projekt.
1: Fullständigt livsfarligt för en nybörjare.
2: Omöjligt med en kondensator.
3: Vad är det för apparat.
-
crouchingtiger
Ja jag tyckte mer det lät som en transformators uppgift, men sedan sprang jag på den här övningsfrågan på min fysik-kurs:
"En hushållsmaskin som är inköpt i Amerika vill man kunna använda i Sverige. Problemet är att den är gjord för enbart 115V växelström och den ska kopplas till 230V50Hz nät. Eftersom en transformator blir både stor och dyr föredrar man att koppla en kondensator i serie med maskinen. På maskinen finns angivet att effekten är 300W (vid 50Hz) och en resistansmätning ger att motståndet är 282. Antag att effektfaktorn är 0,8. Hur stor ska kondensatorn vara för att maskinen ska få 115V? Vad blir strömmen i kretsen och effekten i ”svensk-kopplingen”?"
Apparaten i fråga är ett vattenbad - inte mer än en värmekolv och en vattenpump egentligen.
"En hushållsmaskin som är inköpt i Amerika vill man kunna använda i Sverige. Problemet är att den är gjord för enbart 115V växelström och den ska kopplas till 230V50Hz nät. Eftersom en transformator blir både stor och dyr föredrar man att koppla en kondensator i serie med maskinen. På maskinen finns angivet att effekten är 300W (vid 50Hz) och en resistansmätning ger att motståndet är 282. Antag att effektfaktorn är 0,8. Hur stor ska kondensatorn vara för att maskinen ska få 115V? Vad blir strömmen i kretsen och effekten i ”svensk-kopplingen”?"
Apparaten i fråga är ett vattenbad - inte mer än en värmekolv och en vattenpump egentligen.
Både resistiv och induktiv last, inte med en konding, trafo är det enda som funkar i realiteten.
-
crouchingtiger
Nåväl, jag litar antagligen på ditt råd ändå och utgår ifrån att det är alldeles för farligt för en lekman.
Har ni inga konkreta boktips, eller kanske tips på projekt på lagom svårighetsnivå? Vill som sagt gärna lära mig något i processen bara. Budgeten är rätt så flexibel.
Har ni inga konkreta boktips, eller kanske tips på projekt på lagom svårighetsnivå? Vill som sagt gärna lära mig något i processen bara. Budgeten är rätt så flexibel.
Börja med att läsa, så du får i dig lite kunskap om hur saker funkar, därefter kan du börja leka.
Det är tyvär fel Tomas det är många apparater som använder en konding för att växla mellan 115 och 230V. Jag har själv skrotat några nätagregat som haft den uppbyggnaden.
Oftast kommer man på egna projekt och möjligheter medan man läser något nytt. Tyvärr skrivs det inte mycket praktiskt inriktade böcker idag men bokserien Elektronik för alla är en klassiker som borde duga fortfarande. Vill man sedan läsa lite snabbare framåt finns det hyfsat bra böcker för högskolan. På wikin finns en litteraturlista med främst svenska böcker
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... Litteratur
ELFA katalogen kan också vara bra att bläddra i för att få lite känsla över vad som finns att köpa.
Men som TomasL skrev tycker även jag att biblioteket är en bra start. Då kan man bläddra lite och hitta en eller ett par böcker som är intressanta. Sedan finns det flera trådar om litteraturtips om du inte finner något på ditt bibliotek. Som sagt med lite på fötterna kommer ideerrna fram också vill jag tro.
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... Litteratur
ELFA katalogen kan också vara bra att bläddra i för att få lite känsla över vad som finns att köpa.
Men som TomasL skrev tycker även jag att biblioteket är en bra start. Då kan man bläddra lite och hitta en eller ett par böcker som är intressanta. Sedan finns det flera trådar om litteraturtips om du inte finner något på ditt bibliotek. Som sagt med lite på fötterna kommer ideerrna fram också vill jag tro.
Halvvågslikriktning borde väl funka - för värmeslingan i alla fall. Motorn/pumpen är lite mer osäkert men om den är av "universaltyp" så borde det väl fungera även där (?). Annars, beroende på effekten på motorn, kanske en kombination - halvågslikriktning till slingan och konding till motorn.
I princip borde det ju även fungera med en fasvinkelstyrning (dimmer) - så länge den är dimensionerad för effekten.
Tveksamt att det fungerar om det finns någon form av elektronik i apparaten (typ en elektronisk termostat).
I princip borde det ju även fungera med en fasvinkelstyrning (dimmer) - så länge den är dimensionerad för effekten.
Tveksamt att det fungerar om det finns någon form av elektronik i apparaten (typ en elektronisk termostat).
-
Mindmapper
Apparaten i fråga hade en värmeelement och en motor.AMP skrev:Det är tyvär fel Tomas det är många apparater som använder en konding för att växla mellan 115 och 230V. Jag har själv skrotat några nätagregat som haft den uppbyggnaden.
Om du sätter en konding i serie med dessa. Låt säga att värmeelementet drar huvuddelen av strömmen. Har du då beräknat riktigt så får du halva spänningen över kondensatorn och halva över belastningarna. Vad händer då om strömmen till elementet inte behövs, t.ex pga att en termostat bryter. Huvuddelen av strömmen genom kondensatorn försvinner, detta gör att spänningsfallet över kondensatorn minskar kraftigt. Eftersom spänningsfallet över kondensatorn minskar kraftigt kommer motorn att få en kraftig spänningshöjning.
Att reducera spänning till något där strömmen ändras (kraftigt) ska aldrig ske med ett seriekopplat motstånd eller reaktans. Kanske därför nätaggregaten med den uppbyggnaden skrotades. I många fall där omkoppling av kondensatorer sker för att växla mellan 115/230V så bygger det på principen om spänningsdubbling. Då är det inte fråga om seriekoppling längre.
Skulle man använda två kondensatorer, en till elementet och en till motorn skulle det i mitt exempel fungera bättre. Men i detta fall vet vi inte hur stor effekt som det är frågan om, vi vet heller inte om det finns någon termostat i apparaten.
Vi ställs inför samma dilemma som om någon frågar om det är bra att kärra ved med en skottkärra. Är det för att dra in ved från vedboden 250m bort för att fylla upp vedlådan till kaminen är det alldeles utmärkt. Men säg att du rekommenderar skottkärran till någon som ska hämta ved i skogen 5 km bort i djupsnö. Vet man inte förutsättningarna är det svårt att ge råd.
-
crouchingtiger
Den har en termostat. Det är en s.k. termocirkulator, designad för att hålla temperaturer i vätskor väldigt exakta... de används mest för att inkubera virus och sånt som jag har förstått det. Jag tänkte använda den till att koka ägg.
Köp en äggkokare 
Det låter ju som någon typ av laboratorieutrustning vilket får mig att tro att till och med kan vara någon form av reglerloop i den - inte bara en simpel bimetalltermostat - men det är återigen bara en gissning.
Som sagt, utan ett kopplingsschema eller liknande på utrustningen i fråga är det inte lätt att föreslå en lösning annan än att helt enkelt inte använda utrustningen. Ja, förutom en 230/115V trafo då såklart.
Det låter ju som någon typ av laboratorieutrustning vilket får mig att tro att till och med kan vara någon form av reglerloop i den - inte bara en simpel bimetalltermostat - men det är återigen bara en gissning.
Som sagt, utan ett kopplingsschema eller liknande på utrustningen i fråga är det inte lätt att föreslå en lösning annan än att helt enkelt inte använda utrustningen. Ja, förutom en 230/115V trafo då såklart.
-
crouchingtiger
Ja alltså tydligen så skulle det ju vara livsfarligt för en nybörjare att mixtra med den här apparaten, så jag struntar nog i det ändå, for the time being... men när jag känner mig lite mer varm i kläderna lovar jag att återkomma!