Dimensionera drossel i dimmer
Dimensionera drossel i dimmer
Det finns rätt många beskrivningar på nätet av hur en dimmer fungerar, men jag har ännu inte sett något ställe där induktansen i störskyddsdrosseln beräknas. En del beskrivningar saknar helt induktansen, och där den finns varierar värdet mellan ca 100 uH och flera mH, dvs stor variation. Känns som om konstruktörerna kastar in något på en höft. Bättre med nånting än inget alls...?
Hur mycket behöver man bromsa upp strömpåslaget egentligen?
Tänkte köra i hemmiljö, max ström ca 2-3A, inga jättelånga kablar med "dimmad ström" i.
Hur mycket behöver man bromsa upp strömpåslaget egentligen?
Tänkte köra i hemmiljö, max ström ca 2-3A, inga jättelånga kablar med "dimmad ström" i.
Re: Dimensionera drossel i dimmer
Det tekniskt sett korrekta svaret är: Du behöver se till att ledningsbundna störningar uppfyller EN 61000-6-3.
0,15 - 0,5 MHz 66-56/56-46dBuV
0,5 - 5 MHz 56/46 dBuV
5 - 30 MHz 60/50 dBuV
Mäts med en LISN och 9kHz RBW (6dB) samt Quasi peak och average detektorer.
Kanske inte det svaret du vill ha, men det är tekniskt sett korrekt!
Dvs, storleken på spolen beror på hur resten av din konstruktion, kondensatorer, snubbrar etc ser ut.
Bra att tänka på är hur dragingen av kretskortsbanorna och kablarna är gjorda för att få ut maximalt av filtren vid högre frekvenser.
Vid lägre frekvenser dominerar storleken på spolen oftast.
Storleksordningen några mH brukar vara en bra ide.
Tänk på att induktanser ökar med kvadraten på antal varv, dvs induktansen ökar rätt snabbt...
Att ju lägre ström desto tunnare tråd kan användas.
Det går att fläktkyla spolar för att använda tunnare tråd och göra dem mindre.
0,15 - 0,5 MHz 66-56/56-46dBuV
0,5 - 5 MHz 56/46 dBuV
5 - 30 MHz 60/50 dBuV
Mäts med en LISN och 9kHz RBW (6dB) samt Quasi peak och average detektorer.
Kanske inte det svaret du vill ha, men det är tekniskt sett korrekt!
Dvs, storleken på spolen beror på hur resten av din konstruktion, kondensatorer, snubbrar etc ser ut.
Bra att tänka på är hur dragingen av kretskortsbanorna och kablarna är gjorda för att få ut maximalt av filtren vid högre frekvenser.
Vid lägre frekvenser dominerar storleken på spolen oftast.
Storleksordningen några mH brukar vara en bra ide.
Tänk på att induktanser ökar med kvadraten på antal varv, dvs induktansen ökar rätt snabbt...
Att ju lägre ström desto tunnare tråd kan användas.
Det går att fläktkyla spolar för att använda tunnare tråd och göra dem mindre.
Bara kom att tänka på det, är Spice nånting man skulle kunna använda för att få en grov höftning på det?
Om du hittar en kopplingschema på LISN så skulle man kunna göra ett försök.
Men i verkligheten är modellerna på komponenterna och hur sin konstruktion är gjord ( i 3D) för otillräckliga för att av simuleringen kunna säga om det klarar normerna eller inte - utan detta måste alltid mätas upp.
Men i verkligheten är modellerna på komponenterna och hur sin konstruktion är gjord ( i 3D) för otillräckliga för att av simuleringen kunna säga om det klarar normerna eller inte - utan detta måste alltid mätas upp.
är ganska skilt från... kunna säga om det klarar normerna eller inte...
Tänkte köra i hemmiljö,..
Bara det inte börjar surra i ljudanläggningen hemma är jag nöjd, då bryr jag mig inte speciellt ifall jag ligger långt över byråkratins riktlinjer.
Verkar nog som om strategin får bli att helt enkelt prova vad som blir bra. Storleksordningen "några mH" låter som ett bra riktmärke att börja vid.
Stort tack till er alla.
Verkar nog som om strategin får bli att helt enkelt prova vad som blir bra. Storleksordningen "några mH" låter som ett bra riktmärke att börja vid.
Stort tack till er alla.
Om du vill ha något att testa med så kan jag skicka över en eller ett par av de drosslar som syns här :
http://www.tradera.com/1-st-9a-natdross ... _158588018
1.9 mH, 9A.
Maila mig så fixar vi det. Jag kan skicka med ett par av kondingarna också...

http://www.tradera.com/1-st-9a-natdross ... _158588018
1.9 mH, 9A.
Maila mig så fixar vi det. Jag kan skicka med ett par av kondingarna också...

Hmm, ja, 1.9mH men inte 1,9mH Differential Mode, utan Common Mode!
(Eller ja, 1.9mH DM men inte vid 9A, utan kanske lagom många mA)
Den där dubelspolen är baserad på att ett kärnmaterial med hög permeabilitet, vilket lätt kommer att bli saturerad, men inte blir det då man även drar returen igenom den.
Men eftersom man drar returen genom den, kommer den inte att filtrera DM. (Den gör det lite ändå. Detta brukar vara en önskad effekt ibland, ibland inte.)
Den kommer inte att fungera bra som primär spole för en dimmer. Men kan komplimentera.
(Teoretiskt, eftersom man drar returen genom den borde den inte filtrera DM alls,
Här finns det en typisk graf över CM och DM impedans
http://www.murata.com/products/emicon_f ... tml?page=3
En enkel pdf med lite teori om man vill ha det?
www.murata.com/products/emc/knowhow/pdf/26to30.pdf
(Eller ja, 1.9mH DM men inte vid 9A, utan kanske lagom många mA)
Den där dubelspolen är baserad på att ett kärnmaterial med hög permeabilitet, vilket lätt kommer att bli saturerad, men inte blir det då man även drar returen igenom den.
Men eftersom man drar returen genom den, kommer den inte att filtrera DM. (Den gör det lite ändå. Detta brukar vara en önskad effekt ibland, ibland inte.)
Den kommer inte att fungera bra som primär spole för en dimmer. Men kan komplimentera.
(Teoretiskt, eftersom man drar returen genom den borde den inte filtrera DM alls,
Här finns det en typisk graf över CM och DM impedans
http://www.murata.com/products/emicon_f ... tml?page=3
En enkel pdf med lite teori om man vill ha det?
www.murata.com/products/emc/knowhow/pdf/26to30.pdf
Senast redigerad av gkar 25 juli 2012, 12:15:10, redigerad totalt 1 gång.
Aha, OK... 
Ja, jag vill bara bli av med dom...
Bra att du styrde upp teorin lite där.
(Den andra länken fungerar inte...)
Ja, jag vill bara bli av med dom...
Bra att du styrde upp teorin lite där.
(Den andra länken fungerar inte...)