RFID är ju intressant.
Som jag fattar det skickar många rfid läsare ut datan via Wiegand? Det finns huvudenheter som läser detta och kan hantera sådanna enheter men de är ganska dyra. Jag vill ha en dator till att göra detta jobbet. Någon som har koll på hur man kopplar ihop ett visst antal RFDI läsare med wiegand till en linux hink?
Har googlat en hög men kan inte hitta hur eller vad man gör mer än att man ska köpa en dyr 5000kronors huvudenhet som man sedan går mot över usb eller liaknde.
Någon som har tips?
Wiegand26 RFID läsare
-
danielr112
Re: Wiegand26 RFID läsare
Wiegand har ett fysiskt format som består av två utsignaler med open-kollektor. Den är klockpuls "0" och den andra klockpuls "1". Så du behöver ett fysiskt interface med två ingångar per läsare. Sedan har du ett logiskt format ovanpå det fysiska. D.v.s hur ettor och nollor ska sättas samman till ett kortnr.
-
danielr112
Jo så långt hänger jag med "typ" med enligt wikipedia. Hittade även någon Aurdino mackapär för att koppla ihop flera till en och samma huvudmaskin? Hur nu det gick till vett jag inte då jag inte han läsa mer då.
Kan tipsa om Mifare SM130-modul från SonMicro, finns på Sparkfun för 29 USD. Enkel att använda med simpelt UART-gränssnitt.
OBS: Man behöver även en antenn
EDIT: SM130-modulen är baserad på MFRC530 från NXP. Modulen kan både läsa och skriva tag:ar med 512 bits, 1kB och 4kB minne. Tag:ar finns i alla möjliga former, från enkla "klistermärke" till läderklädda nyckelringar.
OBS: Man behöver även en antenn
EDIT: SM130-modulen är baserad på MFRC530 från NXP. Modulen kan både läsa och skriva tag:ar med 512 bits, 1kB och 4kB minne. Tag:ar finns i alla möjliga former, från enkla "klistermärke" till läderklädda nyckelringar.